Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4040 Gepost op: 19 september 2011, 15:34:35 »
Waarom zouden potjes knappen als je ze weckt?

Yvette van Boven waarschuwt daar voor, en zij lijkt me op zich iemand met enig verstand daarvan. En bovendien: waarom zouden weckers anders zo ingewikkeld doen met die speciale potten.

Citaat
Bacteriën gaan bij een graad of zestig wel dood, dus als je loeihete appelmoes in loeihete potten doet, moet dat op zich goed gaan.

Ja maar botulisme niet.. hoewel appel wel weer zuur genoeg zou moeten zijn om geen botulisme te krijgen dus dat probleem zou niet moeten spelen.

Citaat
En wecken is al een stuk minder gedoe als je het koken noemt.


Is ook tenzij die potten knappen. Misschien is dat gevaar er minder als je de potten niet helemaal vol doet, maar ja dat had weer een ander voordeel.
pff. Maar bedankt voor je antwoord. Misschien ga ik toch eens aan de slag met die 2 echte weckpotjes.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4041 Gepost op: 19 september 2011, 15:39:00 »
Appelmoes in pot (doe ik niet zo vaak, want ik eet weinig appelmoes) doe ik hetzelfde als tomatensaus. Dus zo kokend mogelijk in de pot (met behulp van pottentrechter) en dan gelijk deksel erop.
Normaal (zonder pot) zoet ik de moes pas als deze uit de pan is, dan is er geen risico op karameliseren van de suiker. Als er wel een pot omheen gaat, op het laatste moment schepje suiker erbij. Opkoken, potten vullen, deksels gelijk dicht, klaar.
Ik bewaar mn tomatensaus meestal ook langer dan een half jaar, dus met appelmoes lukt dat vast ook wel.
Ik weck niet. Niet in weckketel, want ik heb ik niet. Ook niet in de soeppan, want ik vind dat ook eng. Ik gebruik gewone potten met ijzeren schroefdeksel; dezelfde als voor de tomatensaus.
Bast heeft een keer een potje appelmoes van me gehad. Je zou aan haar moeten vragen hoe lang dat potje goed is gebleven.

Gewone potten zonder weck (dus net als de tomatensaus) doe ik wel zo vol mogelijk. Dit om oxidatie van de laag zonder hete inhoud tegen te gaan. Wecken in ketel met weckpotten moet je altijd een stukje tot onder de rand doen, wegens uitzetten van de inhoud ofzo.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4042 Gepost op: 19 september 2011, 15:42:19 »
Botulisme krijg je overigens niet zo snel en is op zich best zeldzaam.
En voor alle dingen die je zelf in pot hebt gedaan (met of zonder weck) geldt dat als je de inhoud na het openen niet vertrouwt, gewoon weggooien.
Ik gebruik voor potten vullen zonder weck overigens wel graag mn potten-trechter. Zo kan ik makkelijker en sneller het potje vullen en dan gelijk deksel erop draaien. En de rand blijft schoner. Door de pottentrechter blijft de inhoud warmer en koelt het minder af, wat beter is voor de dood van de enge beestjes. De pan zet ik in de tussentijd weer terug op de pit om het weer goed te laten koken. Het vervoeren van de gevulde en dichte pot die dan heet wordt, doe ik met een siliconen ovenhandschoen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4043 Gepost op: 19 september 2011, 16:13:39 »
Dank! Ik hou het mogelijk dan bij de tomatenmethode. Hoewel ik nu zeer benieuwd ben naar die 2 weckpotten dus die zet ik wellicht ook nog in.
Wij hebben nu ook een jamtrechter, maar dat is een miskoop: hij past op geen enkele pot behalve idioot grote. Voor sap kan ie weer wel. Dus nu moeten we voor een nieuwe (zo-een als Maartje heeft heeft, die is prima)).
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4044 Gepost op: 19 september 2011, 17:33:31 »
Ik weet niet welke Maartje heeft, maar ik heb een blauwe en hij was helemaal niet duur en past op de meeste potten. Ik geloof dat ik hem bij de pittenkoning of peperbol heb gehaald.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4045 Gepost op: 19 september 2011, 17:52:57 »
Ik heb hem hier in België maar bij 1 zaak gevonden nl Aveve, kostte bijna 7 euro en dat vind ik veel dus heb ik hem niet gekocht. Maar wat is de pittenkoning of peperbol? Zitten die ook in Maastricht soms, want daar kom ik wel es?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4046 Gepost op: 19 september 2011, 19:44:12 »
Ik heb hem hier in België maar bij 1 zaak gevonden nl Aveve, kostte bijna 7 euro en dat vind ik veel dus heb ik hem niet gekocht. Maar wat is de pittenkoning of peperbol? Zitten die ook in Maastricht soms, want daar kom ik wel es?

