Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2440 Gepost op: 10 juni 2009, 21:08:34 »
Ik ben kersen aan het 'inmaken'.
Ze met wat suiker (en in sommige potjes wat amandelen) in jenever van 30% aan het zetten.
Is 30 % genoeg om het niet slecht te laten worden? Zijn er nog leuke dingen?

Het worden kadootjes voor kersmis samen met zelfgemaakte avocaat (met eieren van de meest gelukkige kippen ooit) en mss nog andere ingemaakte dingen  :D
van kippen gesproken... mijn papa voerde ooit de in jenever geweekte kersen aan de kippen... ::)

Schanulleke

Re: Kookvragen
« Reactie #2441 Gepost op: 10 juni 2009, 21:59:52 »
Kookvraag: kun je abrikozen met schil eten of moet je ze per se schillen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2442 Gepost op: 10 juni 2009, 22:19:36 »
Met schil! Bij die kleintjes blijft er anders niks meer over.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2443 Gepost op: 10 juni 2009, 23:56:09 »
Is er eigenlijk iemand met een handig lijstje over welk fruit wanneer rijp is?
Het ene moet je in knijpen, het ander aan ruiken, dan zie je het weer aan de kleur en weer een ander moet je vanachter een theedoek begluren terwijl je op een been hinkelt en zachtjes het Wilhelmus neuriet.

We hebben sinds kort bedrijfsfruit, grote bakken met gratis fruit dat er allemaal lekker uitziet maar dat ik dus niet durf te pakken, vandaar...

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re: Kookvragen
« Reactie #2444 Gepost op: 10 juni 2009, 23:58:07 »
Waarom durf je het fruit niet te pakken? Als je voelt dat het nog niet rijp is, dan pak je toch iets anders?

Re: Kookvragen
« Reactie #2445 Gepost op: 11 juni 2009, 00:05:12 »
Ik denk dat ze het Wilhelmus niet durft te neurien in de bedrijfskantine.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2446 Gepost op: 11 juni 2009, 00:16:13 »
Da's dus het punt, ik weet *schaam* *schaam* nog steeds niet hoe een rijpe nectarine nou aanvoelt, ruikt of reageert op mijn geneurie...

en durf t wilhelmus natuurlijk niet te neurien

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2447 Gepost op: 11 juni 2009, 00:40:21 »
Fruit uit de kantine zal allemaal wel eetrijp zijn.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2448 Gepost op: 11 juni 2009, 08:00:30 »
van kippen gesproken... mijn papa voerde ooit de in jenever geweekte kersen aan de kippen... ::)

Doet me denken aan 'Daantje de wereldkampioen' (Roald Dahl) waar de vader van de hoofdpersoon als ik het me goed herinner rumrozijnen aan de fazanten voert om ze dronken te voeren zodat ze gemakkelijker gevangen kunnen worden.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2449 Gepost op: 11 juni 2009, 08:01:01 »
Fruit uit de kantine zal allemaal wel eetrijp zijn.
Of juist niet, zodat het niet zo snel bederft.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2450 Gepost op: 11 juni 2009, 09:38:45 »
Inderdaad, en ijskoud.

Maarre, liggen er op jouw werk echt bedrijfsnectarines, meloenen en mango's? Cool!
This is between me and the vegetable!

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re: Kookvragen
« Reactie #2451 Gepost op: 11 juni 2009, 09:56:30 »
Jeetje,  das dan wel lastig uit te leggen hoe een nectarine ruikt en voelt als ie rijp is. Ik heb nu een net rijpe in mijn hand en die is zacht, maar stevig en ruikt heel erg naar nectarine. En bij een (galia/suiker) meloen druk ik altijd bovenop om te voelen of tie zacht en stevig is. En hij moet ook lekker meloenig ruiken.

Ik zou dus gewoon zeggen, probeer het uit! Is het nog niet rijp genoeg weet je dat voor de volgende keer. Aldoende leert men...

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #2452 Gepost op: 11 juni 2009, 10:23:41 »
van kippen gesproken... mijn papa voerde ooit de in jenever geweekte kersen aan de kippen... ::)

Doet me denken aan 'Daantje de wereldkampioen' (Roald Dahl) waar de vader van de hoofdpersoon als ik het me goed herinner rumrozijnen aan de fazanten voert om ze dronken te voeren zodat ze gemakkelijker gevangen kunnen worden.

Andere toepassing van alcohol in 'de jacht': in rum geweekt brood voor het vangen van iguana's...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2453 Gepost op: 11 juni 2009, 12:16:06 »
Na lang, en lang zoeken heb ik het antwoord gevonden.
Iets word niet slecht als het alcohol percentage boven de 18-19% is...
Dus je moet kijken naar de verdunning enzo, en als alles daarboven is, wordt het niet slecht.
Gelukkig had ik nog een fles 97% drinkbare liggen  :drink:

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2454 Gepost op: 15 juni 2009, 11:16:42 »
Ik wil deze week weer eens naar de grote toko bij de Zeedijk (toko Dun Yong). Ik wil een zak eendenmaagjes voor de katten halen en wat dingetjes voor mezelf. Mss een extra wok (het is namelijk helemaal niet raar om 3 wokken te hebben), loempiavellen en ik moet hoognodig mn voorraad noedels aanvullen.
Volgens mij hebben ze daar boekweitnoedels. Een vriendin van me eet koolhydraatarm, vanwege haar ingewanden, dus boekweitnoedels kan ze dan denk ik wel eten.
Maar hoe smaken die dingen? Ik heb alleen nog maar van die rijstnoedels (doorzichtig, die ook in loempia's zitten) en ei-noedels van dat goedkope merk van de AH en chinese mie van hetzelfde goedkope merk van de AH gegeten. En mienestjes uit zo'n doos uit de supermarkt bij moeders, maar die vind ik een stuk minder lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2455 Gepost op: 15 juni 2009, 11:47:33 »
Boekweitnoedels mogen ook niet bij een koolhydraatarm dieet, dus ik zou het eerst even checken. In principe mogen granen en bonen niet, al naar gelang hoe streng je in de leer bent.

Ik vond ze trouwens erg lekker, maar ze zijn hier niet meer te krijgen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2456 Gepost op: 15 juni 2009, 12:11:25 »
als ik ze hier kan vinden, moet ik je dan een pakje opsturen? of eventueel een halfjaar voorraad.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2457 Gepost op: 15 juni 2009, 12:15:00 »
Hihi, nee want ik eet dus (behoor het te doen iig) ook koolhydraatarm. Maar dank voor het aanbod!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2458 Gepost op: 15 juni 2009, 19:44:12 »
Volgens mij hebben ze daar boekweitnoedels. Een vriendin van me eet koolhydraatarm, vanwege haar ingewanden, dus boekweitnoedels kan ze dan denk ik wel eten.
Maar hoe smaken die dingen?

Volgens mij hebben ze ze in het Japanse deel ja.
Hoe smaken ze, ja anders dan normale noedels wel. Steviger. Ik doe er vaak dingen als noedelsalade mee.  
Zoiets: http://www.annemieke.net/RozeMarijn/lauwe-salade-met-komkommerslierten-en-sesamolie/
Overigens als je in die buurt bent: op het Waterloopplein zit sinds kort een flinke Natuurwinkel.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2459 Gepost op: 15 juni 2009, 20:11:56 »
Is die groter en uitgebreider dan die hier om de hoek (dapperbuurt) zit? Waterlooplein is niet direct op de route, want na de toko ga ik direct weer naar cs. Het is er altijd erg druk met toeristen en dat loopt moeilijk en onhandig.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy