Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2280 Gepost op: 14 maart 2009, 17:19:00 »
Als het er niet bijstaat, is het kalver.

Is dat zo? Ik dacht dat het vaak ook niet meer wordt vermeld, bv bij Deense en Engelse kazen.
Franse en zeker Italiaanse kazen zijn trouwens erg vaak met dierlijk stremsel.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2281 Gepost op: 14 maart 2009, 17:22:12 »
Die brushetta met geroosterde paprikadip klinkt goed! Ik zat dan te denken aan: paprika's eerst roosteren, ontvellen, pureren met een pepertje en wat olijfolie en verse peper? Brushetta met tomaat en een gesnipperd uitje vind ik ook lekker. Daarna pastaschotel met tomatensaus uit de oven ( tomaat wordt niet te overheersend, ovenschotel is lekker makkelijk...) en als toetje rood-fruit crumble met custard.

Wat leuk zeg! Was het lekker?

Citaat
De campari laat ik maar even schieten, sommige dingen zijn echt te eng :)
* Sam heeft het gedronken, al was het maar 1 keer in het leven, en wil het daar graag bij laten...

 :gossip: het is ook niet veggie de kleurstof die er in zit.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2282 Gepost op: 14 maart 2009, 21:02:48 »
Als het er niet bijstaat, is het kalver.

Is dat zo? Ik dacht dat het vaak ook niet meer wordt vermeld, bv bij Deense en Engelse kazen.
Franse en zeker Italiaanse kazen zijn trouwens erg vaak met dierlijk stremsel.

Maar als je iets in NL koopt moet er toch een NL etiket opzitten? Ik dacht dat het daar op moest staan.
This is between me and the vegetable!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2283 Gepost op: 14 maart 2009, 22:11:02 »
IK koop het liefst kaas die met vegetarisch stremsel is gemaakt , "mijn"groene kruidenier in Helmond heeft daar gelukkig veel van. Maar mij komt de volgende vraag op : de buitenlandse kazen , met name de witte , uit Italie ( gorgonzola , moscarpone , mozzarella ) en frankrijk ( brie enzomeer) zijn die ook met kalvermaagjes ( bléh ) gemaakt , of gebruiken ze daar heel andere middelen ? Staat er vaak niet bij , helaas...    ???
Hier vind je de kaaslijst van Vegatopia's Koken & Zo met vegetarisch gestremde kazen: er staan ook een paar 'buitenlandse' kazen tussen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2284 Gepost op: 15 maart 2009, 11:58:45 »
Als het er niet bijstaat, is het kalver.

Is dat zo? Ik dacht dat het vaak ook niet meer wordt vermeld, bv bij Deense en Engelse kazen.
Franse en zeker Italiaanse kazen zijn trouwens erg vaak met dierlijk stremsel.

Maar als je iets in NL koopt moet er toch een NL etiket opzitten? Ik dacht dat het daar op moest staan.

Hm ik dacht dat sommigen gewoon stremsel neerzetten terwijl ze veggie stremsel bedoelden, dus dat het niet verplicht was de herkomst van t stremsel erbij te zetten. Maar ik weet dat niet zeker.
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2285 Gepost op: 19 maart 2009, 13:41:03 »
Ik heb gedroogde rode bonen. En zin in chili. Moet ik die echt een nacht laten weken? Mogen ze niet gewoon langer koken? En hoe lang moeten ze dan koken, en hoe merk je dat ze klaar zijn?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2286 Gepost op: 19 maart 2009, 14:47:23 »
Ik heb gedroogde rode bonen. En zin in chili. Moet ik die echt een nacht laten weken? Mogen ze niet gewoon langer koken? En hoe lang moeten ze dan koken, en hoe merk je dat ze klaar zijn?

