Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #680 Gepost op: 10 februari 2007, 16:28:36 »
Jamaar ik wil juist geen oven gebruiken. Ik wil 'smorgens, als ik naar m'n werk ga een lekker ciabattaatje zo uit de vriezer in m'n trommeltje mikken. Zonder moeilijk gedoe (want dat kan ik 's morgens allemaal niet aan)

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #681 Gepost op: 10 februari 2007, 16:56:28 »
ah, oe.. uhm... ??? Tsal niet krokantkrispie wezen maar best te doen, gok ik... Heb je lekker wat aan... :P

anna ja

Re: Kookvragen
« Reactie #682 Gepost op: 12 februari 2007, 16:36:12 »
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum. Sinds april ben ik vegetariër en probeer ik veel nieuwe recepten uit. Ik eet nu veel meer groenten, fruit en noten dan voorheen. Mijn vraag is of iemand nog een leuk recept weet met wat ik noem 'onbekende groenten'?

groetjes anna

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #683 Gepost op: 12 februari 2007, 16:54:23 »
Hallo Anna, welkom.

Misschien kun je aangeven wat voor jou onbekende groenten zijn? En wellicht kun je met de uitgebreide zoekfunctie al wat recepten vinden met die groenten?

*reclame* Of misschien staan ze wel in het nieuwe Vegatopia-kookboek! *reclame*

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #684 Gepost op: 12 februari 2007, 17:18:02 »
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum. Sinds april ben ik vegetariër en probeer ik veel nieuwe recepten uit. Ik eet nu veel meer groenten, fruit en noten dan voorheen. Mijn vraag is of iemand nog een leuk recept weet met wat ik noem 'onbekende groenten'?

groetjes anna
http://www.odin.nl/nl/recept/receptenboek.asp
Welkom!

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #685 Gepost op: 12 februari 2007, 17:25:55 »
Ik heb ook een kookvraag:

Ik heb thuis een bakje gedroogde abrikozen en het lijkt me leuk er jam mee te maken. Als ik ga googelen vind ik alleen maar recepten waarbij ik 1 kilo fruit moet mengen (en koken enzo) met 1 kilo geleisuiker. Zo ontzettend zoet lijkt me echt supervies! Heeft iemand hier ideeën of ervaring op dit gebied? Of smaakt het niet zo superzoet als het recept doet vermoeden? Ofwel: hoe maak ik lekkere jam?

PS Ik heb de forum-zoekfunctie al gebruikt, maar als je 'jam' intypt, krijg je ook alles waar 'jammer', 'sojamelk' en 'Jamie Oliver' in staat  :-\ dus als hier al een draad over bestaat: sorry!
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

anna ja

Re: Kookvragen
« Reactie #686 Gepost op: 12 februari 2007, 19:41:13 »
Hallo Anna, welkom.

Misschien kun je aangeven wat voor jou onbekende groenten zijn? En wellicht kun je met de uitgebreide zoekfunctie al wat recepten vinden met die groenten?

*reclame* Of misschien staan ze wel in het nieuwe Vegatopia-kookboek! *reclame*

Met onbekende groenten bedoel ik groenten die je niet gauw in de supermarkt vindt. Het schijnt dat Aziaten vaak heel andere groenten eten? En zoals gezegd eet ik veel meer groenten dan voorheen , gister heb ik bijvoorbeeld voor het eerst koolrabi met kaassaus gegeten :)Erg lekker ;)

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #687 Gepost op: 12 februari 2007, 23:36:07 »
Google ook eens op 'aardperen', 'rammenas', 'pastinaak', 'maniok', 'sakasaka',... of ga rondsnuisteren op websites met Aziatische of Afrikaanse gerechten. Of hoe ik meestal doe: op een goede markt of in een Aziatisch of Afrikaans winkeltje groenten kopen die je niet kent (en vragen hoe ze heten) en dan erna op internet recepten zoeken. Veel ontdekplezier!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #688 Gepost op: 13 februari 2007, 07:29:01 »
Citaat
Ik heb thuis een bakje gedroogde abrikozen en het lijkt me leuk er jam mee te maken. Als ik ga googelen vind ik alleen maar recepten waarbij ik 1 kilo fruit moet mengen (en koken enzo) met 1 kilo geleisuiker. Zo ontzettend zoet lijkt me echt supervies! Heeft iemand hier ideeën of ervaring op dit gebied? Of smaakt het niet zo superzoet als het recept doet vermoeden? Ofwel: hoe maak ik lekkere jam?

Ik heb geen ervaring met het verjammen van gedroogde abrikozen, maar ik weet wel dat je een hoog suikergehalte nodig hebt voor de houdbaarheid. Suiker is immers ook een conserveermiddel. Is dat voor jou geen issue, dan zou je het misschien met minder kunnen proberen. Succes.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2007, 07:31:02 door Wombat »

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #689 Gepost op: 13 februari 2007, 10:06:05 »
Abrikozenjam; Ik eet nooit suiker en maak mijn jams met vanalles en nog wat behalve suiker. Diksappen, ahornsiroop, dadelstroop... noem maar op. Beetje binden (met Marmello zou kunnen, wel wat prijzig).
Gedroogde abrikozen wel ik eerst een nachtje in water. De volgende dag zet ik ze met een heel klein beetje water zachtjes op. Op een gegeven moment zijn ze: gezwollen, zacht, puree-achtig .. een dikke massa. Na gelang kan je het zoeten (of juist zuren-citroen-, voor taart/vlaaivulling). Of dikker of dunner maken (met diksap of water). Je kunt er nog (in alles of een deel) de staafmixer inzetten.....  Abrikozen uit de natuurwinkel zijn niet gezoet (gewone gangbare meestal wel) en zijn van zichzelf al heerlijk zoet van smaak.  Dikke dot slagroom.... mmmmm :kwijl:
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2007, 15:22:21 door mjets »

MieX

Re: Kookvragen
« Reactie #690 Gepost op: 13 februari 2007, 13:45:39 »
Hallo allemaal!
Na regelmatig gewoon een beetje meelezen, heb ik het eindelijk aangedurft om mee te doen. Mijn eerste forum
 ;D
Heb ontzettende trek in gewelde abrikozen gekregen...
 

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #691 Gepost op: 13 februari 2007, 19:55:28 »
Waar kan ik graham crackers het beste door vervangen? Ik heb het idee dat het eigenlijk meer op knackebrod lijkt dan op koekjes, klopt dat? Maar maakt dat een lekkere bodem voor een taart?

En weet iemand of je in Nederland whole wheat pastry flour kan kopen?
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2007, 19:59:50 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #692 Gepost op: 13 februari 2007, 20:16:15 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Graham_cracker
Hier zeggen ze dat het meer op digestive koekjes lijkt.

For those in the British Isles, you may simply substitute "Digestives" for graham crackers.  They are very similar, although I think they lack the faint flavor of honey in the Graham Crackers.
http://www.pickyourown.org/grahamcrust.php

graham crackers   Notes:  These moderately sweet crackers are made with whole wheat flour.  They make great snacks for kids, but cooks often crush them and use the crumbs to make pie crusts.   Cinnamon or chocolate flavored graham crackers are also available.   Substitutes:  digestive biscuit (This is a similar British product.) OR wheatmeal biscuit (This is a similar Australian product.) OR ginger snaps OR chocolate wafers OR vanilla wafers
http://www.foodsubs.com/Crackers.html



Meneer Graham was trouwens een vegetarier!:
http://inventors.about.com/library/inventors/blgraham.htm
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2007, 20:17:31 door Hizikigrrrl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #693 Gepost op: 13 februari 2007, 20:45:37 »
Ja, had ook al eens gelezen dat ze vervangen konden worden door digestives, maar zag een recept en daar stond roggemeel in. Vandaar dat ik dacht aan knackebrod.

Ik vind trouwens die laatste twee van http://www.foodsubs.com/Crackers.html dan weer een beetje apart, want digestives lijken toch helemaal niet op wafeltjes...

Maar bedankt! Ga maar digestives er voor gebruiken.
  :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re: Kookvragen
« Reactie #694 Gepost op: 14 februari 2007, 11:49:12 »
Ik weet dan weer niet wat digestives zijn...
In Belgenland is een digestive zéker geen koekje!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #695 Gepost op: 14 februari 2007, 13:21:18 »
Worden digestive cookies in Nederland niet gewoon theebiscuit genoemd?
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Kookvragen
« Reactie #696 Gepost op: 14 februari 2007, 13:31:50 »

Digestives zijn donkere, ronde, vrij dikke volkorenbiscuits.

Theebiscuitjes zijn gewone, platte rechhoekige kaakjes met zo'n geribbeld randje. Toch?

Niet te verwarren weer met theebeschuitjes.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #697 Gepost op: 15 februari 2007, 13:21:47 »
En weet iemand of je in Nederland whole wheat pastry flour kan kopen?

Oh da's een interessante. Ik zag net dat Ekoland fijne tarwemeel heeft, geschikt voor gebak, dat is misschien wel iets.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #698 Gepost op: 15 februari 2007, 15:12:29 »
Maar dat is niet whole wheat toch?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #699 Gepost op: 15 februari 2007, 15:29:58 »
Volgens mij is whole wheat hetzelfde als volkoren en is whole wheat pastry een fijnere (soft) variant, die minder gluten bevat. Je zou dus op zoek kunnen gaan naar een volkorenmeel met een relatief laag gluten gehalte.
'Whole wheat pastry flower' wordt vaak gebruikt in combinatie met bakpoeder, terwijl 'whole wheat flower' meer wordt gebruikt in combinatie met gist.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)