Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #660 Gepost op: 06 februari 2007, 10:19:14 »
Ik vroeg me af hoe je mihoen zo droog krijgt als ze hem in Chinese restaurants hebben. Ik heb een recept voor mihoen met groente gevolgd, maar ik krijg na het koken, uitlekken en 5-10 minuten laten drogen van die natte slierten als ik het bij de groente gooi. Koken is een kunst hè...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #661 Gepost op: 06 februari 2007, 10:34:54 »
Even opbakken met sesamolie?
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #662 Gepost op: 06 februari 2007, 11:55:19 »
Ik heb laatst wat ongelukkige ervaringen gehad met dunne mie. Volgens de verpakking kon je de mie zonder voorkoken in de olie bakken. Bij mij was het resultaat: ondanks driftig omscheppen (de mie vloog me om de oren) bleef er een onderste laag aan de wok kleven (zwart natuurlijk), terwijl de rest weliswaar vet, maar nog steeds hard en vies bleef. De bioton heeft het met smaak opgegeten.

De tweede poging was na koken (laten wellen in water, wat volgens de verpakking ook kon, leidde niet tot noemenswaardige veranderingen) opbakken in olie (beetje zonnebloem, scheutje sesam). Het spul bleef zacht en bleef aan de bodem kleven.

Opbakken lijkt me dus niet zo geslaagd. Ik zou haast suggereren: probeer de mihoen te friteren (dus zonder voorkoken).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #663 Gepost op: 06 februari 2007, 12:29:54 »
Ik bedoelde opbakken na koken :)
 (dus jouw poging 2, maar die lukte bij jou ook niet)
Ik dacht dat we het over gele mie hadden en niet over glasmie.
Ik dacht dat mihoen ook gele mie kon zijn maar volgens foodsubs is mihoen dat doorzichtige spul.

Maar bij veel Chinezen krijg je bij mihoen toch dat gele spul niet dat doorzichtige spul? Bij 'de Chinees' bakken ze het in ieder geval op.

Van die glasmie kun je ook frituren ja.

Ik ben niet zo'n fan van glasmie behalve als er een vogelnestje van wordt gemaakt  :yummie:

Volgens mij moet je als een gek roeren. Of geen glasmie gebruiken maar van die gele mie.
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #664 Gepost op: 06 februari 2007, 12:32:37 »

Mihoen is mie van rijst, toch?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #665 Gepost op: 06 februari 2007, 13:02:52 »
Ik weet niet zeker wat glasmie is...volgens mij bestaan er drie soorten mie. Die gele noem ik noedels, die gemaakt van rijst mihoen (heeft Conimex) en glasmie is volgens mij weer iets anders vanwege de structuur (of verwar ik het met iets anders?) In ieder geval blijft de mihoen na opbakken ook nat ja...maar in chinese restaurants frituren ze het toch niet? Het is best wel droog namelijk...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #666 Gepost op: 06 februari 2007, 13:10:50 »
Glasmie? Dat zit volgens mij in de vegetarische loempia's van mijn loempia-vrouwtje... Doorzichtige (ow, vandaar glas?) dunne sliertjes.
 :chef: Na het koken bak ik de noedels/mihoen ook altijd even mee in de koekenpan met het (wat droog gehouden) prutje. Het vocht wat er in zit wordt zo een onderdeel van het sausje... Plakt niet en alles wordt ook lekker heet.

frituren zonder koken.. hi hi... gak s doen, wie weet wat voor heerlijke snack daar van komt!

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #667 Gepost op: 06 februari 2007, 13:14:56 »

Mihoen is mie van rijst, toch?


volgens mij ook ja, rijstmeel...

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #668 Gepost op: 06 februari 2007, 21:10:14 »
Ik heb laatst wat ongelukkige ervaringen gehad met dunne mie. Volgens de verpakking kon je de mie zonder voorkoken in de olie bakken. Bij mij was het resultaat: ondanks driftig omscheppen (de mie vloog me om de oren) bleef er een onderste laag aan de wok kleven (zwart natuurlijk), terwijl de rest weliswaar vet, maar nog steeds hard en vies bleef. De bioton heeft het met smaak opgegeten.

Bij mij plakt het alleen aan als de wok niet heet genoeg is. Eerst zonder olie goed heet laten worden, dan de olie nog eens goed heet laten worden en bakken maar.

Iemand een leuk idee voor pompoennoodles? Heb heel enthousiast een pakje meegenomen van Toko Don Yung, maar de inspiratie ontbreekt...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re: Kookvragen
« Reactie #669 Gepost op: 06 februari 2007, 21:35:25 »
Ah, maar gewoon een ei erdoorheen klussen is dus ook een optie? Ik maak het niet zelf, dus dan kan dat eventueel ook.
Anyway, thanx voor het meedenken!

Ik heb geloof ik ergens wel een veganne recept voor linzenkofte, maar weet zo even niet waar. Heb je het snel nodig?

