Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2620 Gepost op: 23 augustus 2009, 20:39:09 »
Goed plan, die aardappels door de soep, met bonen en/of linzen, dan lijkt het toch op echt eten...
Ik geef een boodschappen lijstje door aan manlief!! (hij is niet zo'n kookwonder, maar doet heel erg zijn best..!) :D

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2621 Gepost op: 24 augustus 2009, 09:03:23 »
Hier heeft Ken Hom het over chili bean sauce.
Kan ik dat vervangen door sambal (oelek), of kan ik beter bij Dun Yong eens op zoek naar een potje. En hoe heet het dan in het Nederlands?
Ik heb trouwens ook geen hoisinsaus in huis, waar kan ik dat door vervangen? Vega oestersaus?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2622 Gepost op: 24 augustus 2009, 11:02:48 »
1) Je kunt chili bean sauce wel door sambal vervangen, het is ook scherp, maar het smaakt wel echt anders.
2) Zie tokowijzer voor plaatjes van potjes.
3) Hoisinsaus is zoeter dan oestersaus.
4) Dun Yong is twee weken dicht wegens verbouwing. Komende zaterdag gaan ze weer open.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2623 Gepost op: 24 augustus 2009, 11:23:29 »
Ow, goed dat je het zegt, anders had ik mss morgen voor een dichte deur gestaan. Verbouwende winkels vind ik nooit zo fijn, als ze daarna weer open zijn, kan ik niets meer vinden. Ik had eindelijk een beetje de structuur en opbouw van Dun Yong in mn hoofd, gooien ze het natuurlijk weer door de war.

Wat een geweldige website is dat linkje!
Tnx!
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2624 Gepost op: 24 augustus 2009, 11:35:15 »
Ik stond zaterdag voor een dichte deur ;)
En inderdaad, de Tokowijzer is helemaal geweldig.

O, en hier zeggen ze dat je chili bean sauce kunt vervangen door chilipasta en bonensaus, mocht je dat toevallig wel in huis hebben.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2625 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:34:37 »
Volgens mij heb ik nog een potje staan, dus als je wil lenen. Je kunt het wel door sambal vervangen, maar ik zou niet voor oelek gaan aangezien dat alleen pepers zijn. Denk dat je er meer in de buurt komt met sambal peteh, al smaken die bonen ook weer anders.
Om de hoek bij Dun Yong zitten ook grote en soms goedkopere toko's maar die zijn niet briljant verlicht en eentje staan de rijen erg dicht op elkaar. Nu ga ik er woensdag heen voor ik om 13 uur moet werken, dus als je mee wil...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2626 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:48:56 »
Ow, das wel vroeg...
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2627 Gepost op: 24 augustus 2009, 16:51:35 »
Hoe lang kun je een aangesneden pompoen bewaren in de koelkast?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2628 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:00:01 »
Ow, das wel vroeg...
I know, maar we zijn weer eens onderbezet he.
Vrijdag kan ik wel 's middags...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2629 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:09:40 »
iemand bekend met de burgers van fitfood? mijn moeder heeft ze meegenomen van de makro en ze hadden er gisteren 1 op de bbq gedaan.. niet vies maar ook niet tongstrelend lekker. maar verwacht wel dat in een pan bakken lekkerder is. had nu de mexicaanse.

Iemand ervaring met hun broodbeleg of andere smaakjes (aan en afraders)? ik eet ook iever geen burgers maar met 3 vl33sjes3t3rs is het soms wel handig
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2630 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:11:38 »
Hoe lang kun je een aangesneden pompoen bewaren in de koelkast?

Na een dag of twee, drie, beginnen de blootliggende delen wel zacht te worden. Maar die kun je gewoon weer wegsnijden als het te zacht is geworden. Dan is de rest nog prima in orde.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2631 Gepost op: 24 augustus 2009, 19:17:31 »
Is pluis op groentekiemen een probleem? Ik ben de afgelopen dagen in zo'n torentje groentekiemen aan het kweken geweest, maar op de kiemende zaden ligt ook wat van dat pluis, lijkt me schimmel en vraag me af of dat echt een probleem is...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2632 Gepost op: 24 augustus 2009, 21:59:35 »
Ow, das wel vroeg...
I know, maar we zijn weer eens onderbezet he.
Vrijdag kan ik wel 's middags...

Vrijdagmiddag kan ik niet. En ik heb voor woensdag eigenlijk ook plannen, maar dat is wss pas 's middags.

