Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 40 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3280 Gepost op: 03 juli 2010, 22:35:26 »
Eh, als je gezouten pitten nog moet pellen, wat is dan het nut van het zout? Ik vrees dat wij inderdaad op de ongepelde versie hebben zitten kauwen. Kan ik jullie niet aanraden  :-X
Dat was wel wat bij mij op kwam: pellen. Maar doppinda's zijn toch ook niet gezouten?
Geen foto, heb geen dig. camera. Ouderwets he?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3281 Gepost op: 03 juli 2010, 22:44:43 »
Die gezouten pitten steek je in z'n geheel in je mond, zodat je het zout proeft. Die schil spuug je dan weer uit. Ik vind het zelf niet zo makkelijk eten, maar ik zie wel vaak Turken die die pitjes eten als een soort snack (i.p.v. chips of zo).
Dit zijn ongepelde zonnebloempitten, en dit zijn gepelde.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3282 Gepost op: 03 juli 2010, 23:02:45 »
Nieuwe bekentenis voor in de bekentenissendraad: haan eet zonnebloempitten met schilletje en al  :-\
Heb er net even een gepeld en dat smaakt een stuk beter en ziet er ook uit als wat er op het brood zit.

Kiwi: bedankt voor de foto's. Het klopt... Ik hou niet zo van uitspugen, lekker omslachtig.

Edit: moeten die pompoenpitten ook gedopt worden?
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2010, 23:04:52 door haan-ik-heb-je »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3283 Gepost op: 03 juli 2010, 23:06:30 »
Ik had het er net over met Kiwilief. We hebben hier zo'n Turkse winkel, en daar liggen wel tien soorten gezouten gepelde zonnebloempitten in het schap, en maar 1 soort gepelde. Blijkbaar is het heel raar om ze gepeld te willen kopen (en toch nemen we die altijd, om, net zoals jij van plan was, te roosteren en daarna bijvoorbeeld door de sla te doen).

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3284 Gepost op: 03 juli 2010, 23:07:32 »
Die pompoenpitten zijn groen als het goed is en die kun je zo eten. Die groeien namelijk in een pompoen, dus daar zit geen schil meer omheen. ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3285 Gepost op: 03 juli 2010, 23:12:52 »
Ze zijn alleen niet groen, beetje beige-ecru-kleurig.
 :gossip: Ik weet dat ze IN de pompoen groeien, maar ik heb er vandaag al een vreemde mond-ervaring opzitten en die pompoenpitten vond ik zo ook niet je-van-het. Hard schilletje uitspugen dan maar  :P
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3286 Gepost op: 03 juli 2010, 23:16:24 »
Zo? Dan zit er inderdaad nog een velletje omheen.
Arme haan, je hebt het jezelf niet echt makkelijk gemaakt met je aankopen he? :pet:

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3287 Gepost op: 03 juli 2010, 23:22:33 »
Yep, zo zien ze eruit, lang leve de foto's  ;)

Zit ik met 2x250 gram te pellen prut. Ach, wie weet, voor als ik me verveel...
Ik denk dat het voorlopig gewoon pijnboompitten voor over de sla blijven. Gelukkig krijg ik daar geen hoofdpijn van (i.t.t. 2x250 gr.).
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3288 Gepost op: 04 juli 2010, 00:27:10 »
Owjee, Haan, daar heb je je wat werk op de hals gehaald. 'Mijn' Turk had tot dusver altijd gepelde/geschilde zonnebloempitten, waar ze zelf niets mee kunnen beginnen, dus die zijn uit het assortiment. Ik op mijn beurt hoef niet zo nodig te knabbelen op gezouten zonnebloempitten met schil. Bij de Netto kon ik gelukkig een zak BioBio-zonnebloempitten krijgen.

In Leeuwarden kun je eens de toko Saigon in de Tuinen proberen (als ik het me goed herinner, redelijk uitgebreid). Of de Turk aan de Oosterkade, vlakbij het Vliet. Daar moet je trouwens niet raar opkijken als een vriesvak ineens uitvalt, de kabels zijn nogal provisorisch aangelegd.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3289 Gepost op: 04 juli 2010, 10:46:43 »
Die pompoenpitten zijn groen als het goed is en die kun je zo eten. Die groeien namelijk in een pompoen, dus daar zit geen schil meer omheen. ;)
Helaas. De pitten die je uit een pompoen haalt zul je meestal moeten pellen. Er zit toch echt een schilletje omheen. Er zijn slechts enkele rassen die pitten hebben zonder schilletje.
Foto's hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Pepita

De pompoenpitten die ik in de winkel koop zijn wel gepeld, en inderdaad groen.
Of je bij de turkse winkels ook ongepelde pompoenpitten kan kopen weet ik niet.

