Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #640 Gepost op: 23 januari 2007, 22:48:53 »
Ik wilde de banana cupcakes uit Vegan cupcakes take... maken. Nu moet daar een halve cup ananasjam in. Nu hou ik niet van jam en gebruik het ook nooit. Er staan zelfs nog drie potten jam in de kast van kerstpakket 2005, dus ik heb weinig zin om een pot jam te kopen,  half op te maken en dan net zo lang in de koelkast te laten staan tot het niet goed meer is. Nu zag ik in een variatie op het recept (de 'Elvis' :heehee:), dat je de jam weg kan laten. Da's mooi, maar eigenlijk... ik heb een pot abrikozenjam in de kast staan...

Zal ik het doen? Of past dat niet bij banaan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #641 Gepost op: 24 januari 2007, 11:33:08 »
Ik wilde de banana cupcakes uit Vegan cupcakes take... maken. Nu moet daar een halve cup ananasjam in. Nu hou ik niet van jam en gebruik het ook nooit. Er staan zelfs nog drie potten jam in de kast van kerstpakket 2005, dus ik heb weinig zin om een pot jam te kopen,  half op te maken en dan net zo lang in de koelkast te laten staan tot het niet goed meer is. Nu zag ik in een variatie op het recept (de 'Elvis' :heehee:), dat je de jam weg kan laten. Da's mooi, maar eigenlijk... ik heb een pot abrikozenjam in de kast staan...

Zal ik het doen? Of past dat niet bij banaan?

Doen!
Wat zat er nog meer voor jam in het kerstpakket? Of waren het drie potten abrikoos?

Ik hou zelf ook niet zo van jam (vooral omdat de meeste jam te zoet is en dat is bwêk), maar soms koop ik het toch, als ik een niet zo alledaagse smaak zie (aalbessen) of het in een leuk potje zit ::) (cranberry) en ik heb laatst (= anderhalf jaar terug) ook een pot vijgenjam van mijn ouders gekregen. Nu dus drie verschillende soorten in huis, een unicum!
Maar ik denk dan altijd dat ik het wel een keer ga gebruiken in een cake ofzo. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #642 Gepost op: 24 januari 2007, 12:54:45 »
Vijgenjam is dan weer wel erg lekker.

Ehm, ik geloof aardbeien en 'vier vruchten'.

En ik heb ooit een keer frambozenjam gebruikt om een taart (sponge cake) aan elkaar te sandwichen, dat was wel lekker (maar toch net iets te zoet).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #643 Gepost op: 24 januari 2007, 14:47:43 »
Wat is eigenlijk het verschil tussen cupcakes en muffins?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #644 Gepost op: 24 januari 2007, 14:56:34 »
Wat is eigenlijk het verschil tussen cupcakes en muffins?

Dat vroeg ik ook eens aan Sanja.
Haar antwoord was:
"Verschil tussen een cc (ja, ik mag tegenwoordig al een afkorting gebruiken :hypocrite: ) en een muffin: een muffin heeft een top (vandaar ook muffintop voor vetrollen die boven een broek uitpuilen, en niet cupcaketop) en een cupcake niet, die mogen niet boven het cupje uitrijzen (dan kun je er nog heel veel frosting enzo boven op doen :kwijl:)"
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #645 Gepost op: 24 januari 2007, 14:59:08 »
Aha.
Doe je dan gewoon minder vulling in het cupje?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #646 Gepost op: 24 januari 2007, 15:05:56 »
Ik heb ondertussen bijgeleerd, en in een cupcake zit meer suiker en meer vet. Extra gezond dus. :P

Hoe vol je het cupje doet hangt van het deeg af.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #647 Gepost op: 24 januari 2007, 15:06:07 »
Aha.
Doe je dan gewoon minder vulling in het cupje?

Ik vergat door te vragen. :bloos:

Maar ik probeerde muffins en het werden cupcakes, zegmaar! Je kunt dus bijvoorbeeld overdedatum bakpoeder gebruiken, dat helpt ook. 8)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #648 Gepost op: 24 januari 2007, 15:08:22 »
is het ook niet typisch des muffins dat je de droge en de natte ingrediënten apart mengt en het dan in één keer (en ook zonder heel hard te roeren) door elkaar flikkert?
This is between me and the vegetable!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #649 Gepost op: 24 januari 2007, 15:12:23 »
Dat doe je met de meeste cupcakes ook.

Volgens mij is dat heel Engels of Amerikaans, niet des muffins.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2007, 15:12:49 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #650 Gepost op: 02 februari 2007, 11:51:17 »
nu we het toch over muffins hebben..
ik heb een heerlijk recept voor hartige muffins.. en nu krijg ik zondag eters en wil ik er iets hips van maken.. iemand nog goede ideeën voor dingen die erbij kunnen?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #651 Gepost op: 02 februari 2007, 14:27:59 »
nu we het toch over muffins hebben..
ik heb een heerlijk recept voor hartige muffins.. en nu krijg ik zondag eters en wil ik er iets hips van maken.. iemand nog goede ideeën voor dingen die erbij kunnen?

