Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3820 Gepost op: 14 juni 2011, 19:47:53 »
Het leek me wel handig ter ondersteuning van de bovenste pan (ik gebruik 2 pannen).
Ik weet niet of dat zo verstandig is als het slim lijkt. Het idee van au bain marie is dat je de warmteoverdracht gelijkmatig 100 graden houdt. Die keramische bakbonen zouden zomaar wel eens goed warmte kunnen geleiden en dus meer warmte van de onderste pan naar de bovenste kunnen geleiden. Voorzichtig proberen.

Bovendien weet ik dus niet of au bain marie nou wel of niet inhoudt dat de binnenste pan het water raakt, daar lees ik ook tegenstrijdigheden over.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3821 Gepost op: 14 juni 2011, 20:33:43 »
Bovendien weet ik dus niet of au bain marie nou wel of niet inhoudt dat de binnenste pan het water raakt, daar lees ik ook tegenstrijdigheden over.

Niet toch? Ik bedoel: de pan moet het water niet raken.
Hm de Larousse blijdt er vaag over en de Dikke van Dam rept er uberhaupt niet over.
Heeft iemand een McGee staan?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3822 Gepost op: 14 juni 2011, 20:58:42 »
Bovendien weet ik dus niet of au bain marie nou wel of niet inhoudt dat de binnenste pan het water raakt, daar lees ik ook tegenstrijdigheden over.

Niet toch? Ik bedoel: de pan moet het water niet raken.
Ja, nou twijfel ik. Ik weet dat het bij die serveerschalen niet moet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3823 Gepost op: 14 juni 2011, 21:00:32 »
Ik heb zulke boeken niet (wel de Dikke van Dam, maar die is al geraadpleegd) en gebruik kom ipv 2e pan. Als mijn kom het water zou raken, dan gaat de inhoud van mn kom koken. Dat is meestal niet gewenst.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3824 Gepost op: 14 juni 2011, 21:02:48 »
Ik heb zulke boeken niet (wel de Dikke van Dam, maar die is al geraadpleegd) en gebruik kom ipv 2e pan. Als mijn kom het water zou raken, dan gaat de inhoud van mn kom koken. Dat is meestal niet gewenst.

Precies dat lijkt me ook.
Ik kan me best gerechten voorstellen waarbij het wat minder erg is, maar het uitgangspunt is volgens mij: niet raken.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3825 Gepost op: 14 juni 2011, 22:08:26 »
Kokend water is niet heter dan stoom.
En een bain-marie mag het water niet raken als je bijvoorbeeld met chocola bezig bent, omdat het gedeelte dat in het water hangt dan wel eerder heet is dan het stuk dat het niet raakt. Maar als alles wat je nodig hebt daar is...
En als je een bain-marie gebruikt om iets snel te ontdooien, dan mag het allicht in het water hangen. Het is maar net hoe warm je het wel of niet wil.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3826 Gepost op: 14 juni 2011, 22:30:05 »
Ik hang de 2e pan altijd in het water... nooit problemen mee gehad.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3827 Gepost op: 14 juni 2011, 22:35:41 »
Ik hang de 2e pan altijd in het water... nooit problemen mee gehad.
Evenzogoed zou ik toch eerst voorzichtig zijn als je met keramische bakbonen een warmtebrug aan gaat leggen tussen de buitenste en de binnenste pan. Het kan zijn dat het water tussen en boven die bonen de warmte goed verdeelt, het kan ook zijn dat je toch weer met een ongelijke warmteverdeling komt te zitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3828 Gepost op: 15 juni 2011, 16:17:55 »
Hoe en waar bewaren jullie kropsla en lente/bosui?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3829 Gepost op: 15 juni 2011, 16:44:49 »
Sla in de groentela (of onderste plank als groentela vol is) en lente-ui in de groenteschaal op het aanrecht (koele keuken en op de schaal komt nooit directe zon). Ik kan mn groen altijd minstens een week bewaren. Lente-ui was ik altijd af direct na aankoop, sla pas als ik het ga gebruiken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3830 Gepost op: 15 juni 2011, 16:57:50 »
Sla is wel eens zeiknat, dat laat ik eerst wel drogen buiten de koelkast voor ie de koelkast ingaat.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3831 Gepost op: 15 juni 2011, 20:17:05 »
Ik heb eigenlijk alleen maar droge sla (hele krop dan hè). Ik haal mn kroppen bij de groenteturk, natuurwinkel, markt en soms AH. Als er gaatjes in dat halve zakje om de krop zitten, laat ik dat erom zitten. Zitten er geen gaatjes in, dan gaat het halve zakje eraf.
Als er dingen de groentela ingaan die nog vochtig of iets te nattig zijn, is dat hier niet erg. Ik heb onderin de groentela een laagje keukenpapier liggen. Als ik de groentela dan ga schoonmaken, haal ik dat laagje papier ook gelijk weg en doe er schone in.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3832 Gepost op: 15 juni 2011, 20:22:29 »
Op het briefje dat laatst in mijn groentetas zat, stond dat je kropsla het beste in een natte papieren zak in de groentela kunt bewaren. Dat heb ik laatst gedaan.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3833 Gepost op: 15 juni 2011, 20:32:13 »
En dan mag een theedoek vast ook wel.
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3834 Gepost op: 15 juni 2011, 21:22:19 »
En dan mag een theedoek vast ook wel.

