Die heb ik, maar daar staat alleen maar dat je het rauw in de muesli of de salade kunt eten. Dus als je wil kijken: graag
Kasha is niet zozeer een graanvariant. Het kan van diverse granen (vroeger ook weleens groeten trouwens) worden bereid door te koken met water, melk, bouillon en room tot het op een soort droge rijst lijkt of tot een dikke puree.
Het kan zowel in de oven als op een fornuis klaargemaakt worden.
's Ochtends en 's avonds laat wordt het doorgaans zoet geserveerd, op andere tijden hartig.
Boekweit kasha:
Kooktijd zo'n 15 a 20 min voor 100 g boekweit, 150 ml water en ongeveer een 1/4 theelepel zout. Dan is het een beetje gezwollen, maar nog niet 'mushy'. Je kan het daarna nog een uurtje laten staan en weer een beetje opwarmen, maar meteen serveren kan ook.
Sommigen roosteren de korrels eerst in de koekenpan, al dan niet met een geklopt ei erdoor.
Je kan ook een soort risotto techniek erop na houden, al is dat niet helemaal 'true' natuurlijk.
Traditioneel serveren met goede boter.
Urbain Dubois kookt de kasha zoals bovenstaan tot het dik is, maar gooit het dan in een ovenschaal met het overgebleven vocht, boter en nootmuskaat. Bedek de schaal en stop het in de oven (er wordt geen temp aangegeven, maar ik neem aan dat het niet veel hoger dan 200 zal zijn) tot al het vocht eruit is. Meer boter toevoegen en ook wat Parmesan naar smaak. Nog 5 minuten bedekt laten staan en dan serveren.
Variaties: Gebakken uitjes, in stukjes gehakte hard gekookte eieren met boter, spek (Ik weet het, maar er is vast wel een soort vegaversie van te vinden toch?) en ui, gekookte paddestoelen en zure room. De laatste vereist gedroogde of verse paddestoelen.
Er staat nog meer in, maar hopelijk kun je hiermee even vooruit?