Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2320 Gepost op: 11 april 2009, 14:03:13 »
Krijg je dan wel een goede cake-structuur?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2321 Gepost op: 11 april 2009, 14:05:10 »
Ja hoor, het zijn prima cupcakes. Misschien dat 'echte' cake wat luchtiger en droger is, maar ik vind wat kleffere cake juist altijd wel lekker.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2322 Gepost op: 11 april 2009, 14:26:19 »
Ow, interessant. Waarmee klop je het beslag dan luchtig op? Soja/notenmelk of gewoon een klets water?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2323 Gepost op: 11 april 2009, 14:40:52 »
Dat verschilt per recept, er staan iets van veertig verschillende recepten in het boek, plus nog de recepten voor toppings e.d.. Meestal gaat er wel iets van olie (i.p.v. margarine), baking soda en bakingpowder in. Vaak gaat er ook wel iets van sojamelk met azijn in, die je dan een paar minuten moet laten staan om te laten 'opstijven' (in sommige recepten wordt sojayoghurt gebruikt).

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2324 Gepost op: 11 april 2009, 22:28:12 »
Misschien weet iemand het hier: kan je margarita op voorhand maken? Of gaat het limoen schiften met de rest van de drank?
[Zoals je sangria op voorhand maakt en in de koelkast zet tot het feestje begint/tot de vorige kom leeg is of bijgevuld moet worden]

Dit om te vermijden dat ik de hele avond/nacht cocktails sta te shaken ;)

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2325 Gepost op: 13 april 2009, 10:57:51 »
Dat verschilt per recept, er staan iets van veertig verschillende recepten in het boek, plus nog de recepten voor toppings e.d.. Meestal gaat er wel iets van olie (i.p.v. margarine), baking soda en bakingpowder in. Vaak gaat er ook wel iets van sojamelk met azijn in, die je dan een paar minuten moet laten staan om te laten 'opstijven' (in sommige recepten wordt sojayoghurt gebruikt).

Bedankt voor het meedenken! Ik ga het gewoon zonder ei proberen. Er zit zelfrijzend bakmeel en olie in, misschien doe ik er nog wat baking soda bij.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2326 Gepost op: 16 april 2009, 16:27:59 »
Hoe pof je piepers in de oven? Gewoon in aluminiumfolie doen en in de oven leggen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2327 Gepost op: 16 april 2009, 16:44:27 »
Ja, en dan hééél lang wachten. Of voormagnetronnen. Maar dan niet in aluminiumfolie. Zegt mijn vooroordeel op basis van een eenmalige knetterende en stinkende ervaring.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2328 Gepost op: 17 april 2009, 12:43:18 »
Even inprikken is ook wel handig. En ja het duurt erg lang maar is wel erg lekker.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2329 Gepost op: 18 april 2009, 14:21:34 »
Ik heb eens in de bijbel gelezen dat Johannes van D. ze op de bbq legt en ze inprikt met een ijzeren pin/staaf (spijker wellicht?). Ik heb nog wel ergens ijzeren bbq-spiezen. Ik neem aan dat ik die daar ook voor kan gebruiken, aangezien ik eigenlijk nooit de bbq aansteek (ik vergeet altijd briketjes te kopen).

Hoe moet ik ze voormagnetronnen? Want ik hou er niet van om 2 uur op mn piepers te moeten wachten. En hoe warm ongeveer? Ik weet niet hoeveel watt mijn microgolf is, dus heel-half-klein zegt me meer.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2330 Gepost op: 18 april 2009, 14:33:27 »
Hoe bewaren jullie courgettes/aubergines/paprika's? Voorlichtingsfolders zeggen dat ze op een koele, donkere plaats maar niet in de koelkast mogen. Maar in de aardappeldoos passen ze toch ook niet echt?
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2331 Gepost op: 18 april 2009, 14:37:55 »
In de groentela. En als daar geen plek meer is, dan op het plankje in de koelkast boven de groentela. Courgetten wil ik soms ook nog wel eens in een fruitschaal leggen in de keuken (ik heb een koele keuken).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2332 Gepost op: 18 april 2009, 16:31:34 »
Als ik ze binnen enkele dagen ga eten, leg ik ze in bak waar ik ook mijn tomaten en komkommer leg.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2333 Gepost op: 18 april 2009, 17:02:57 »
@ koekje: het hangt er echt vanaf met die aardappels voormagnetronnen namelijk hoe groot ze zijn en hoe lang je wel wilt wachten. Begin met een paar minuten en check dan even zou ik zeggen. Wel een bodempje water erbij doen.
Met voormagnetronnen wordt het wel minder lekker trouwens. Ik snap die vraag met die spiezen niet, waarom zou je die in de oven doen? Op de bbq moet je er helemaal eeuwig op wachten.

@ Maartje: dit huis is zo idioot warm dat ze in de groentela van de koelkast gaan. Als ik zo'n mooie, jonge, kleine courgette zie dan baal ik daar wel van want die wil helemaal niet in de koelkast, maar er buiten heb ik echt geen plek die koel genoeg is. Tenzij ik ze binnen een dag op eet natuurlijk.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2334 Gepost op: 18 april 2009, 17:49:34 »

Ik snap die vraag met die spiezen niet, waarom zou je die in de oven doen? Op de bbq moet je er helemaal eeuwig op wachten.

Waarschijnlijk garen ze dan sneller, omdat ijzer warmte geleid?

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2335 Gepost op: 18 april 2009, 21:06:00 »
Hoe bewaren jullie courgettes/aubergines/paprika's?

Op het aanrecht, naast de tomaten en komkommers. Niet echt een koele, donkere plek, maar beter dan koudebederf. En meestal zijn ze inderdaad al op voor ze uit zichzelf weglopen, dus ik zie geen reden om het anders te doen.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re: Kookvragen
« Reactie #2336 Gepost op: 18 april 2009, 21:13:48 »
Daar bewaar ik ze ook, gaat prima.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2337 Gepost op: 18 april 2009, 21:43:56 »
Ik heb koelkastdozen van Tupperware, ben er helemaal weg van.  :)
Zelfs champignons blijven een week mooi!, Aubergines en dergelijke blijven ook prima. Wel heel fijn met een groente pakket, krijg toch een heleboel in een keer..

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2338 Gepost op: 18 april 2009, 23:16:16 »
wat moet ik me daar bij voorstellen?? dozen voor in de koelkast??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2339 Gepost op: 19 april 2009, 12:05:17 »
Oh ja, daar heb ik ook wel eens over gehoord.
,,,,فلافل