Is pluis op groentekiemen een probleem? Ik ben de afgelopen dagen in zo'n torentje groentekiemen aan het kweken geweest, maar op de kiemende zaden ligt ook wat van dat pluis, lijkt me schimmel en vraag me af of dat echt een probleem is...

Als ze nog aan het kiemen zijn, hoort het volgens mij bij het normale proces. Als er gekiemde steeltjes zijn en dan pluis, kan het zijn dat het klimaat te vochtig is en de boel beschimmeld.
Heb jij je torentje in de biologische winkel gehaald? Wat betaalde je daar als ik mag vragen?
Je kan trouwens ook goed zaadjes kiemen in een grote glazen pot, de kiemen groeien dan alleen in een kluwen alle kanten uit.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2633 Gepost op: 24 augustus 2009, 22:31:04 »
Is pluis op groentekiemen een probleem? Ik ben de afgelopen dagen in zo'n torentje groentekiemen aan het kweken geweest, maar op de kiemende zaden ligt ook wat van dat pluis, lijkt me schimmel en vraag me af of dat echt een probleem is...
Heb jij je torentje in de biologische winkel gehaald? Wat betaalde je daar als ik mag vragen?
Je kan trouwens ook goed zaadjes kiemen in een grote glazen pot, de kiemen groeien dan alleen in een kluwen alle kanten uit.

Ja ik deed het v.h. ook wel in een pot met kaasdoek, maar dat vind ik toch allemaal geklooi eigenlijk. Ik heb nu zo'n toren van Bioset (besteld bij Vreeken) en hij was geloof ik ca. 12 euro. Gaat een stuk makkelijker.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2634 Gepost op: 25 augustus 2009, 11:29:24 »
Is pluis op groentekiemen een probleem? Ik ben de afgelopen dagen in zo'n torentje groentekiemen aan het kweken geweest, maar op de kiemende zaden ligt ook wat van dat pluis, lijkt me schimmel en vraag me af of dat echt een probleem is...
Heb jij je torentje in de biologische winkel gehaald? Wat betaalde je daar als ik mag vragen?
Je kan trouwens ook goed zaadjes kiemen in een grote glazen pot, de kiemen groeien dan alleen in een kluwen alle kanten uit.

Ja ik deed het v.h. ook wel in een pot met kaasdoek, maar dat vind ik toch allemaal geklooi eigenlijk. Ik heb nu zo'n toren van Bioset (besteld bij Vreeken) en hij was geloof ik ca. 12 euro. Gaat een stuk makkelijker.

Ik heb de mijne uit Duitsland, daar haal ik ook de biologische zaden om te kiemen. Ik betaalde 6 euro voor die van mij (pot met rooster). Als jullie die zaden willen ofzo, geef dan even een seintje, dan kan ik ze zo opsturen.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #2635 Gepost op: 25 augustus 2009, 12:02:55 »
gebruiken jullie wel eens miso-pasta? En hoe bevalt het?

Ja. In soep, om tofu mee te glaceren, in dressings.. ik vind de lichtere lekkerder dan de donkere.
dank je. Ik heb drie soorten in huis en ik vind het wel lekker, maar geen toevoeging aan sojasaus in verschillende samenstellingen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2636 Gepost op: 25 augustus 2009, 17:59:33 »
Ja ik heb zelf ook zo'n glazen schaaltje met rooster voor knipgroenten zoals tuinkers, maar dat vind ik minder goed werken voor kiemen.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2637 Gepost op: 25 augustus 2009, 19:53:54 »
Zo'n ding heb ik ook gehad, maar ik stond me iedere keer suf te schrobben op dat roostertje om al die worteltjes er weer uit te krijgen. Nu gebruik ik gewoon een klein bakje met een stukje keukenpapier, werkt erg goed. En nu we het er zo over hebben, ik ga eens wat zaaien! Zodra ik me kan herinneren waar ik alles toch zo netjes heb opgeborgen  :-\

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2638 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:53:15 »
Uhm ,nee de kiemgroente doe je onderin de pot, het rooster is voor de lucht en zodat je makkelijk kunt spoelen. Daar zit dan zo'n uitsteeksel aan zodat je hem schuin neer kunt zetten...
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2639 Gepost op: 26 augustus 2009, 13:20:01 »
Uhm ,nee de kiemgroente doe je onderin de pot, het rooster is voor de lucht en zodat je makkelijk kunt spoelen. Daar zit dan zo'n uitsteeksel aan zodat je hem schuin neer kunt zetten...

Echt? Maar bij de gebruiksaanwijzing stond het echt, zaaien op het rooster.