Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2420 Gepost op: 31 mei 2009, 22:58:16 »
Ik heb hier de Dikke Vegetariër liggen om te recenseren, en daarin staat over koolrabi: "de hele plant is eetbaar, maar vooral de knolachtige steelaanzet".

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2421 Gepost op: 31 mei 2009, 23:03:16 »
Cool dat de spiesjes lekker waren trouwens.
Ik had ze natuurlijk wel even voorgekookt, ook al stond dat niet in het oorspronkelijke recept, want ik heb genoeg bbq-ervaring om te weten dat als je zoiets als koolrabi niet voorkookt, je urenlang verwachtingsvol naar het spiesje loopt te kijken, en uiteindelijk teleurgesteld op een toch nog rauw spiesje loopt te knagen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2422 Gepost op: 03 juni 2009, 20:54:38 »
Aangezien vandaag mn mixer in mn gezicht is ontploft en daarbij een enorme steekvlam gaf, is de magimix ineens wel heel erg nodig.
Ik kan natuurlijk een losse handmixer en losse staafmixer (ik had zo'n alles in 1 geval) kopen, maar ik heb niet zoveel plek in de keuken en ik wilde toch al een magimix. En het wordt steeds moeilijk om een losse mixer vast te houder.
Dus dan maar gelijk het einddoel waar ik toch al naartoe wilde.
Volgens meneer koekje is zo'n huisding niet meer te repareren, helemaal niet als er een steekvlam uit is gekomen. Gewoon een nieuwe kopen. Hij was op zich wel blij dat ik nog leefde na de ontploffing.

Ik zat net eens te kijken naar online magimixen. Die dingen zijn alleen in de betere kookwinkels te krijgen en online is meestal goedkoper dan bij een gewone winkel.
Ik wil een grote, daar kan ik de rest van mn leven mee doen, ook als ik 6 kinderen heb gebaard en deze allemaal moet voeden. Of als ik weer eens jarig ben en voor een heel weeshuis aan het koken ben. Het wordt dus een 5200.
Maar nu is er de gewone 5200 en 5200XL. ze zijn hetzelfde, alleen heeft de XL een grotere vulopening.
Grotere vulopening is minder snijden, dus fijner voor de losse vingers en wellicht ook minder afwas (geen koksmes meer vuilmaken aan het eerst in stukken te hoeven snijden). Maar een XL is wel gelijk weer duurder dan een gewone en ze zijn al niet goedkoop.

Dan weet ik ook nog niet of een magimix alle functies kan vervullen die ik altijd met mn mixer deed. Daar zaten gardes, deeghaken, hakmolen en staafmixer bij.
Ik heb echt geen geld om er ook een kitchenaid en kitchenaid-blender bij te nemen.
Eigenlijk heb ik voor de magimix ook geen geld, want er moet nog een alcatraz in de tuin komen en de operatie van Sien was ook geen peulenschilletje en ik moet mn huur voor deze maand nog betalen (en afvalbelasting). Maar zonder kan ik niet koken, en das ook heel erg.

Wie kan me adviseren?
Er zijn meer kookeilanden hier, dus kom maar op met alle tips en adviezen.

(Ik heb me al helemaal zitten verkneukelen op een rekje voor alle losse schijven en een jullieneschijf en frietschijf   :cheer: )
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2423 Gepost op: 03 juni 2009, 21:16:15 »
SOWEEEEEE, wat zijn die dingen duur! :o
Maar natuurlijk wel mooi!! En je hebt maar een apparaat nodig! Handig. Ik heb zelf zo'n reuze groentepers van Solis, ook handig, maar veel plek in de kast voor maar een functie. Ben zeer benieuwd naar de prestaties van de magimix, met name de zware klussen...
Een grote opening is superhandig, zeker als je harde groenten erin wilt doen (om bijv kool te raspen) anders ben je nog lang bezig (en we zijn een beetje gemakkelijk, nietwaar)


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2424 Gepost op: 03 juni 2009, 21:26:37 »
Ik noem hem nog maar eens, het philipsding. Ik kan helemaal geen gewone mixer vasthouden, dus ik vind hem heel handig. Is wel aanzienlijk goedkoper. Staafmixer van de Hema erbij, en je bent compleet, toch?

Maar ik heb waarschijnlijk wel een veel grotere keuken dan jij.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2425 Gepost op: 03 juni 2009, 21:32:49 »
klik her vindt je een overzichtje van wat er allemaal bijzit.... misschien dat dat helpt.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2426 Gepost op: 03 juni 2009, 21:41:17 »
Maar dan moet ik er idd een losse staafmixer bijnemen en deze ook vasthouden. Staafmixer vasthouden gaat ook steeds moeilijker.

@Lijntje;
Ik heb dat lijstje gezien ja. Dus hij zou ook de gewone mixer-dingen kunnen?

