Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2720 Gepost op: 29 september 2009, 21:55:11 »
Volgens mij had Sam ooit een tip voor een veganistische pastasaus met champignons ofzo. Weet iemand waar ik het over had en het wel te vinden? ;)

Deze http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11675.msg432247.html#msg432247 ?
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #2721 Gepost op: 29 september 2009, 22:26:48 »
Volgens mij had Sam ooit een tip voor een veganistische pastasaus met champignons ofzo. Weet iemand waar ik het over had en het wel te vinden? ;)

Deze http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11675.msg432247.html#msg432247 ?

Ja, dat is hem, dank je!

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2722 Gepost op: 29 september 2009, 22:34:53 »
Iemand hier weleens bimi op?
Stond er mee in m'n handen vanmiddag, maar geen idee hoe het smaakt. :S
Op het pakje stond ook iets met "pittig". Pittige groente?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2723 Gepost op: 29 september 2009, 23:40:00 »
Iemand hier weleens bimi op?
Stond er mee in m'n handen vanmiddag, maar geen idee hoe het smaakt. :S
Op het pakje stond ook iets met "pittig". Pittige groente?

Okra toch? Ik heb toevallig vrijdag bij de Turk een zak daarvan gehaald. Het ligt nog braaf in de vriezer voor wanneer ik lef krijg.

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2724 Gepost op: 29 september 2009, 23:45:12 »
Nee, okra is wat anders.

okra

bimi


Met okra moest je geloof ik oppassen dat het niet slijmerig word, ofzoiets.
Staat ook nog steeds op m'n lijstje.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2009, 23:49:37 door Valkyrie »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2725 Gepost op: 30 september 2009, 01:21:59 »
Oh, klopt idd. Bimi is een broccolisoort, ik was in de war met bindi:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/zoeken.php?misc=search&subaction=showfull&id=1151440947&archive=&cnshow=news&ucat=3&start_from=&

Citaat
Nieuw op de Nederlandse markt: een kruising van broccoli en Chinese kool die de wonderlijke naam bimi gekregen heeft. Bimi heeft qua uiterlijk veel weg van broccoli, maar het is langwerpiger en smaakt ook anders: milder en zoeter en een beetje peperig.

De groente- en fruithandel heeft hoge verwachtingen van bimi en bejubelt het product als "een supergroente" omdat het nogal wat stoffen bevat die goed zijn voor de gezondheid: zo zit er meer zink, foliumzuur, anti-oxidanten, glucose en vitamine C in dan in asperges, broccoli, boerenkool en spinazie.

Je kunt bimi wokken, in de stoomkoker bereiden of 'm blancheren in licht gezouten water. Alles het liefst kort zodat de groente lekker knapperig blijft. Rauw verwerken in salades kan trouwens ook heel goed.

De nieuwe groente wordt op dit moment exclusief verkocht bij de groenteman. Supermarkten hebben 'm nog niet.

De groente is weliswaar nieuw in Nederland, maar Engeland kent 'm al wat langer: daar wordt ie tenderstem broccoli genoemd.



Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2726 Gepost op: 30 september 2009, 10:18:23 »
Het klinkt behoorlijk interessant.
Ik ga het toch maar eens proberen binnenkort.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2727 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:08:30 »
Bimi gebruik ik weleens als ik iets aziatisch georienteerd wil maken. Roerbakken of in de tjaptjoi :)
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2728 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:22:12 »
Ik wil wat dingen koken voor iemand die erg ziek is, maar geen vegetarier is.
Wat kan ik maken, wat makkelijk eet als iemand zich niet lekker voelt? En; vegetarisch of vlees gebruiken (ze heeft ook een ernstig b12 tekort, dus kan eiwitten erg goed gebruiken)?

"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2729 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:23:09 »
Bimi gebruik ik weleens als ik iets aziatisch georienteerd wil maken. Roerbakken of in de tjaptjoi :)

Ik dacht ook aan zoiets inderdaad. :)
Lekker roerbakken.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2730 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:45:38 »
Ik wil wat dingen koken voor iemand die erg ziek is, maar geen vegetarier is.
Wat kan ik maken, wat makkelijk eet als iemand zich niet lekker voelt? En; vegetarisch of vlees gebruiken (ze heeft ook een ernstig b12 tekort, dus kan eiwitten erg goed gebruiken)?