Hm misschien dat in kokend water weken het proces versneld, maar ik denk niet zo enorm snel dat je ze nu al vanavond kunt eten. Je merkt dat ze klaar zijn (na een uurtje als ze een nacht geweekt hebben) als je ze kunt eten. maar ik zou het er niet op wagen als ze niet een nacht geweekt hebben.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2287 Gepost op: 19 maart 2009, 19:25:08 »
Ik zou dan eerder iets met een snelkookpan doen, mits je zo'n ding hebt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2288 Gepost op: 19 maart 2009, 22:57:48 »
het is maar gewoon een marginaal rijkelijke burger op broodje geworden... gebakken ajuin  super veel ketchup en mayonaise en een tomaat en tofunuggets en championpaté  en als finishing touch nog wat extra ketchup en mayonaise  :) en een stuk kaas dat ik deze middag in de koelkast vergeten zetten was, en dat op kamertemperatuur veeeeel lekkerder bleek  ;D (en ook wel wat bezweter)

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #2289 Gepost op: 20 maart 2009, 13:19:57 »
Citaat
De campari laat ik maar even schieten, sommige dingen zijn echt te eng :)
* Sam heeft het gedronken, al was het maar 1 keer in het leven, en wil het daar graag bij laten...
:gossip: het is ook niet veggie de kleurstof die er in zit.
:o  Oeps, ik dacht dat dat ging om E120 en dat staat niet op  het etiket van de fles die ik hier heb dus dacht ik dat het ok was. Zijn er nog meer (rode)kleurstoffen die op basis van beestjes gemaakt worden?   :confused:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2290 Gepost op: 20 maart 2009, 15:21:47 »
kan je danish blue als het in een gerecht verwerkt zit invriezen??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2291 Gepost op: 20 maart 2009, 16:26:32 »
Je bedoelt een hartige taart of pasta oid? Ja hoor, ik doe niet anders!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2292 Gepost op: 21 maart 2009, 12:34:40 »
Citaat
De campari laat ik maar even schieten, sommige dingen zijn echt te eng :)
* Sam heeft het gedronken, al was het maar 1 keer in het leven, en wil het daar graag bij laten...
:gossip: het is ook niet veggie de kleurstof die er in zit.
:o  Oeps, ik dacht dat dat ging om E120 en dat staat niet op  het etiket van de fles die ik hier heb dus dacht ik dat het ok was. Zijn er nog meer (rode)kleurstoffen die op basis van beestjes gemaakt worden?   :confused:

Het is cochenille dat er in zit, dus inderdaad zal dat denk ik E120 zijn, ik weet niet meer waarom het er niet op hoeft te staan, maar ik heb ze een keer gemaild en het is bevestigd door campari, helaas!
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2293 Gepost op: 23 maart 2009, 13:59:14 »
Ik heb voor de gezelligheid (en voor de heb) een zak rode linzen bij de groenteturk gehaald. Wat kan ik daar allemaal mee behalve kroketvulling en soep maken?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2294 Gepost op: 23 maart 2009, 14:16:05 »
Ellen's favoriete ( ;)) saus mee maken.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2295 Gepost op: 23 maart 2009, 15:53:14 »
Ellen's favoriete ( ;)) saus mee maken.

Oh, ziet er lekker uit!
Ik heb laatst bij de AH een zakje van die pastavormpjes gehaald, maar volgens het zakje zijn die voor in de soep. Worden die niet te klef als ik ze als gewone eet-pasta gebruik, of kan ik beter op zoek naar echte Italiaanse pasta (ipv grand'italia)?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2296 Gepost op: 23 maart 2009, 18:11:20 »
Het is in principe een 'echte' Italiaanse pastavorm hoor. De saus is vrij stevig, daarom kan het wel en wordt de pasta niet zompig.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2297 Gepost op: 23 maart 2009, 19:50:12 »
Ik had deze.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2298 Gepost op: 23 maart 2009, 21:36:00 »
* Christiaan vermoedt dat Annemieke een boek met de canon van de italiaanse pastavormen bezit
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2299 Gepost op: 23 maart 2009, 22:33:55 »
Nieeeeeet.