Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2300 Gepost op: 23 maart 2009, 22:49:11 »
Is die saus met gewoon droge linzen, niet voorgeweekt?
En kan het ook met tomaten uit blik? :P
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2301 Gepost op: 23 maart 2009, 23:14:06 »
Is die saus met gewoon droge linzen, niet voorgeweekt?
En kan het ook met tomaten uit blik? :P
Rode linzen gaat zonder meer goed, misschien dat je bruine zou willen voorweken omdat het garen bij het koken met tomaten met peulvruchten wat langzamer gaat. En 'tuurlijk kan je tomaten uit blik gebruiken, dat doen (geloof ik) italianen zelf ook buiten het seizoen.

En echt niet de citroenrasp vergeten, dat is wat het goed maakt. Citroensap is maar een matig substituut.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2302 Gepost op: 24 maart 2009, 08:59:09 »
Wat ik zelf een heerlijk product vind, maar ik weet niet of het hierbij past: hele ingelegde citroenen. Een pot citroenen in water oid, heerlijk door stoofschotels enzo, of in de tajine.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2303 Gepost op: 24 maart 2009, 12:51:38 »
Wat ik zelf een heerlijk product vind, maar ik weet niet of het hierbij past: hele ingelegde citroenen. Een pot citroenen in water oid, heerlijk door stoofschotels enzo, of in de tajine.

Die gebruik ik ook vaak. Superlekker.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2304 Gepost op: 27 maart 2009, 17:45:26 »
Wat doen jullie met onduidelijke potjes in de koelkast?

Ik eindig altijd met potjes waar 1 schep uit is omdat het geen dingen zijn die dagelijks gebruikt worden.
Zo heb ik op het bovenste plankje in mijn koelkast: Mierikswortelpuree, Kappertjes, Groene ingelegde peperkorrels.
Overal misschien 1 à 2 lepeltjes uit. Geen idee wanneer ik ze heb opengemaakt en hoelang je dat dan kan bewaren... zuur ruikt het toch al ;-)

De houdbaarheidsdatum vermeldt alleen maar bij ongeopend potje. Wat doen jullie met dit soort dingen?

Re: Kookvragen
« Reactie #2305 Gepost op: 27 maart 2009, 17:54:25 »

Ik wacht tot die dingen vanzelf de koelkast uitwandelen. Probleem opgelost. 8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Lalena

Re: Kookvragen
« Reactie #2306 Gepost op: 27 maart 2009, 18:03:29 »
Misschien handig om voortaan stickertjes met de datum dat je het hebt opengemaakt erop te plakken? dan kan je goed nagaan of het nog houdbaar is.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2307 Gepost op: 27 maart 2009, 18:18:44 »
Ik eindig altijd met potjes waar 1 schep uit is omdat het geen dingen zijn die dagelijks gebruikt worden.
Zo heb ik op het bovenste plankje in mijn koelkast: Mierikswortelpuree, Kappertjes, Groene ingelegde peperkorrels.


 :D die heb ik ook alle 3. De kappertjes gaan hier snel op. De mierikswortel en pepers gaan altijd bijna helemaal leeg en soms bijna, ik zie altijd wel of t echt niet meer goed is (bv als het watererop troebel is en bij mierikswortel zie je t ook wel) en  dan gooi ik t weg.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2308 Gepost op: 27 maart 2009, 18:30:54 »
Waar gebruik jij een heel potje mierikswortelpuree of groene peperkorrels voor dan?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2309 Gepost op: 27 maart 2009, 18:32:25 »
Waar gebruik jij een heel potje mierikswortelpuree of groene peperkorrels voor dan?

Oh, nee, ik bedoel dat ik dat dan binnen zeg 2 mnd gebruik. Binnen 2 mnd is het zeker nog heel goed. Als het langer staat kan het er raar uit gaan zien maar bij sommige dingen ook niet en die mogen dan blijven.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2310 Gepost op: 27 maart 2009, 20:25:44 »
Wat doen jullie met onduidelijke potjes in de koelkast?

