Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3000 Gepost op: 18 januari 2010, 14:18:31 »
Het schijnt inderdaad dat je bij salmonellavergiftiging denkt/wenst dat je dood gaat.

Ben je dan zo ziek of tast de salmonella iets in je hersenen aan waardoor je dat gaat denken?



@Bambi: in de supermarkt kun je bakjes kopen met salmonella-vrije eiwitten en dooiers. Dit gebruikte ik ook altijd wanneer ik tiramisu voor mijn oma maakte.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3001 Gepost op: 18 januari 2010, 15:00:18 »
Naar verluidt ben je zo ziek.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #3002 Gepost op: 18 januari 2010, 16:44:05 »
Hangt ook van de soort af, hoor. Google het maar is.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3003 Gepost op: 18 januari 2010, 16:49:11 »
Het schijnt inderdaad dat je bij salmonellavergiftiging denkt/wenst dat je dood gaat.

Ben je dan zo ziek of tast de salmonella iets in je hersenen aan waardoor je dat gaat denken?



@Bambi: in de supermarkt kun je bakjes kopen met salmonella-vrije eiwitten en dooiers. Dit gebruikte ik ook altijd wanneer ik tiramisu voor mijn oma maakte.
Heeft de AH het ook? Klinkt fijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3004 Gepost op: 18 januari 2010, 17:09:06 »
Nee.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3005 Gepost op: 18 januari 2010, 21:40:08 »
Er waren een tijd lang kleine verpakkingen in AH enzo, maar die zijn er inderdaad niet meer. En in de horecagroothandel kun je alleen latexemmertjes eierdooier halen, dus da's ook niet echt handig.
Mijn ervaring met de bloemloze chocotaart is trouwens dat ie instort, en dat dat in het recept er ook bij staat. Ik decoreer em in het seizoen wel es met aardbeien zodat dat minder opvalt.
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3006 Gepost op: 19 januari 2010, 12:46:38 »
Volgens mij heb ik eens gelezen dat je bij de Jumbo die kleine bakjes met gepasturiseerd ei nog wel kan kopen. De AH hier in Zwolle heeft ze niet meer. Jammer.
W.b.t. de bloemloze chocoladetaart: wat is je recept? Misschien dat met wat aanpassingen het al een stuk beter lukt. Een tijd geleden heeft een aangepast recept van mij, vanuit het World Food Cafe kookboek, op Koken Enzo gestaan. Die lukt vrijwel altijd bij mij :D
Komt door de gemalen amandelen.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3007 Gepost op: 19 januari 2010, 13:06:53 »
Ik heb ooit eens op het forum hier gelezen dat je een ei gewoon heel kort in kokend water kan dompelen om het te pasteurisen. Weet iemand hier meer over?
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3008 Gepost op: 19 januari 2010, 13:38:51 »
Dan heb je toch gewoon een heel zacht gekookt ei. Zonder schaal een heel zacht gepocheerd ei. Bij een heel zacht gekookt ei is de hitte nog niet tot in de dooier gekomen, dus is nog gewoon rauw.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3009 Gepost op: 19 januari 2010, 13:42:23 »
Jouw recept heeft in verhouding wat meer ei. Amandelmeel mag ik helaas niet.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #3010 Gepost op: 19 januari 2010, 13:43:09 »
kokospoeder?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3011 Gepost op: 19 januari 2010, 14:01:36 »
Nee elke vorm van noten is verboden. Ach tja, ik kan altijd gewoon meel gebruiken, maar het leek zo leuk, en de eerste keer was hij dus bijna goed.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #3012 Gepost op: 19 januari 2010, 14:11:59 »
Wel, laat weten hoe het afloopt als het afloopt. Hmmmmhalflopendechocolade.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3013 Gepost op: 19 januari 2010, 14:14:09 »
Wel, laat weten hoe het afloopt als het afloopt. Hmmmmhalflopendechocolade.

Voor de liefhebber staat er een in de schuur. Ben zelf te ziek om het te willen opeten ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3014 Gepost op: 19 januari 2010, 22:02:44 »
Bij Jumbo kun je ook vragen of ze het bestellen,d a's toch een van die 7 punten van ze, dat ze dingen bestellen die ze niet in het assortiment hebben?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #3015 Gepost op: 21 januari 2010, 12:22:31 »
Dan heb je toch gewoon een heel zacht gekookt ei. Zonder schaal een heel zacht gepocheerd ei. Bij een heel zacht gekookt ei is de hitte nog niet tot in de dooier gekomen, dus is nog gewoon rauw.

Volgens mij zit salmonella op de schaal, niet in het ei. Dat betekent dus dat als je het ei in zijn geheel kort onderdompeld in kokend water, dat je de salmonella dood maakt.
Als je rauw ei gebruikt, dan komt de salmonella in je eten terecht doordat het tijdens het breken of je handen meeglipt vanaf de schil.

Ik dacht dat Pierre Wind het zo eens had uitgelegd.

Re: Kookvragen
« Reactie #3016 Gepost op: 21 januari 2010, 12:35:03 »
Niet helemaal waar:

Citaat
Op de buitenzijde van eieren zijn meerdere soorten Salmonella aanwezig. Bij S. enteritidis is de situatie wat ingewikkelder doordat het organisme ook aangetroffen is in het ei, in de dooier. Dit suggereert een verticale transmissie, d.w.z. dat de eidooier besmet wordt met het organisme voordat de schaal gevormd wordt. Dit is mogelijk wanneer de legkip geïnfecteerd is met S. enteritidis .

Helaas staat er niets bij over de kans dat je met zo'n eidooier te maken krijgt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #3017 Gepost op: 21 januari 2010, 12:41:14 »
Ah, okee. Maar in ieder geval nemen de kansen op een besmetting wel af door het ei eerst even kort onder te dompelen.

Re: Kookvragen
« Reactie #3018 Gepost op: 21 januari 2010, 12:45:07 »
Hier meer, onderste paragraaf (Achtergrond Salmonella enteritidis in eieren).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: Kookvragen
« Reactie #3019 Gepost op: 31 januari 2010, 19:22:27 »
Een kilozak met Tilda basmatirijst was 7 euro  :o
Das toch veel te duur?

Niet dat iemand hier er iets aan heeft, maar laatst viel mijn oog bij de Tesco op Tilda basmatirijst (en andere soorten). Een kilozak moest 4,50 euro kosten. Je zou denken dat dat in Nederland voor rond de 3 euro moet kunnen dan. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner