Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #920 Gepost op: 20 maart 2007, 19:54:10 »
Ik heb net plakken zoete aardappel gegrild, maar ff geen inspiratie wat ik er verder mee zal. Ik moet ook de paksoi opmaken die ik gekocht heb. Tips iemand? Het hoeft niet samen in 1 gerecht, maar moet wel een beetje bij elkaar passen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #921 Gepost op: 23 maart 2007, 10:41:52 »
Waar koop je voedingskleurstoffen en waar versieringen voor op cakejes (Nigella Lawson gebruikt die), zoals bloemetjes, bv van rijstpapier...?
Voedingskleurstoffen koop je bij de dure-kookdingen-winkel-op-de-nieuwe-rijn, hoe-heet-ie-ook-al-weer. Hoop dat je weet welke ik bedoel? Zit aan de kant van de Funtronics en de Kijkshop, ongeveer halverwege. Bloemetjes van suiker en zilverpilletjes hebben ze er ook geloof ik, maar die hebben ze sowieso ook bij de AH. Op de bakafdeling, van Baukje. De paddenstoeltjes zijn ook leuk.

Baukje is nu Dr. Oetker. Bij de grootste Digros hier hadden ze trouwens geen suikerbloemen en paddestoeltjes.  :(

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #922 Gepost op: 26 maart 2007, 18:27:59 »
Hoe maken ze die wortels bij de Maoz klaar (wortels en knoflook, da's het enige dat ik weet)?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #923 Gepost op: 26 maart 2007, 21:56:44 »
Veel koriander zit er toch ook in?
Heb je het world food cafe kookboek (Deel 1)? Daar staat een salade in van gekookte wortel. Daar lijkt ie wel een beetje op als ik het goed heb.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #924 Gepost op: 26 maart 2007, 22:10:51 »
Nee, helaas, heb ik niet. Gewoon kort koken neem ik aan en dan van alles er door gooien?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #925 Gepost op: 26 maart 2007, 22:43:49 »

plakken wortel in (gezouten water) gaar koken.  Plakjes ui met knoflook, kurkuma en komijn bakken. Ik zou trouwens ook korianderbolletjes doen. Wortels met ui mengen. Olijfolie en citroensap erdoor. Zout en peper en platte peterselie en ik doe ook veel koriander erdoor. Nachtje laten trekken.

Eventueel variant: deel van de wortel een beetje prakken.
ik eet die wortelsalade bij Maoz niet altijd, maar ik dacht dat ie zo toch wel ongeveer moet zijn.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #926 Gepost op: 27 maart 2007, 08:06:33 »
Dank je! Ga het eens proberen...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #927 Gepost op: 27 maart 2007, 11:05:09 »
In Vegetarische Superchef staat een recept voor banoffee-taart, waarin de toffee wordt gemaakt door een blik gecondenseerde melk een paar uur  (nog dicht) in een pan kokend water te laten zwemmen.
Dat vind ik waanzinnig spannend, maar ik lust geen bananen. Ik kan gewoon hetzelfde maken met bijvoorbeeld peren, maar heeft iemand misschien nog een ander recept(idee) waar dezelfde truc in wordt gebruikt?
This is between me and the vegetable!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #928 Gepost op: 27 maart 2007, 11:14:57 »
iemand wel eens zelf geprobeerd groenteburgers te maken? Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn.. iemand een recept?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #929 Gepost op: 27 maart 2007, 13:02:57 »
Gewoon wat voor peulvruchten dan ook staafmixen. Eitje, paneermeel en lekker veel kruiden en dan burgertjes maken . Even voor het bakken in de koelkast daar worden ze lekker stevig van. Als je een groot blik hebt gebruikt heb je waarschijnlijk ook nog eens genoeg om in te vriezen.Met rijst of aardappel kan het ook. Groenten erdoor. Eitje, paneermeel en bloem erbij . En je kan er je eigen mediterrane of oosterse twist aan geven door de kruiden.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #930 Gepost op: 27 maart 2007, 14:22:03 »
dank je wel! :D
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #931 Gepost op: 27 maart 2007, 16:23:19 »
Er is hier ook nog ergens een zelfmaakburgers draad. Mag je even zelf naar zoeken ;D.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #932 Gepost op: 28 maart 2007, 11:11:02 »
Stel: je moet koken voor acht personen (of misschien nog meer). Je hebt maar twee pitten, verder een oven en een magnetron. Wat is handig om te maken? Iets waarbij je van tevoren al dingen kan maken dacht ik, want voor acht personen in twee pannen zal vast niet lukken.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2007, 11:12:03 door Poek »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #933 Gepost op: 28 maart 2007, 11:22:23 »
Is die vraag puur hypothetisch ::)? Gesteld dat je oven op vrijdag de dertiende functioneert... verschillende ovenschotels. Mocht je oven niet al te groot zijn, dan zou je de gerechten na elkaar kunnen serveren en de gasten tussendoor rustig houden met verschillende salades, stokbrood, sterke drank en verhalen, drank en sterke verhalen. En vooraf natuurlijk een lekker soepje.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #934 Gepost op: 28 maart 2007, 11:36:09 »
Is die vraag puur hypothetisch ::)?

Puur hypothetisch, of voor een vriend van een vriend, je kent het wel.!

Citaat
Gesteld dat je oven op vrijdag de dertiende functioneert... verschillende ovenschotels. Mocht je oven niet al te groot zijn, dan zou je de gerechten na elkaar kunnen serveren en de gasten tussendoor rustig houden met verschillende salades, stokbrood, sterke drank en verhalen, drank en sterke verhalen. En vooraf natuurlijk een lekker soepje.

Soep hou ik zelf niet van. Stokbrood met kruidenboter wel, da's een goede optie. Salades geen ervaring mee. De oven is zo'n 45x35x40, maar ik heb maar 1 ovenschaal.
Is het van tevoren te maken en dan op te warmen?

Men suggereert ook pizza, maar hoe men dat dan wil doen? Bovendien maak ik liever iets anders denk ik.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #935 Gepost op: 28 maart 2007, 11:45:22 »
Is die vraag puur hypothetisch ::)?
Puur hypothetisch, of voor een vriend van een vriend, je kent het wel.!
:P
Citaat
Soep hou ik zelf niet van. Stokbrood met kruidenboter wel, da's een goede optie. Salades geen ervaring mee. De oven is zo'n 45x35x40, maar ik heb maar 1 ovenschaal.
Is het van tevoren te maken en dan op te warmen?
Je zou eens ovenschalen kunnen shoppen bij de Xenos of zo. Of bij vrienden, buren. collega's, moeder, schoonmoeder (in die volgorde!) een paar ovenschalen te leen vragen.

Ovenschotels zijn zeer goed van tevoren klaar te maken. Vaak is de smaak zelfs intensiever na een nachtje in de koelkast (lasagne maak ik graag een dagje eerder).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #936 Gepost op: 28 maart 2007, 11:48:30 »
Als je zoveel gasten hebt, kun je ook vragen of iemand een ovenschaal mee wil nemen of een lekkere salade wil maken.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #937 Gepost op: 28 maart 2007, 12:03:52 »
Ah, dus lasagna (of lasagnette wellicht?) kun je van tevoren maken (een dag? op de dag zelf?), in de koelkast doen, en dan de 's avonds opwarmen (in de oven? magnetron?) en jummie? Zowel lasagna als lasagnette heb ik wel eens gemaakt. Uit een pakje natuurlijk :P

Salade maken kan ik inderdaad wel uitbesteden.

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #938 Gepost op: 28 maart 2007, 12:07:22 »
Als je zoveel gasten hebt, kun je ook vragen of iemand een ovenschaal mee wil nemen of een lekkere salade wil maken.
ja maar als je al beloofd hebt voor die mensen te koken wordt dat lastig he poek?
Ik wil best een ovenschaal meenemen hoor. En qua salade: simpel is lekker, dus gewoon sla, stukjes komkommer, stukjes (gegrilde) paprika, wat lekkere pitjes (pijnboompitjes, pompoenpitjes, even kort in de koekenpan) en wat dressing (olijfolie, kruiden)
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2007, 12:07:54 door brenda_lelie »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #939 Gepost op: 28 maart 2007, 12:22:25 »
Een curry met pitabroodjes en salade is goed te doen, op de albert heijn site vind je wel makkelijke recepten daarvoor.

Warme bulghur met ratatouille, kwarkdilledip en pitabrood is ook wel te doen en echt lekker.

Een salade buffet (met pastasalade en couscoussalade en gewone salade en fruitsalade met kwark) is makkelijk met erbij broodjes en smeersels en een grote pan minestronesoep.

Lasagna lijkt me geweldig onhandig want dan heb je 3 of 4 ovenschalen nodig en zit iedereen steeds te wachten.

,,,,فلافل