Nu nog plek maken in de keuken. Dan zou de BBM op de afwasser kunnen staan en de glazen potten verzameling op het rekje wat nog 1x geverfd en opgehangen moet worden. En de sla-centrifuge en citruspers en weegschaaldoos op nieuwe plankjes boven de afwasser.
Ik kan alleen zelf niet verven. Mss maar eens een verf-meeting houden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2427 Gepost op: 03 juni 2009, 22:19:53 »
Ik gebruik de staafmixer ook eigenlijk alleen maar in combinatie met het bakje. Soep pureren enzo doe ik gewoon niet aan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2428 Gepost op: 04 juni 2009, 00:10:02 »
als ie eiwit kan kloppen kan ie volgens mij ook slagroom kloppen.. alleen weet ik idd niet zo goed of ie ook deeg kan maken zeg maar  :-\
maar zou als ik jou was gewoon naar een zo'n sjieke winkel gaan en info vragen.. tis heus niet gek hoor als je daarna zegt dat je er nog een nachtje over wilt slapen!

edit: zie nu ook staan dat je deeg kan maken ermee... dus denk dat ie alles kan idd.. maar zou toch naar een winkel gaan en alle vragen die je bedenkt stellen  ;D

als je heel brutaal bent neem je een kopietje mee van een inetaanbieding en probeer je nog wat van de prijs af te krijgen.. (ik zou hem liever uit een winkel hebben, mocht er dan iets mee zijn kan je er ook makkelijker mee terug)
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2009, 00:13:12 door lijntje »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2429 Gepost op: 04 juni 2009, 08:28:25 »
Ik gebruik de staafmixer ook eigenlijk alleen maar in combinatie met het bakje. Soep pureren enzo doe ik gewoon niet aan.

Dat doe ik gewoon met de staafmixer in de pan. Gaat prima.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2430 Gepost op: 04 juni 2009, 12:14:37 »
Maar dat is best zwaar voor polsen en schouders, omdat je de staafmixer niet op de bodem van de pan kunt laten rusten (of misschien kan dat wel, maar dan gaat ie er wel heel erg lang over doen) en is daarom niet echt een optie voor koekje en mij. Het alternatief, de soep in een keukenmachine doen, daar pureren en dan weer terug in de pan, is voor mij ook te zwaar, dus ik kauw wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2431 Gepost op: 04 juni 2009, 12:25:48 »
Nee, klopt, en je moet er ook nog eens een knop bij ingedrukt houden, dat maakt het extra zwaar denk ik. Als je niet pureert heb je het voordeel dat je ook nog eens ziet wat je eet.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2432 Gepost op: 06 juni 2009, 00:15:32 »
Staafmixer vasthouden gaat gewoon op spierkracht, dat lukt normaal wel. Met een staafmixer maak je kleinere draaiende bewegingen dan met een gewone mixer. En je doet dat volledig vanuit je onderarmen, dus schouders blijven op zn plek. Knopje indrukken is afhankelijk van de staafmixer, in de meeste gevallen kan je gewoon je duim en pols vastzetten en met spierkracht druk zetten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2433 Gepost op: 06 juni 2009, 19:13:49 »
Als je met de mixer sopt rechtstreeks in de pan, zoals ik dat ook doe, dan niet je staafmixer al draaiende boven je soep uittillen, hoor. Daar wordt je keuken een beetje vies van...

Maar Fem, je kunt de mixer wel laten rusten op de bodem. Dan houd je deze een beetje schijn, en laat je een zijde rusten op de bodem. Zolang de rest van de mixer maar onder de soepspiegel blijft is er niets aan de hand. Haal je dat qua hoeveelheid soep niet, dan mix je maar voor twee dagen soep. De soep circuleert vanzelf wel, zodat de meeste blokjes groenten wel eens langs komen drijven.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2434 Gepost op: 06 juni 2009, 19:36:42 »
Als je met de mixer sopt rechtstreeks in de pan, zoals ik dat ook doe, dan niet je staafmixer al draaiende boven je soep uittillen, hoor. Daar wordt je keuken een beetje vies van...

Ik ben ook inmiddels ervaringsdeskundige  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2435 Gepost op: 07 juni 2009, 17:55:22 »
Ik ben kersen aan het 'inmaken'.
Ze met wat suiker (en in sommige potjes wat amandelen) in jenever van 30% aan het zetten.
Is 30 % genoeg om het niet slecht te laten worden? Zijn er nog leuke dingen?

Het worden kadootjes voor kersmis samen met zelfgemaakte avocaat (met eieren van de meest gelukkige kippen ooit) en mss nog andere ingemaakte dingen  :D

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2436 Gepost op: 07 juni 2009, 21:43:59 »
Ik las laatst in een oude tuinblad dat je kersen in een glazen pot kan doen, afsluiten, en dat ze dan de zuurstof opgebruiken en hierdoor heel lang houdbaar zijn...
Iemand ervaring? en werkt dat ook bij aardbeien? (ik vermoed dat het dan schimmelend snot wordt..)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2437 Gepost op: 08 juni 2009, 11:09:18 »
Ik las laatst in een oude tuinblad dat je kersen in een glazen pot kan doen, afsluiten, en dat ze dan de zuurstof opgebruiken en hierdoor heel lang houdbaar zijn...
Iemand ervaring? en werkt dat ook bij aardbeien? (ik vermoed dat het dan schimmelend snot wordt..)

Zou ik bij kersen ook van uitgaan, ik vind het een raar verhaal.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2438 Gepost op: 08 juni 2009, 11:22:23 »
Ja, of iemand die grappig precies is. Ik denk dat het verhaal helemaal waar is namelijk, de kersen gebruiken de zuurstof (om te rotten) en je kunt ze eindeloos bewaren. Het opeten zou ik achterwege laten.

Wat je wel kunt doen is ze zonder zuurstof bewaren: onder de jenever zetten bijvoorbeeld.
This is between me and the vegetable!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2439 Gepost op: 08 juni 2009, 11:24:15 »
Maar is jenever van 30 % dan echt wel genoeg?