Groet, RvO

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3290 Gepost op: 04 juli 2010, 14:43:44 »
Volgende week zijn de trostomaten met draagtak bij de natuurwinkel in de aanbieding. Ik maak normaal in de zomer zoveel mogelijk tomatensaus, maar dan neem ik meestal pomodori's van de groenteturk of AH (ik ben zo iemand die altijd uitgebreid aan de bakjes en losse tomaten staat te ruiken  ;D ). Maar ik zou ook best saus kunnen maken van trostomaten en ik neem aan dat die van de natuurwinkel ook niet naar waterbom smaken. Bij de natuurwinkel hebben ze ook allerlei cherrytomaatjes in de meest leuke kleuren; geel en gestreept (wilde?) enzo. Die kunnen dan natuurlijk ook in de saus.
Maar zulke kleinere tomaten, moet je die ook eerst ontvellen en de pitjes eruit? Of zijn die zacht en klein genoeg om in zn geheel in de pan met saus te doen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3291 Gepost op: 04 juli 2010, 14:48:59 »
Die wild wonders zien er toch te leuk uit voor een saus. Voor dat geld maak ik er liever een salade van...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3292 Gepost op: 04 juli 2010, 15:21:09 »
Maar ik hou niet van rauwe tomaten. Tot snot gekookt en met kruiden lust ik het wel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3293 Gepost op: 04 juli 2010, 15:23:59 »
Oh ja, sorry vergeten. Maar waarom dan extra geld uitgeven aan iets wat je toch niet echt terugziet en -proeft in je snotsaus?
Heb nog wel gele tomaten in blik voor een vrolijk pastasausje liggen trouwens...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3294 Gepost op: 04 juli 2010, 15:45:10 »
... Bij de natuurwinkel hebben ze ook allerlei cherrytomaatjes in de meest leuke kleuren; geel en gestreept (wilde?) ...

Nee hoor geen wilde tomaten. Al worden ze deels verkocht onder de merknaam "wild wonders". Het is een mengsel van verschillende, minder bekende, rassen. Maar wel erg leuk om te zien.

Ik hoop stiekem nog steeds dat er meer variatie komt in smaak en kleur van groenten en fruit.
Het blijft jammer dat alleen appels en aardappelen per ras worden verkocht en de rest van groente en fruit niet. Ik wil ook wel gele courgettes, aardbeien mèt smaak, etc. etc..

Re: Kookvragen
« Reactie #3295 Gepost op: 04 juli 2010, 15:54:24 »
aardbeien mèt smaak

Daar ben ik ook voor! Niet van die grote vale wannabe-dingen, maar die kleine, fijne echte rode. De laatste keer dat ik aardbeien heb gehad die echt naar aardbeien smaakten (maar vooral roken!), werden ze fragola's genoemd. Dat was in Italië. Misschien toch maar eens een hoekje van het veld als aardbeientuin in gaan richten. Als ik weet welk ras ik moet planten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3296 Gepost op: 04 juli 2010, 16:04:22 »
aardbeien mèt smaak

Daar ben ik ook voor! Niet van die grote vale wannabe-dingen, maar die kleine, fijne echte rode. De laatste keer dat ik aardbeien heb gehad die echt naar aardbeien smaakten (maar vooral roken!), werden ze fragola's genoemd. Dat was in Italië. Misschien toch maar eens een hoekje van het veld als aardbeientuin in gaan richten. Als ik weet welk ras ik moet planten.
Sowieso zijn aardbeien die je echt rijp plukt het lekkerst. Welk ras dan ook.

Ik heb zelf het ras Mara des Bois staan en dat bevalt goed. Het zijn door-en-door rode aardbeien, goede smaak, redelijk zoet. Doordragers bovendien.

Bosaardbeitjes zijn ook leuk en lekker, maar smaken duidelijk anders, zijn veel kleiner en ook kleinere opbrengst. In een vorige tuin had ze als bodembedekker in een deel van de siertuin (halfschaduw). Werkte prima.

Aanvulling: ga eens bij Jan Robben (te Oirschot, even googelen) proeven. Die heeft verschillende rassen staan. Kun je zelf proberen wat je lekker vindt.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2010, 16:08:02 door RvO »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3297 Gepost op: 04 juli 2010, 16:12:59 »
Kun je die bosaardbeitjes trouwens makkelijk stekken ofzo? In het Amsterdamse bos groeien ze overal, en ik wil ze wel in mijn tuin, maar hoe pak ik dat aan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3298 Gepost op: 04 juli 2010, 16:16:04 »
Uitgraven met een stukje kluit is het makkelijkste. Schepje en emmertje of zakje mee en mooi plantje uitgraven.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3299 Gepost op: 04 juli 2010, 16:29:49 »
Kun je die bosaardbeitjes trouwens makkelijk stekken ofzo? In het Amsterdamse bos groeien ze overal, en ik wil ze wel in mijn tuin, maar hoe pak ik dat aan?

Bosaarbeien maken bovengrondse uitlopers, waaraan jonge plantjes ontstaan. Die jonge plantjes kun je verplanten. Dat is de gebruikelijke manier om aardbeienplanten te vermenigvuldigen. Dit werkt voor bosaardbeien hetzelfde als voor "gewone aardbeien". Even googelen voor de details.

Grote pollen splitsen werkt ook. Maar alleen als die pol verschillende harten heeft. Eén hart splitsen levert twee halve dode planten.

Stekken? Ik denk niet dat dat werkt.

Je kunt ook bij sommige tuincentra plantjes kopen. En zaaien kan ook. Vroeg in het voorjaar zaaien, bij voorkeur binnen. Zaden o.a. bij www.vreeken.nl

Succes ermee! RvO

Edit: Ik doe weer ingewikkeld. Gewoon uitgraven werkt natuurlijk ook.