Ik zou iets maken dat je zelf in zo'n situatie lekker zou vinden waarvan je weet dat je het goed kan maken. Misschien een makkelijk verteerbaar rijstgerechtje ofzo? Om het vlees zou ik me niet druk maken, tenzij je er zelf totaal geen problemen mee hebt om het te maken en weet hoe dat moet. Bij ernstige B12 tekorten neem je het meestal toch al niet op via je voeding dus daar hoef je dan niet extra rekening mee te houden. Ze krijgt injecties neem ik aan? Succes.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2731 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:08:47 »
Dank je.
Ik heb al een stoofschoteltje gemaakt. staat hier in de vriezer. Verder maak ik voor mezelf pompoensoep vanavond, dus daar maak ik extra van. En ik wou een sperzieboontjes salade maken met ui erin, dan kunnen ze zelf makkelijk wat aardappels en vl33s erbij maken. Verder wou ik wat kamillethee meenemen. En ik denk gadogado, aangezien ik dat morgen zelf eet en dan ook weer extra maak. Dan doe ik dat in de vriezer en haal dat er zaterdag uit, iets meer dan een uur rijden, dan kunnen ze het direct weer invriezen.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2732 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:13:53 »
Een half uur later en alles staat gekookt en wel al weer in de vriezer?
Snel! Klinkt goed allemaal.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2733 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:16:23 »
haha, nee hoor, stoofschotel heb ik maandag al gemaakt, omdat ik anders een hele avond sta te koken en ik dat zelf dan niet volhoud. De rest dus vanavond en morgenavond.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2734 Gepost op: 01 oktober 2009, 15:49:44 »
Nee, okra is wat anders.


Met okra moest je geloof ik oppassen dat het niet slijmerig word, ofzoiets.
Staat ook nog steeds op m'n lijstje.
Okra wordt altijd slijmerig als je het klaarmaakt, maar daar proef je verder niks meer van. Ik gebruik de diepvriesversie in stoofschotels maar prefereer de verse. Die kun je weer lekker vullen met kokosrasp, koriander en dan even bakken, hmmmmm!
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2735 Gepost op: 01 oktober 2009, 16:40:03 »

Okra wordt altijd slijmerig als je het klaarmaakt, maar daar proef je verder niks meer van. Ik gebruik de diepvriesversie in stoofschotels maar prefereer de verse. Die kun je weer lekker vullen met kokosrasp, koriander en dan even bakken, hmmmmm!

Ik heb kleine okraatjes uit de diepvries. Als je ze heel laat, worden ze dan ook slijmerig?

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2736 Gepost op: 01 oktober 2009, 18:13:26 »
De textuur is sowieso wat slimy, dat proef je ook als je ze heel laat. Ik zou ze gewoon in een stoofpotje doen, samen met veel aubergine en linzen ofzo. Ik heb ze weleens in een ethiopische stoof gebruikt, als je dat recept wilt hebben, hoor ik het wel :)
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2737 Gepost op: 01 oktober 2009, 22:53:35 »
Is het raar dat ik het slijmerige van okra juist wel lekker vind?

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2738 Gepost op: 01 oktober 2009, 23:46:42 »
Is het raar dat ik het slijmerige van okra juist wel lekker vind?

Tuurlijk niet. Ieder zijn smaak, toch?! Ik vind okra ook heerlijk, maar denk dat veel mensen moeten wennen aan die textuur..
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2739 Gepost op: 02 oktober 2009, 02:18:56 »
Iemand nog een goed recept voor courgettesoep? Ik heb een hele grote mooie courgette van Greet gekregen die het goed zou doen in een soepje. Heb ook wel een basic recept, maar misschien dat jullie een manier hebben om hem op te leuken?

Mijn moeke maakte ooit erg lekkere courgettesoep met mosterd, en sindsdien doe ik dat er ook bijna standaard in.
Ik wil vega bananenschuimpjes.