Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2480 Gepost op: 25 juni 2009, 21:22:07 »
Horizon was altijd de 'niet-bio' variant, maar geloof dat die nu wel eko gaat. Ik heb zelf meestal Monki.
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2481 Gepost op: 25 juni 2009, 21:41:09 »
Mooi dat er hier zoveel Horizon-kenners zijn  :laugh:
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2482 Gepost op: 25 juni 2009, 22:29:43 »
Mooi dat er hier zoveel Horizon-kenners zijn  :laugh:


mm, hoe bedoel je dat?  ???
dit las ik van de nieuwsbrief van de Nieuwe Band:

(http://www.nieuweband.nl/nieuws/nieuwsbrief/pdf/nieuwsbrief-juni-2009.pdf)

Alle Horizon notenpasta’s worden biologisch!
Zo’n 15 jaar geleden saneerden we de niet-biologische Horizon en Jori notenpasta’s ten gunste van de biologische
Monki notenpasta. Binnen enkele maanden zullen de Horizon en Jori notenpasta’s weer terugkomen in ons
assortiment, want Horizon heeft besloten om deze allemaal biologisch te maken terwijl de prijzen ook nog eens gelijk
kunnen blijven. Eind juni zullen de volgende nieuwe Horizon notenpasta’s EKO geïntroduceerd worden: pindakaas
met zeezout 350 en 650 gram en witte amandelpasta 350 gram.
Het ligt in de bedoeling in de toekomst meer verschil in smaak te creëren tussen de Horizon notenpasta’s EKO en
de Monki notenpasta’s EKO.
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2483 Gepost op: 25 juni 2009, 22:43:01 »
Mooi dat er hier zoveel Horizon-kenners zijn  :laugh:


mm, hoe bedoel je dat?  ???


Positief hoor  :)
Ik stelde die vraag en dacht dat meeste mensen van de Turk zouden hebben en meteen een aantal weten juist van Horizon  :) En ik wist helemaal niet dat ze tot nog toe niet-bio waren, maar mooi dat ze nu dat wel worden, en die Monki die jij nog noemt ken ik ook niet, zal dat merk ook eens bekijken  :)
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2484 Gepost op: 26 juni 2009, 00:04:41 »
Mooi dat er hier zoveel Horizon-kenners zijn  :laugh:


mm, hoe bedoel je dat?  ???


Positief hoor  :)
Ik stelde die vraag en dacht dat meeste mensen van de Turk zouden hebben en meteen een aantal weten juist van Horizon  :) En ik wist helemaal niet dat ze tot nog toe niet-bio waren, maar mooi dat ze nu dat wel worden, en die Monki die jij nog noemt ken ik ook niet, zal dat merk ook eens bekijken  :)

Oké, ben ik nou naïef of wat?
Ik dacht dus gewoon dat als je het bij de biowinkel kunt kopen, het wel biologisch zal zijn... En Horizon koop je toch daar?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2485 Gepost op: 26 juni 2009, 00:18:38 »
Ik ben nèt zo naïef...

Mijn Jori pindakaas was in de biowinkel op het Haagse Spui ineens veertig centen goedkoper sinds niet zo lang geleden. En die was al een cent of wat goedkoper dan Horizon. Jori is / was / blijft in alle naïviteit dan nog wel biologisch, maar dan wel goedkoper dan het niet biologische Horizon? Vreemde zaak. Mysterieuze zaak.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2486 Gepost op: 26 juni 2009, 12:36:39 »
Niet alles in iig de Natuurwinkelketen is bio.
Overigens wist ik ook niet dat Horizon niet bio was.
,,,,فلافل

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2487 Gepost op: 26 juni 2009, 19:19:00 »
Niet alles in iig de Natuurwinkelketen is bio.

Waar betaal je dan in vredesnaam de (soms aardige) meerprijs voor, als het ook niet duidelijk fairtrade is.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2488 Gepost op: 26 juni 2009, 21:38:12 »
Waar betaal je dan in vredesnaam de (soms aardige) meerprijs voor, als het ook niet duidelijk fairtrade is.
[/quote]

ja, vaak betaal je voor producten met minder toevoegingen een meerprijs.. precies verklaren kan ik het ook niet.
in elk geval hangt het vooral af van de 'principes' van de eigenaar(s) van de winkel wat er ingekocht wordt. dat geldt ook voor bijv. verse groente en fruit, omdat zij bepalen wat ze inkopen, in principe is het mogelijk om in de winter dingen van ver te halen, en er is ook niet een 'homogene bio consument' - boontjes uit kenia zijn ok zolang het bio is - terwijl anderen zulke producten ivm milieu overwegingen niet zouden kopen. maar dat wat off-topic.
Je kunt bij groothandels die vooral bio leveren dus ook niet bio dingen bestellen. Marmite is bijv. niet bio, maar wel een veel verkocht product in bio winkels, en veel bio winkels kiezen er ook voor om bijv. fair trade maar niet bio hagelslag te verkopen. De groothandel De Nieuwe Band heeft wel een tijd geleden een aantal niet-bio producten uit hun assortiment gehaald, maar Natudis niet.