Ik eindig altijd met potjes waar 1 schep uit is omdat het geen dingen zijn die dagelijks gebruikt worden.
Zo heb ik op het bovenste plankje in mijn koelkast: Mierikswortelpuree, Kappertjes, Groene ingelegde peperkorrels.
Overal misschien 1 à 2 lepeltjes uit. Geen idee wanneer ik ze heb opengemaakt en hoelang je dat dan kan bewaren... zuur ruikt het toch al ;-)

De houdbaarheidsdatum vermeldt alleen maar bij ongeopend potje. Wat doen jullie met dit soort dingen?

Ik vroeg me vandaag toevallig ook af hoe andere mensen dat deden.

Kappertjes gaan wel op. Maar vooral dingen als inderdaad mierikswortel, chutneys staan lang. Ik let ook nooit op de houdbaarheidsdatum. Ik ruik eraan.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2311 Gepost op: 27 maart 2009, 20:33:17 »
Waar gebruik jij een heel potje mierikswortelpuree of groene peperkorrels voor dan?

de mierikswortel gaat door de mayo, of in de bietjesgratin. Maar die mag ik niet meer maken van vriendje want die vindt het vies (en uhm ja tis teveel werk om voor mezelf alleen te maken)  ;D

en idd voor de rest ruik en kijk ik gewoon even
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2312 Gepost op: 27 maart 2009, 22:58:30 »
Wij gebruiken dat soort dingen jaren!  8)
Ik herken potjes uit het oude huis (4,5 jaar), of van voor mijn allergie (3 jaar).
Tja, (oud-) studenten hebben veel weerstand ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2313 Gepost op: 30 maart 2009, 13:30:35 »
Ik heb postelein en een restje gorgonzola. Maak ik daar iets aardappeligs (dat zal dan wel stamppot worden) of iets pasta-erigs (eventueel met wat champignons erbij?) van?
This is between me and the vegetable!

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2314 Gepost op: 30 maart 2009, 13:41:37 »
Of met aardappel gnocci..
http://carelschouten.com/vegetarian/gnocci_met_spinazie_gorgonzola.htm
alleen ff de spinazie vervangen natuurlijk, creatief met groentjes.
Mmmmm, ik krijg er zin in.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2315 Gepost op: 30 maart 2009, 14:38:29 »
Ik heb postelein en een restje gorgonzola. Maak ik daar iets aardappeligs (dat zal dan wel stamppot worden) of iets pasta-erigs (eventueel met wat champignons erbij?) van?

Het schreeuwt om gnocchi. Of rosti erbij yum.
Edit: Eefje was me voor
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2316 Gepost op: 30 maart 2009, 14:40:09 »
O, hee, ik heb ook nog gnocchi's in de vriezer. Goed idee, dames!
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2317 Gepost op: 11 april 2009, 13:14:00 »
Ik heb net een 3 minuten chocolade cakeje gemaakt volgens dit recept en dat was leuk! Het is geen exquise chocoladetaartje, maar het smaakt best en het is natuurlijk vooral heel grappig om binnen 5 minuten een warm chocoladecakeje te kunnen maken. Ik vond alleen dat de smaak van het ei nogal overheersend en van mij mag er ook wel een snufke zout bij. Iemand suggesties om die ei-smaak wat te verminderen?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2318 Gepost op: 11 april 2009, 13:58:21 »
Ik kom niet verder dan een half ei. Een cake heeft echt ei nodig, als emulgator oid. Misschien een ei-vervanger uit de geitenwollensokkenwinkel, maar daar heb ik geen ervaring mee.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2319 Gepost op: 11 april 2009, 14:02:13 »
Een cake heeft echt ei nodig, als emulgator oid.

Nee hoor. Ik maak regelmatig cupcakes uit 'Vegan cupcakes take over the world' en die zijn overheerlijk zònder ei (en ook zonder no-egg dus).