Nope, zijn geen ketens helaas.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4047 Gepost op: 19 september 2011, 21:33:24 »
De Peperbol heeft ook een webshop en ze zouden ook wel naar BE kunnen verzenden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4048 Gepost op: 19 september 2011, 22:41:05 »
De Peperbol heeft ook een webshop en ze zouden ook wel naar BE kunnen verzenden.
Daar wordt het dan vast ook weer duur van  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4049 Gepost op: 19 september 2011, 22:47:45 »
De Peperbol heeft ook een webshop en ze zouden ook wel naar BE kunnen verzenden.
Daar wordt het dan vast ook weer duur van  ;)

Ik geloof dat ze met de gewone post verzenden (pottentrechter kan in een envelop), dus dat zou 1 euro ofzo zijn naar BE.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4050 Gepost op: 20 september 2011, 13:08:15 »
Dadels werken heel goed in energierepen, vind ik. Zo fijn mogelijk maken, gehakte nootjes, cacao en wat proteïnepoeder erdoor mengen en in de vriezer leggen. Dan heb je heerlijke energierepen, die je kan gebruiken tijdens het sporten.

Geweldig idee! Maar hoe blijven ze aan elkaar plakken (pre-vriezer)?
Door de dadel dus. Dat spul is zo gigantisch plakkerig dat het eerder een probleem is hoe je het minder plakkerig maakt dan dat het niet plakkerig genoeg is ;)

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #4051 Gepost op: 20 september 2011, 19:45:29 »
Dadels werken heel goed in energierepen, vind ik. Zo fijn mogelijk maken, gehakte nootjes, cacao en wat proteïnepoeder erdoor mengen en in de vriezer leggen. Dan heb je heerlijke energierepen, die je kan gebruiken tijdens het sporten.

Geweldig idee! Maar hoe blijven ze aan elkaar plakken (pre-vriezer)?
Door de dadel dus. Dat spul is zo gigantisch plakkerig dat het eerder een probleem is hoe je het minder plakkerig maakt dan dat het niet plakkerig genoeg is ;)

Je bedoelt misschien gedroogde dadels? Ik heb heerlijk knapperige verse, die zijn nog niet zo plakkerig :)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4052 Gepost op: 25 september 2011, 14:08:26 »
Hoe brengen jullie je chili(achtige bonenprut) ultiem op smaak?
Ik stoei wat met o.a. komijn, kaneel, cayennepeper, paprikapoeder, beetje zuur/beetje zoet/beetje peperiets, z&p, kruidnagel, oregano en knoflook, maar ik sta nog niet te juichen.
Iemand tips voor vanavond?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4053 Gepost op: 25 september 2011, 14:49:48 »
Ik doe ook komijn, kaneel, zout/peper, cayennepeper. Soms chipotlepepers of chipotle in adobosaus, maar ook zonder dat wordt het erg lekker. Wel een klein beetje water toevoegen aan de kidneybonen zodat het niet te droog wordt.. wat mis je qua smaak nog? Ik doe verder ui, kidneybonen en rode paprika.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4054 Gepost op: 25 september 2011, 14:57:13 »
Ik weet dus juist niet wat ik mis qua smaak, ik vind het gewoon wat vlak. Al zat er de laatste keer wat te veel gevijzelde kruidnagel door.
Verder idd. ui, paprika, bonen, mais en meestal ook bleekselderij, maar vanavond niet want de cavia's hebben gister het restje opgegeten. Verder blikje tomatenpuree, tomatenblokjes (vers of blik) en soms tofugehakt. Voor vanavond heb ik er een maiskolf bij en een avocado die helemaal voor mij alleen gaat veranderen in overheerlijke guacamole.
Misschien moet ik iets met de salsa erbij doen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4055 Gepost op: 25 september 2011, 14:58:53 »
Misschien wat sojasaus voor de umami? Of gerookt zout/paprikapoeder?

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4056 Gepost op: 25 september 2011, 15:55:23 »
ik doe er altijd oregano in en tijm. verder ook ui en knoflook en een aantal fijngesneden chilipepers en ook komijn, zoals jij ook doet. Meer niet, volgens mij. Ik maak 't niet zo veel, maar ik vind dat toch altijd best lekker.
Als ik 't zo bekijk gebruik ik dus minder verschillende soorten kruiden dan jij en doe ik er chilipepers in, iets wat jij dan weer niet doet.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4057 Gepost op: 25 september 2011, 16:33:35 »
Jouw chilipepers vallen onder mijn beetje peperiets  ;)
Jammer genoeg gaat het vanavond niks meer worden met de chili, want ik heb zojuist de laatste kaneel uit de bus geklopt voor in de appel-kruidkoek. Dinsdag dan maar. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.

@Hiziki: smaakt gerookt zout of paprikapoeder wezenlijk anders? En waar haal je zoiets?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4058 Gepost op: 25 september 2011, 16:37:32 »
Heb je geen kaneelsstokjes? Die kun je ook gewoon laten meetrekken.
Gerookt paprikapoeder smaakt echt lekker. Je koopt het in de Spaanse winkel of online hier http://www.made-in-spain.nl/ (aardige vrouw). Vind ik lekkerder dan gerookt zout, waarvan de smaak vlug vervliegt.
,,,,فلافل

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4059 Gepost op: 25 september 2011, 17:03:10 »
En je weekt/ kookt je bonen wel in voldoende zout? (of natuurlijk uit blik, maar dan wordt er meestal niet bespaard op het zout)