Inkoopbeleid zou misschien wel anders kunnen liggen bij winkels aangesloten bij ketens zoals 'de Natuurwinkel', maar dat weet ik niet precies. ik denk dat de 'vrije' ondernemers daar vrijer in zijn, dat ze ook makkelijker van locale producenten dingen kunnen inkopen, zoals uit nabije bloementuin etc. Maar natuurlijk als er ergens veel vraag naar is..
Za Zemiata!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2489 Gepost op: 03 juli 2009, 14:59:19 »
Ik heb een pakje silken tofu in de koelkast van de grote toko liggen. Ik hoor hier altijd dat mensen er lyrischer over zijn dan gewone AH-tofu. Hoe maak ik het lekker klaar?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2490 Gepost op: 03 juli 2009, 16:43:11 »
Ik heb een pakje silken tofu in de koelkast van de grote toko liggen. Ik hoor hier altijd dat mensen er lyrischer over zijn dan gewone AH-tofu. Hoe maak ik het lekker klaar?

Hier staan wat recepten:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_food_en_co.php?subaction=showfull&id=1246366496&archive=&start_from=&ucat=2&

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #2491 Gepost op: 04 juli 2009, 22:33:09 »
Iemand ervaring met engelwortel als ingredient? Het schijnt dat verschillende delen van de plant te gebruiken zijn, met tal van mogelijkheden.
Ik heb vorig jaar -toen ik de pont miste - een pril zaailingetje uit een voeg tussen de kasseien gepeuterd en dat is nu een flinke plant. Helaas...zie ik nog geen bloeistengel.
de tuin: dat ben ik

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2492 Gepost op: 05 juli 2009, 01:39:02 »
Ik ken het wel geconfijt in gebak.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2493 Gepost op: 05 juli 2009, 20:57:37 »
Ik zie het in een kookboek staan als ijs, enkele stelen worden met citroenschil, sinaasappelschil, suiker en water gekookt, dan uren trekken en dan ijs van maken. Klinkt dus of limonade er van maken ook mogelijk is, maar iets zegt met dat het meer naar citroen en sinaasappel gaat smaken.
,,,,فلافل

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2494 Gepost op: 08 juli 2009, 12:07:22 »
Wat is de lekkerste manier om komkommerraita te maken?
- wel/niet pureren?
- welke kruiden/specerijen?
- wel/geen knoflook gebruiken?

Graag jullie ervaringen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2495 Gepost op: 08 juli 2009, 12:54:41 »
Wat is de lekkerste manier om komkommerraita te maken?
- wel/niet pureren?
- welke kruiden/specerijen?
- wel/geen knoflook gebruiken?

Graag jullie ervaringen!

Komkommer in sliertjes is het lekkerst denk ik maar daar ben ik te lui voor dus ik hak de komkommer vaak gewoon fijn.
Komijn is er lekker in, evenals zout en peper.
Ik doe geen knoflook, soms wel munt of muntsaus.
Van een echte Indiase mevrouw begreep ik dat veel Indiers er een klein beetje suiker en zelfs ook een klein beetje mayo in doen  :o.
Een beetje groene hete peper is ook lekker.
Een wat dikkere yoghurt is lekkerder.
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #2496 Gepost op: 08 juli 2009, 13:19:29 »
wij doen er ook altijd suiker in, hoort wel een beetje zoet te zijn.
knoflook zou ik niet doen, dan wordt het tzatziki.
verder inderdaad komijn en wat paprikapoeder erboven op net voor het serveren.
vind je mayo gek Selly? Lijkt mij nog niet zo gek namelijk in een yoghurtsausje.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2497 Gepost op: 08 juli 2009, 13:26:18 »
vind je mayo gek Selly? Lijkt mij nog niet zo gek namelijk in een yoghurtsausje.

In vind mayo in combi met India een beetje gek. Maar mij hoor je niet klagen hoor als ergens mayo in mag  8)
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #2498 Gepost op: 11 juli 2009, 11:05:28 »
vraag aan Eelco:
koop je wel eens Splätzli in Duitsland? Ik heb het wel gegeten, het is een soort platte spaghetti en er zit ei in de pasta, maar smaakt iets anders als de andere pasta's met ei er door. Ik vond het wel erg lekker, vooral de biologische en ik zal het zeker weer kopen als ik weer eens in Duitsland ben. Maar mijn creativiteit is niet zo groot om iets anders te doen als met andere platte pasta's. Wat doe jij er mee?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2499 Gepost op: 11 juli 2009, 11:35:19 »
Eelco eet het regelmatig, blader maar eens door wat eten we vandaag.
Supercalifragilisticexpialidocious!