ik laat de velletjes er altijd opzitten, hummus mag best wat substantie hebben! zelf houd ik van veel tahini en veel citroen, dat is eigenlijk ook hoe mijn familie het altijd maakt. Maar het mooie van hummus is dat je het zo fris kunt maken als je zelf wilt!
hoe ik het geleerd heb van mijn (syrische) familie: op 250 g gedroogde kikkererwten (of 400 g uit blik, stuk sneller): 2 goede citroenen, beetje bij beetje t sap toevoegen tot je tevreden bent, 2 tenen knoflook, paar goeie eetlepels tahini (ik zou zeggen ongeveer 100 ml en de tahini goed mengen van te voren), ook weer tot je tevreden bent.
nadat je het in de koelkast gezet hebt, wordt het nog iets dikker. roer wanneer je t opdient dus nog wat citroen of water doorheen. besprenkel 't tot slot met wat olijf olie en paprikapoeder (voor de sier) en leg bijvoorbeeld 3 kalamata olijven in het midden van de schaal.
Het blijft zeker wel 3 dagen goed (langer heb ik nooit geprobeerd, want tegen die tijd is het altijd al wel op
)
en dan... lekker dippen
rauwe paprika en komkommer zijn er super bij, evenals frisse, knapperige slablaadjes. doordat de hummus een puree is, vind ik juist knapperige dippers een goede keuze.