Even snel googelen levert ddit op, daar doen ze er helemaal niets extra's doorheen. ???

Even een zeer late reactie van mijn zijde:

Kofte van Mercimek (linzen dus):
Ingredienten:

250 gr linzen
200 gr extra fijne bulgur  
2 uien
3 bosuien
2 a 3 spitse paprika's
4 teentjes knoflook
1/2 bosje peterselie
1/4 glas olie
gedroogde dille, munt en zout
(Met salca:

2 a 3 el tomatenpuree
1 el sambal)
Werkwijze:

Was de linzen. Doe ze vervolgens in een pan en voeg water toe tot 1 vingerbreed erboven. Laat deze geheel gaar koken en zet het vuur uit. Voeg de bulgur toe en laat met de deksel erop wachten tot het geheel is afgekoeld.

Snipper de ui en knoflook en snijdt de paprika in kleine blokjes. Doe in een steelpannetje wat olie en fruit hierin de ui, paprika en knoflook. Doe de droge kruiden er ook in. (Als je graag rode kofte wilt met tomatenpuree, voeg deze dan nu toe en bak het op.)

Snijd de peterselie en bosui fijn.

Doe nu de gefruitte groenten en groene groenten bij de linzen en meng dit geheel goed doe. Het makkelijkst gaat dit met je handen.

Neem nu een mooie schaal en leg hierop gewassen blaadjes sla. Maak van het mengsel mooie koftes en leg deze op elkaar op de schaal.


---------------------------

Voor koftes gebruik je niet de normale bekende bulghur maar de extra fijne. Die heet ook koftelik = voor kofte... Nog fijner eigenlijk dan couscous.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2007, 21:36:49 door sersero »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #670 Gepost op: 08 februari 2007, 19:52:15 »
Ik ben een beetje door mijn Franse voorraad lentilles du Puy heen. Weet iemand waar ik die kan kopen? Bij de natuurwinkel en supermarkt (AH en Vomar) heb ik ze niet gevonden, wel dupuislinzen, maar dat zijn toch niet de echte: ik heb het idee dat ze als ik ze bereid eerder stuk koken, en ik vind ze iets minder lekker. Ook prima eetbaar, lekker zelfs, daar niet van, maar toch....
Wellicht zit het tussen de oren en ben ik gewoon een verwende snob (of is dat dubbelop?), maar daar leer ik dan maar mee leven.

Bij mijn AH hebben ze die gewoon. Daar staan ze in een hoekje onder de ingeblikte bonen enzo. Geloof van Silvo. Heb je het al gevraagd bij de AH?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #671 Gepost op: 08 februari 2007, 19:52:50 »
Bij de Maoz hebben ze altijd volkoren pitabroodjes. Iemand een idee waar je die in niet-megahoeveelheden kan kopen?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Harry

Re: Kookvragen
« Reactie #672 Gepost op: 08 februari 2007, 20:18:11 »
Bij de betere natuurvoedingswinkel.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #673 Gepost op: 08 februari 2007, 20:58:13 »
De natuurwinkel heeft kleintjes. Die grote kun je ook per 10 leeg bij Maoz kopen, en dan in de vriezer.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #674 Gepost op: 08 februari 2007, 21:01:59 »
Dank! Ik zal eens op zoek en vragen bij de Maoz in Grunn of zij ze ook los verkopen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #675 Gepost op: 08 februari 2007, 21:27:36 »
Bij de Maoz hebben ze altijd volkoren pitabroodjes. Iemand een idee waar je die in niet-megahoeveelheden kan kopen?

Bij Le Souk!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #676 Gepost op: 09 februari 2007, 17:44:31 »
:D

Ga ik morgen gelijk even kijken, bedankt!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #677 Gepost op: 09 februari 2007, 18:50:32 »
Ik was er vandaag en zag in ieder geval 2 pakjes liggen.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2007, 18:50:54 door Modub »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #678 Gepost op: 10 februari 2007, 15:48:36 »
Kun je zelfgebakken ciabatta net zo goed invriezen als ander brood? En hoe zit het met al afgebakken pistolets, croissants en andere broodjes? Met name die met harde korst ben ik benieuwd naar.

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #679 Gepost op: 10 februari 2007, 16:23:02 »
Oh ja Modub, daar heb ik hele goeie ervaringen mee. Brood bakken (ongeacht welk) invriezen. Ontdooien, oven flink heet opstoken bovenkant van het brood wat vochtig maken:  even oppiepen (paar minuutjes, dus even bij blijven voor het beste resultaat...) heerlijk! Alsof je net vers brood hebt gebakken  :)
Alleen zuurdesem vind ik wat kruimelig worden na het ontdooien, maar ook prima te eten! Alleen roggebrood, dat komt er soms heel typisch uit...
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2007, 16:25:17 door mjets »