Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2520 Gepost op: 14 juli 2009, 21:26:52 »
jaaaah, uit die film met die twee oude acteurs!
The bucket list...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2521 Gepost op: 15 juli 2009, 00:36:13 »
Ik wil een frisse taart bakken met munt en citroen, lijkt me leuk. Weet iemand iets leuks? Een kwarktaart ofzo?
Of mijn favoriet: http://www.fatfreevegan.com/desserts/lemon_pie.shtml

Ik doe hem ook wel met sinaasappel, en dan reepjes basilicum erdoor, dus het lijkt me dat je er ook reepjes munt doorheen kan doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2522 Gepost op: 15 juli 2009, 08:48:40 »
Ik wil een frisse taart bakken met munt en citroen, lijkt me leuk. Weet iemand iets leuks? Een kwarktaart ofzo?
Of mijn favoriet: http://www.fatfreevegan.com/desserts/lemon_pie.shtml

Ik doe hem ook wel met sinaasappel, en dan reepjes basilicum erdoor, dus het lijkt me dat je er ook reepjes munt doorheen kan doen.

Die klinkt ook goed! Die limoentaart lijkt meer wat boterkoekachtig, hoe wordt deze? Alleen wat betekent: Tbsp. cornstarch
En hoeveel verstaan ze onder een cup?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2523 Gepost op: 15 juli 2009, 09:24:17 »
Zwart zout (wat eigenlijk roze van kleur is) is niet te vergelijken met gewoon tafelzout, het is ook geen natriumzout. Het gaat niet om de kleur maar vooral om de smaak (die dus ook heel anders is dan van gewoon zout).
Het wordt gebruikt in een kookboek, vandaar dat ik er naar op zoek ben.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2524 Gepost op: 15 juli 2009, 09:26:13 »
Ik wil een frisse taart bakken met munt en citroen, lijkt me leuk. Weet iemand iets leuks? Een kwarktaart ofzo?
Of mijn favoriet: http://www.fatfreevegan.com/desserts/lemon_pie.shtml

Ik doe hem ook wel met sinaasappel, en dan reepjes basilicum erdoor, dus het lijkt me dat je er ook reepjes munt doorheen kan doen.

Die klinkt ook goed! Die limoentaart lijkt meer wat boterkoekachtig, hoe wordt deze? Alleen wat betekent: Tbsp. cornstarch
En hoeveel verstaan ze onder een cup?

Tbsp. staat voor Tablespoon = eetlepel.
Een cup is grofweg 250 ml, maar je kunt ook naar de blokker gaan en daar een cupmaat kopen ;)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2525 Gepost op: 15 juli 2009, 10:43:27 »
Ik wil een frisse taart bakken met munt en citroen, lijkt me leuk. Weet iemand iets leuks? Een kwarktaart ofzo?
Of mijn favoriet: http://www.fatfreevegan.com/desserts/lemon_pie.shtml

Ik doe hem ook wel met sinaasappel, en dan reepjes basilicum erdoor, dus het lijkt me dat je er ook reepjes munt doorheen kan doen.

Die klinkt ook goed! Die limoentaart lijkt meer wat boterkoekachtig, hoe wordt deze? Alleen wat betekent: Tbsp. cornstarch
En hoeveel verstaan ze onder een cup?

Tbsp. staat voor Tablespoon = eetlepel.
Een cup is grofweg 250 ml, maar je kunt ook naar de blokker gaan en daar een cupmaat kopen ;)
Voor een cup ga ik altijd uit van 225, en een eetlepel is in de amerikaanse keuken 15 ml, dat is meer dan dat er op een afgestreken eetlepel gaat.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2526 Gepost op: 15 juli 2009, 12:24:27 »
Je hebt ook cupmaatjes, die zijn heel handig voor dit soort dingen. Cornstarch is trouwens maizena.
Dit taartje wordt een soort van jelly.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2527 Gepost op: 17 juli 2009, 16:32:19 »
Zou behalve gember ook kardemom lekker zijn in de rabarbermoes?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2528 Gepost op: 17 juli 2009, 22:21:18 »
Zou behalve gember ook kardemom lekker zijn in de rabarbermoes?
Hmmm, ik denk haast van wel. Gewoon experimenteren! Op een of andere manier kan ik me venkel- of anijszaad ook heel goed voorstellen als frisse noot (of ben ik nu te experimenteel  ::) ).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2529 Gepost op: 17 juli 2009, 22:22:29 »
Mosterd, dat zou experimenteel zijn. Alhoewel ik wel van een zeker iemand hoorde dat ze dat als hartig voorafje door de yoghurt neemt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2530 Gepost op: 18 juli 2009, 00:56:21 »
Zou behalve gember ook kardemom lekker zijn in de rabarbermoes?
Hmmm, ik denk haast van wel. Gewoon experimenteren! Op een of andere manier kan ik me venkel- of anijszaad ook heel goed voorstellen als frisse noot (of ben ik nu te experimenteel  ::) ).
Dat heb ik allebei niet in huis, kardemom wel, dus dat had ik er al doorheen gegooid toen niemand binnen vijf minuten "nee" had geroepen.
Ga eerst even wat courgettetaart en sla eten, en dan is de rabarber aan de beurt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2531 Gepost op: 18 juli 2009, 02:23:15 »
Kardemom erin is lekker.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2532 Gepost op: 18 juli 2009, 13:05:00 »
Je eet wel op een nogal eehh.. ongebruikelijk tijdstip. :o