Wat gaat er in die muffins?
En moet het een voorgerecht-hoofdgerecht-of borrelhapje worden?
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #652 Gepost op: 02 februari 2007, 15:49:04 »
ik wil er feta en zongedroogde tomaatjes indoen... en misschien er nog een paar met spinazie en feta... en hoe ik t ga serveren :P ja das dus nog een beetje de vraag :P ligt eraan hoe het me het beste uitkomt.. maar vind t wel leuk als bijgerechtje... want wil er niet suf alleen maar sla bij serveren ofzo....
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #653 Gepost op: 02 februari 2007, 23:02:50 »
Gegrilde zuiderse groenten. En een Griekse salade. Of wijnbladeren gevuld met rijst. Door je vulling zou ik het alleszins wat mediterraans houden.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #654 Gepost op: 05 februari 2007, 16:29:54 »
Ik ben een beetje door mijn Franse voorraad lentilles du Puy heen. Weet iemand waar ik die kan kopen? Bij de natuurwinkel en supermarkt (AH en Vomar) heb ik ze niet gevonden, wel dupuislinzen, maar dat zijn toch niet de echte: ik heb het idee dat ze als ik ze bereid eerder stuk koken, en ik vind ze iets minder lekker. Ook prima eetbaar, lekker zelfs, daar niet van, maar toch....
Wellicht zit het tussen de oren en ben ik gewoon een verwende snob (of is dat dubbelop?), maar daar leer ik dan maar mee leven.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #655 Gepost op: 05 februari 2007, 16:36:21 »
Nee, ik las laatst ergens (ben helaas vergeten in welke betrouwbare bron het was) dat de dupuislinzen van de natuurwinkel vuige nep zijn.
Maar waar je de echte puylinzen kunt krijgen weet ik niet...
(Ik kan even bij de stokouderwetse delicatessenzaak in de buurt, waar ik nog nooit geweest ben, kijken...)

Niets mis met culinair snobisme. Culisnobs eten beter! :D
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #656 Gepost op: 05 februari 2007, 16:38:47 »
Ik ben een beetje door mijn Franse voorraad lentilles du Puy heen. Weet iemand waar ik die kan kopen? Bij de natuurwinkel en supermarkt (AH en Vomar) heb ik ze niet gevonden, wel dupuislinzen, maar dat zijn toch niet de echte: ik heb het idee dat ze als ik ze bereid eerder stuk koken, en ik vind ze iets minder lekker. Ook prima eetbaar, lekker zelfs, daar niet van, maar toch....

Ik heb meestal van de Natuurwinkel, maar ze zijn nu op en ik kan merk niet checken. Ik denk dat er gewoon verschillende kwaliteiten zijn, wellicht die van de super iets minder goed? Dupuislinzen is wellicht gewoon een verkeerde spelling van de super?
Op boerenmarkten staat wel eens een kraam met allerlei granen en linzen, als dat in je buurt is zou je daar eens kunnen kijken. Of bij een uitgebreide delicatessenwinkel?

Edit:  :o van Natuurwinkel zijn vette nep lees is hier boven. Haha. Dan deliwinkel denk ik.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 16:39:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #657 Gepost op: 05 februari 2007, 17:20:38 »
Op zich heb ik niet zo'n moeite met nep, maar dan moeten ze wel minstens even lekker zijn. De delicatessenzaak vlakbij mijn huis heb ik ook al geprobeerd, maar die had ze toen niet. Ik zal het nog eens vragen.
Boerenmarkt heb ik niet echt in de buurt, maar ik staak mijn zoektocht niet. En anders zal ik het op dezelfde wijze moeten doen als met mijn favoriete mayonnaise: (laten) smokkelen uit Frankrijk. Intussen weten heel veel mensen wat mijn favoriete hier niet verkrijgbare mayo (bénédicta met de groene deksel, met eieren, zonder fratsen als kruiden of extra mosterd) is, en ik heb dus een redelijk constante aanvoerstroom. De allerlekkerste mayo maak je uiteraard even zelf, maar deze is prima, en makkelijk om op voorraad te hebben, ik gebruik hem toch zeer regelmatig.
Zelfs bij de Sligro (horecagroothandel met veel delicatessen) vond ik ze niet (noch de mayo, noch de linzen). Dus: als iemand nog een adresje (bij voorkeur in Amsterdam) weet, dan hou ik me nog steeds aanbevolen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #658 Gepost op: 05 februari 2007, 18:04:51 »
Nee, ik las laatst ergens (ben helaas vergeten in welke betrouwbare bron het was) dat de dupuislinzen van de natuurwinkel vuige nep zijn.
Maar waar je de echte puylinzen kunt krijgen weet ik niet...
(Ik kan even bij de stokouderwetse delicatessenzaak in de buurt, waar ik nog nooit geweest ben, kijken...)

Bron gevonden! (zoek comment 14 en 12)
This is between me and the vegetable!

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #659 Gepost op: 05 februari 2007, 18:40:57 »
lentilles du Puy; Weet iemand waar ik die kan kopen?

Te koop in Veendam of te bestellen op hun website
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 18:46:13 door mjets »