De pasta klinkt als te nat. Ik gebruik ook wel eens water in plaats van ei, wordt minder lekker maar dat kan best.
Wat voor bloem heb je gebruikt? Dat kan er ook mee te maken hebben. Ideaal is grano duro, en daar zit zelfs nog verschil tussen. Die van de Bijenkorf is bijvoorbeeld moeilijker te verwerken dan sommige andere.
Wat ik wel eens doe als het deeg te nat wordt (ik doe altijd maar wat, dus dat risico loop ik zeker) is de lappen, als je ze gedraaid hebt, nog even individueel door de bloem halen, zodat er een droog laagje aan de buitenkant zit. Dan plakt het minder. Wel koken de sliertjes mooier als je stevige pasta hebt. Als het vrij 'slappe' pasta is, dan kreukelen ze tijdens het koken, dan moet je dus even goed roeren zodra ze in het water gedaan zijn. Ik doe overigens niet aan laten drogen: deeg draaien, sliertjes maken en direct het water in vanaf de machine: als ik wacht tot alle pasta tot sliertjes gedraaid is, gaat het bij mij ook plakken. Dan maar lekker doordraaien en iets ongelijk gekookt, dat noem ik dan 'ambachtelijk' en dat is dan mijn kwaliteitskeurmerk :O