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2533 Gepost op: 18 juli 2009, 13:05:59 »
Ik werk tot middernacht, en ga dan naar huis om te koken en te eten, dan krijg je dat.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2534 Gepost op: 20 juli 2009, 01:31:17 »
Ik heb mijn twee Indiase stagiaires uitgenodigd voor een etentje. We hebben bij hen al eens Indiaas gegeten en nu wil ik ze eigenlijk wat lekker Europees/Nederlands/cross-overs voorschotelen. Ze zijn dit weekend in Italië, dus Italiaans lijkt me geen optie - Mediterraans getint is geen probleem, lijkt me. Ook waren ze niet zo gecharmeerd van al die vettige bechamelsausen en kaasgerechten in de Duitse mensa. Dus: Noord-Europees, geen vettige sausen, weinig kaas. Ideeën?

Voorgerecht: simpel stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter? Of toch bruschetta? En daarna misschien een bonen-linzensoep (groene linzen, rode linzen, oogbonen, mosterdzaad, laurierblad, knoflook, tomaat).

Als hoofdgerecht zit ik te denken aan een frisse spinaziestamppot met tomatensaus, pijnboompitten en geraspte Parmezaanse kaas. Of misschien toch gekookte aardappelen, met peterselie en een klontje boter; een lichte mosterd-citroensaus; gestoofde wortels met rozemarijn?

Als nagerecht misschien een fijne appelcrumble met kaneel? Kristof dacht aan zelfgemaakte chocolademousse.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2535 Gepost op: 20 juli 2009, 01:48:03 »
Kristof dacht aan zelfgemaakte chocolademousse.

Oeh!

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2536 Gepost op: 20 juli 2009, 10:46:13 »
Het gekookte aardappelgerecht klinkt echt als een gerecht dat mijn oma kon klaarmaken, lekker Hollands (Veluws) dus.. Klinkt goed!!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2537 Gepost op: 20 juli 2009, 12:38:51 »
Voorgerecht: simpel stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter? Of toch bruschetta? En daarna misschien een bonen-linzensoep (groene linzen, rode linzen, oogbonen, mosterdzaad, laurierblad, knoflook, tomaat).

En een artisjok? Is dat niet leuk?
 
Citaat
Als hoofdgerecht zit ik te denken aan een frisse spinaziestamppot met tomatensaus, pijnboompitten en geraspte Parmezaanse kaas. Of misschien toch gekookte aardappelen, met peterselie en een klontje boter; een lichte mosterd-citroensaus; gestoofde wortels met rozemarijn?

Of kleine rosti-tjes met erbij de wortels en nog wat?
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2538 Gepost op: 20 juli 2009, 17:54:37 »
Ook waren ze niet zo gecharmeerd van al die vettige bechamelsausen en kaasgerechten in de Duitse mensa.
Met alle respect voor Duitse mensa maar wat jij aan roomsaus of bechamel op tafel zet lijkt me toch echt van een iets andere orde.  :)

Offline duifje

  • **
  • 55
Re: Kookvragen
« Reactie #2539 Gepost op: 20 juli 2009, 19:34:46 »
Zijn aardappels na linzen/bonensoep niet wat zwaar? Misschien kun je beter iets doen met bijv. quinoa (ook qua aminozuurverhouding wat beter) en groentjes op jouw gebruikelijke lekker gekruide manier  en wat condimentjes. Vorige suggestie klonk trouwens ook lekker..