Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3840 Gepost op: 16 juni 2011, 23:34:11 »
Ik heb een grote zak bigarreaux kersen gekregen, kan ik daar iets mee bakken? Ze zijn zoet, dus ik dacht van niet, daar worden meestal Noordkrieken voor gebruikt. Die had ik ook gekregen, maar die heb ik al gereserveerd om op te leggen op jenever.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3841 Gepost op: 17 juni 2011, 00:01:06 »
Hier zeggen we alleen bigarreaux tegen die geconfijte dingen; deze:


Bedoel jij die ook? Dan denk ik meteen florentiners. En hoop ik dat je in de buurt woont.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3842 Gepost op: 17 juni 2011, 10:02:25 »
Een hete chocoladedrank van cacao, maar dan zonder melk (en nee, ook geen sojamelk en zulks), gewoon met water? En hoe dan te doen?

Ja dat kan prima, cacao, beetje kokend water en beetje honing mengen tot papje en dan de rest van het kokende water er over gieten.
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3843 Gepost op: 17 juni 2011, 13:23:15 »
Dit zijn bigarreaux-kersen, vroeger zegden we ook vleeskersen. En ik wou er dus kersentaart of kersencake mee maken.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3844 Gepost op: 17 juni 2011, 16:08:02 »
Daar kan je gewoon alles mee bakken, zelfs een clafoutis. Eventueel je vulling minder zoeten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3845 Gepost op: 19 juni 2011, 14:53:15 »
Morgen is de jaarlijkse optocht van de schutterij (Schützenausmarsch), die ook door onze straat komt. Traditiegetrouw zullen we naderhand vast weer een 'spontaan' buurtfeestje organiseren, waarbij eenieder wat te eten en/of drinken mee brengt. Ik ben van plan om morgenochtend een fikse hoeveelheid pizzadeeg en tomatensaus te maken, zodat ik snel - naar behoefte - snel iets warms naar buiten kan brengen. We hebben ook nog een bak kwark, rode ui en snijbiet, dus een van de pizza's zal wel een Flammkuchen worden.
En tijdens de optocht begon het te regenen, waardoor het straatfeest in het water valt. En zit ik met vier grote bollen pizzadeeg (1 kg meel verwerkt), kruidenkwark en tomatensaus. Drie bollen pizzadeeg ga ik dus invriezen. Kan ik de bolletjes het beste eerst 'klein kneden' of beter niet? En dan in huishoudfolie en eromheen nog een diepvrieszakje?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3846 Gepost op: 19 juni 2011, 16:07:43 »
Ik vries pizzadeeg bij voorkeur in porties in, dus deegportie voor 1 pizza. Ik doe ze ook altijd in een bolletje, wegens niet zoveel vriezerruimte voor mensenvoer. Het handigste is om het uit te rollen gelijk als een bodem en die in de te vriezen op bakpapier (en zak omheen) op een dienblad en als het hard is, dienblad weghalen. Als je dan een pizza wilt gebruiken, kan je de bevroren platte bodem er zo uithalen en beleggen en zelf nog bevroren in de oven of op de pizzasteen afbakken.
Ik verpak de bolletjes in de vriezer ook in folie en dan nog meestal extra in een zipzak. Als je het deeg in een bolletje hebt (dus na ontdooien weer moet uitrollen), hou er dan rekening mee dat tijdens het ontdooien het deeg aan de folie plakt. En dan gaat het ook weer narijzen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3847 Gepost op: 19 juni 2011, 16:15:52 »
En een bolletje heeft natuurlijk langer ontdooitijd dan een bodem.
Ik wil best even naar H.H. rijden hoor, help ik je met opeten  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3848 Gepost op: 19 juni 2011, 16:24:55 »
Ik wil best even naar H.H. rijden hoor, help ik je met opeten  ;)
We wachten op je!  8)

Ik denk dat bolletjes vriezertechnisch het handigste is.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3849 Gepost op: 19 juni 2011, 16:27:46 »
Ik ga ervan uit dat je ook gewoon gistdeeg hebt gebruikt. Deeg zonder gist rijst weinig tot niet na als je het ontdooit.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3850 Gepost op: 19 juni 2011, 16:42:07 »
Ik wil best even naar H.H. rijden hoor, help ik je met opeten  ;)
We wachten op je!  8)
Die zonnebril is nou juist niet nodig, anders had je nu niet met je deeg gezeten  :P
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3851 Gepost op: 19 juni 2011, 22:10:13 »
Een hete chocoladedrank van cacao, maar dan zonder melk (en nee, ook geen sojamelk en zulks), gewoon met water? En hoe dan te doen?

Ja dat kan prima, cacao, beetje kokend water en beetje honing mengen tot papje en dan de rest van het kokende water er over gieten.
Ik heb alleen nog enorm versuikerde honing in huis en geen zin in bikken, dus met suiker, dan, en het is niet eens zo kwaad. Wordt het niet te honing-ig met honing? Ik ben niet zo'n fan van warme honing.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3852 Gepost op: 19 juni 2011, 22:36:06 »
Versuikerde honing wordt weer vloeibaar in warm (heet) water en blijft het als je mazzel hebt dan ook weer een tijdje.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3853 Gepost op: 19 juni 2011, 22:57:31 »
In de magnetron kan ook, maar dan moet je opletten, heb al eens een fles honing laten ontploffen in de magnetron en dat is echt heel erg plakkerig.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3854 Gepost op: 20 juni 2011, 17:59:59 »
Versuikerde honing wordt weer vloeibaar in warm (heet) water en blijft het als je mazzel hebt dan ook weer een tijdje.

Dat weet ik. Dees is de redding voorbij want het is ook nog maar een ienimini hoeveelheid.

Nieuwe honing halen, okee okee.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3855 Gepost op: 21 juni 2011, 15:45:45 »
Het fenegriekzaad dat ik in mijn keukenkastje heb staan blijkt te kunnen spruiten. Wat kan ik er mee doen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3856 Gepost op: 21 juni 2011, 16:17:53 »
Opeten. Fenegriek in de kaas is heel lekker en gekiemde fenegriek in de sla ook. Je zou er ook een kiembrood van kunnen bakken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3857 Gepost op: 21 juni 2011, 18:05:48 »
Het fenegriekzaad dat ik in mijn keukenkastje heb staan blijkt te kunnen spruiten. Wat kan ik er mee doen?

Ik doe het wel eens door de curry, met bv paneer.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3858 Gepost op: 25 juni 2011, 12:54:26 »
Heeft raapstelenstamppot nog een andere toevoeging nodig naast gekookte aardappels en de standaard dingen om daar lekkere puree van te maken?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3859 Gepost op: 25 juni 2011, 13:34:20 »
Koekje had een briljante toevoeging in de vorm van mierikswortel bij haar raapstelenstamp :kwijl:
Sin chile, no tiene chiste!