Appelmoes in pot (doe ik niet zo vaak, want ik eet weinig appelmoes) doe ik hetzelfde als tomatensaus. Dus zo kokend mogelijk in de pot (met behulp van pottentrechter) en dan gelijk deksel erop.
Normaal (zonder pot) zoet ik de moes pas als deze uit de pan is, dan is er geen risico op karameliseren van de suiker. Als er wel een pot omheen gaat, op het laatste moment schepje suiker erbij. Opkoken, potten vullen, deksels gelijk dicht, klaar.
Ik bewaar mn tomatensaus meestal ook langer dan een half jaar, dus met appelmoes lukt dat vast ook wel.
Ik weck niet. Niet in weckketel, want ik heb ik niet. Ook niet in de soeppan, want ik vind dat ook eng. Ik gebruik gewone potten met ijzeren schroefdeksel; dezelfde als voor de tomatensaus.
Bast heeft een keer een potje appelmoes van me gehad. Je zou aan haar moeten vragen hoe lang dat potje goed is gebleven.
Gewone potten zonder weck (dus net als de tomatensaus) doe ik wel zo vol mogelijk. Dit om oxidatie van de laag zonder hete inhoud tegen te gaan. Wecken in ketel met weckpotten moet je altijd een stukje tot onder de rand doen, wegens uitzetten van de inhoud ofzo.