Ja, kan me herinneren dat er zoiets stond, maar er zat al een zak bij.

Soms doe ik ze er ook wel los in. Als dan de groentela weer leeg is, was ik hem gewoon af.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3835 Gepost op: 16 juni 2011, 08:18:57 »
Er zitten capucijners in mijn groentepakket maar ik vertrek. Kan ik ze blancheren en invriezen?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3836 Gepost op: 16 juni 2011, 17:01:16 »
Hoe en waar bewaren jullie kropsla en lente/bosui?
Bedankt voor jullie reacties. De bosui ligt in een vochtig stukje keukenpapier met daar omheen een plastic zakje en de kropsla op een droog stukje keukenpapier. Vooral bos- of lente ui vind ik doorgaans snel verleppen. Jammer, want het vormt zo'n fijne toevoeging.

Oh, wacht, het keukenpapier van de sla moet ook vochtig lees ik nu.

@ll, moet wel kunnen. Kapucijners uit pot kun je ook invriezen, maar ontdooid wordt het behoorlijk snotterig. Blancheren lijkt me dan ook wel voldoende.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3837 Gepost op: 16 juni 2011, 18:53:30 »
Er zitten capucijners in mijn groentepakket maar ik vertrek. Kan ik ze blancheren en invriezen?
Ja. Ik heb het eens met tuinbonen moeten doen toen mijn ouders een paar weken op vakantie waren precies in het seizoen. Er blijft niet veel over van twee vuilniszakken vol ;)

Verse capucijners zijn heel anders dan capucijners uit pot, meen ik. Die zijn de gedroogde versie, niet de verse versie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3838 Gepost op: 16 juni 2011, 22:04:28 »
Een hete chocoladedrank van cacao, maar dan zonder melk (en nee, ook geen sojamelk en zulks), gewoon met water? En hoe dan te doen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3839 Gepost op: 16 juni 2011, 22:15:20 »
Er zitten capucijners in mijn groentepakket maar ik vertrek. Kan ik ze blancheren en invriezen?
Ja. Ik heb het eens met tuinbonen moeten doen toen mijn ouders een paar weken op vakantie waren precies in het seizoen. Er blijft niet veel over van twee vuilniszakken vol ;)


Hihi, dank voor je antwoord en Haantje natuurlijk ook. Door dat groentepakket heb ik nu al een paar keer zitten doppen. De eenpersoonszak zat ook al aardig vol met tuinbonen. Nu dus de kapucijners. Leuk!

Ik vond ze zo bijzonder dat ik ze toch maar gedopt en opgegeten heb.