Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

OMGponies

Re: Kookvragen
« Reactie #3220 Gepost op: 11 juni 2010, 15:58:21 »
Waarom koop je geen kant en klare marsepein?
Dat kan altijd nog, maar zelf maken is natuurlijk leuker en ik weet dan tenminste zeker wat er in gaat.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3221 Gepost op: 11 juni 2010, 15:59:56 »
Nou mag ik toch geen marsepein, maar ... zijn jullie allemaal niet bang voor rauw ei?

Neuh niet als je jonge eieren gebruikt van een goeie leverancier en niet oud, kind of zwanger bent. En het niet om 10 rauwe eieren pp gaat.
,,,,فلافل

OMGponies

Re: Kookvragen
« Reactie #3222 Gepost op: 11 juni 2010, 16:02:02 »
O ja, dat kan natuurlijk ook. Zo had ik het niet geïnterpreteerd. Ik werd afgeleid door de rest van de opmerking over iets origineels doen met de taart, waarbij ik dan denk, "hoezo iets origineels, gewoon opeten dat ding".

Ja da's uiteindelijk ook de bedoeling, maar ik ben na al die jaren de standaard appeltaart een beetje beu. Daarbij proef je toch als eerste met je ogen.

OMGponies

Re: Kookvragen
« Reactie #3223 Gepost op: 11 juni 2010, 16:10:32 »
@ Maartje!: Ja, hartstikke bedankt! Dat ga ik uitproberen.
Hopelijk vergeet ik het niet, maar ik zal proberen om over het resultaat te posten.
Bijkleuren moet niet zo'n probleem zijn. ;)

@Bambi: Ik maak het niet te lang van tevoren en zet het resultaat in de koelkast, dan zou het wel niet zo'n risico zijn.
Maar voor mijn zwangere schoonzusje zal ik iets anders moeten verzinnen. (Of gewoon een stukje zonder versiering maken)

@Selly: Ik weet niet hoe vers de graseieren van mijn lokale supermarkt zijn, misschien toch even bij de boer vragen dan. Enneh, 10 rauwe eieren pp? Hoeveel marsepein moet je daarvoor wel niet eten? ;p

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3224 Gepost op: 11 juni 2010, 16:36:54 »
Een ei kan je vrij eenvoudig op de versheid testen. Vul een diepe kom of bak met water uit de kraan en leg een rauw ei er voorzichtig in. Het ei moet op de bodem blijven liggen. Een ei dat helemaal gaat drijven, is niet meer goed, gelijk weggooien. Een ei dat wel wil drijven, maar uiteindelijk toch naar de bodem zakt, moet snel op, dat is nog wel geschikt voor verhitte bereidingen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3225 Gepost op: 12 juni 2010, 19:31:10 »
De meeste bio eieren uit de supermarkt horen vanaf de dag van aankoop tot die laatste categorie, helaas.

Vraagje; hier in de vomar waren laatst de bio eieren in de aanbieding. gelukkig keek ik op de datum maar het hele schrap was houdbaar tot de volgende dag.
Op andere eieren stond altijd dat ze verkocht mochten worden tot een week voor de uiterste houdbaarheidsdatum, maar op deze doosjes niet.
Geldt dat tegenwoordig niet meer?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3226 Gepost op: 12 juni 2010, 19:47:12 »
Ik koop geregeld biologische eieren bij de lokale AH. Ik ga eieren pas testen op het moment dat de datum op het doosje verstreken is. Heel vaak kan ik nog zeker 1,5 week toe met die eieren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3227 Gepost op: 12 juni 2010, 19:54:23 »
Ik ben een doos met houdbaarheidsdata dus ik test eigenlijk altijd. Vandaar.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3228 Gepost op: 13 juni 2010, 08:28:51 »
En even goed snuffelen als je de schaal breekt.
Als een ei niet goed meer is, ruik je dat direct  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3229 Gepost op: 13 juni 2010, 09:34:24 »
Het gaat me om de salmonella en dat is in kleine beetjes al erg ziekmakend.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3230 Gepost op: 13 juni 2010, 11:29:41 »
En staat los van de leeftijd van het ei.
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3231 Gepost op: 13 juni 2010, 14:36:20 »
Ahh, ik had alleen de laatste berichten gelezen.
Salmonella zit volgens mij in 99% van de eieren en de besmetting wordt niet erger met leeftijd dacht ik.
Als ergens rauwe ei in zit (bij mij beperkt zich dat tot te vroeg gegeten koekjesdeeg) betekent dat meteen dat ik een uur later op de wc zit. Geen idee of dat aan de salmonella ligt of iets anders.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3232 Gepost op: 13 juni 2010, 14:51:40 »
Ahh, ik had alleen de laatste berichten gelezen.
Salmonella zit volgens mij in 99% van de eieren en de besmetting wordt niet erger met leeftijd dacht ik.
Salmonella zit op de eierschaal, niet in het ei zelf. Daar vindt het vanzelfsprekend niet zoveel voeding dus vermeerderen zal wel niet gebeuren, maar een bacterie is wel weer zo hard dat het een paar weken kan overleven.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3233 Gepost op: 13 juni 2010, 15:07:39 »
En de incubatieperiode is 12-24 uur. Wat het ook is waar ik last van heb, heeft dus niks met salmonella te maken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3234 Gepost op: 13 juni 2010, 15:18:43 »
En de incubatieperiode is 12-24 uur. Wat het ook is waar ik last van heb, heeft dus niks met salmonella te maken.

Salmonella-infectie is zo erg, dat je dood wilt. Bambi heeft het al eens meegemaakt op vakantie, vandaar dat die zich niet meer aan rauwe eieren waagt.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3235 Gepost op: 13 juni 2010, 15:23:22 »
Vraagje; hier in de vomar waren laatst de bio eieren in de aanbieding. gelukkig keek ik op de datum maar het hele schrap was houdbaar tot de volgende dag.
Op andere eieren stond altijd dat ze verkocht mochten worden tot een week voor de uiterste houdbaarheidsdatum, maar op deze doosjes niet.
Geldt dat tegenwoordig niet meer?

Je mag producten die over de datum zijn nog verkopen. Volgens een winkelmanager is dat twee jaar terug ofzo besloten en hebben winkels hier een brief over ontvangen destijds.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3236 Gepost op: 13 juni 2010, 15:39:07 »
Maar op gewone eieren staat "te verkopen tot..."
Dan mag het niet lijkt mij.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3237 Gepost op: 14 juni 2010, 16:18:46 »
Wat zou een goede combinatie van groenten zijn voor "hollandse groentensoep" als je allergisch bent voor wortel en kool ?
bloemkool, prei, ui, peterselie/selderij ?  ik heb het idee dat ik dan nog iets mis   ???

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3238 Gepost op: 14 juni 2010, 16:20:51 »
In ieder geval selderij, peterselie geeft niet zoveel smaak af.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re: Kookvragen
« Reactie #3239 Gepost op: 14 juni 2010, 16:35:58 »
Als het nog te krijgen is: blokjes knolselderij vind ik altijd heel lekker in groentesoep. Ik zou er ook plakjes champignon in doen, naast de bloemkool is broccoli ook lekker en het ziet er leuk uit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light