Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5180 Gepost op: 01 april 2020, 10:17:49 »
Ik heb zelf geen frituurketel (tot nu aten we frieten en andere gefrituurde dingen op restaurant en sinds een tijdje maken we tot onze voldoening uitzonderlijk kroketten en frieten uit de oven - natuurlijk wel de daarvoor geschikte frieten en kroketten kopen.) Maar ik lees ook veel reclame voor een dry-fryer: oventje dat zonder extra vet gefrituurde dingen bereidt, lijkt me ook wel een alternatief?
Natuurlijk, dit gaat uit van reeds op voorhand gefrituurde aardappelbereidingen en niet van zelf alles doen. Maar er zijn toch erg goede producten van reeds op voorhand bereide aardappelen op de markt, minder gedoe toch  ;).

Jazeker, ik heb een airfryer, die werkt perfect voor gekochte snacks (Mora heeft geweldige vega-snackproducten) en friet (supercrunch)! Airfryersnacks en -frites zijn in de fabriek al voorgefrituurd.

Maar soms wil je zelf eens iets maken (kroketten, friet) in een friteuse. Daar ging deze vraag over.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5181 Gepost op: 01 april 2020, 10:20:05 »
Voor een thermometer, zoek op suiker thermometer, bij BOL kosten ze tussen de 20 en 30 euro. Die gaan tot 230 graden.

Ik vind een frituurpan wel zo makkelijk en ook veiliger, heb jaren een gewone pan gebruikt maar dat vond ik wel riskant. Het scheelde ook wel dat ik een keramische kookplaat heb die ik net niet op de goede temperatuur in kan stellen.

Ik was nooit een fan van friteuses omdat ik het vieze dingen vond, maar ik heb nu een friteuse met een kraantje waarmee je na afloop het vloeibare frituurvet weer in de verpakking kan laten lopen, en het is dan automatisch ook gezeefd. De hele set kan in de vaatwasser (muv het verwarmingselement) en dat is ook heel fijn. Ik heb dus altijd een lege frisgewassen friteuse in de kast, in plaats van een volle die (wat je ook doet) steeds plakkeriger wordt.

Voordeel van friteuse/frietpan boven een airfryer: je kunt er oliebollen, appelflappen en tempura in maken!

Dank! Ik zocht ook op een suikerthermometer maar kreeg het idee dat deze veelal analoog en van glas zijn. Ik zal nog eens goed zoeken. Hoewel jouw verhaal van jouw friteuse ook heel goed klinkt. Sinds onze keukenverbouwing heb ik er eigenlijk geen plek meer voor en moet ie in de kelder, maar de olie er gewoon uit halen en leeg in de kelder zetten klinkt als een heel goed plan eigenlijk.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5182 Gepost op: 01 april 2020, 11:19:51 »
Thermometer bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/habor-digitale-suikerthermometer-50-tot-300/9200000130365989/?bltgh=gzTW4tkxFiuUGq5Kn-NLkw.1_4.6.ProductTitle

Mijn friteuse is een DeLonghi PremiumFry F34529CZ 4L, maar als ik het zo bekijk is dit model niet meer te krijgen, er zijn nog wel andere merken met een kraantje maar niet zo erg veel  :(
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5183 Gepost op: 01 april 2020, 12:19:21 »
Thermometer bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/habor-digitale-suikerthermometer-50-tot-300/9200000130365989/?bltgh=gzTW4tkxFiuUGq5Kn-NLkw.1_4.6.ProductTitle

Mijn friteuse is een DeLonghi PremiumFry F34529CZ 4L, maar als ik het zo bekijk is dit model niet meer te krijgen, er zijn nog wel andere merken met een kraantje maar niet zo erg veel  :(

Dank! Da's wel een puike thermometer. Ik had idd ook gekeken naar friteuses met een kraantje (op mijn werk hebben wij een tafel met kraantje), ik zag ze ook niet (of meteen superduur of grote inhoud). Dus dan zou ik toch gewoon een Princess nemen van 30,- die het prima doet (had ik vroeger ook, jaren mee gefrituurd).

Misschien neem ik ze wel allebei, kan ik voor 60,- kiezen waar ik op dat moment zin in heb :-). Ik laat mijn gedachten er nog even over gaan.

Thanks!

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5184 Gepost op: 01 april 2020, 12:21:12 »
Andere vraag die gisteren ineens weer actueel was. Mijn tajine kan niet op mijn nieuwe inductiekookplaat.
Nu bestaan er adapters, bijvoorbeeld deze: https://www.kitchenandmore.nl/inductie-adapter-plaat-24cm-ct.

Heeft iemand hier ervaring mee, is het wat of kan ik beter investeren in een inductiegeschikte tajine?

Re: Kookvragen
« Reactie #5185 Gepost op: 01 april 2020, 13:37:38 »
Goh ik wist niet dat zulke dingen bestonden! Moet ik ook eens naar kijken.
Maar op voorhand zou ik wel zeggen dat voor mij het handvat los moet kunnen. Dat lijkt me voornamelijk in de weg zitten, een grote kookplaat of veel ruimte eromheen heb ik toch al niet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Kookvragen
« Reactie #5186 Gepost op: 01 april 2020, 21:34:51 »
Kan een tajine niet in de oven?

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5187 Gepost op: 02 april 2020, 08:46:15 »
Jawel maar ik bak eerst de kruiden , uitje, vegakip enzovoort aan op het fornuis. Dan de groentes, bouillon er in en, hoed er op en dan in de oven.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5188 Gepost op: 02 april 2020, 19:46:03 »
Andere vraag die gisteren ineens weer actueel was. Mijn tajine kan niet op mijn nieuwe inductiekookplaat.
Nu bestaan er adapters, bijvoorbeeld deze: https://www.kitchenandmore.nl/inductie-adapter-plaat-24cm-ct.

Heeft iemand hier ervaring mee, is het wat of kan ik beter investeren in een inductiegeschikte tajine?

Helaas, wij vonden het een miskoop. Het werd niet warm genoeg.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5189 Gepost op: 17 juli 2020, 18:35:12 »
Een vraagje: weten jullie of van de soja cuisine ook goed ijs kan maken? Er blijkt iemand een lactose-intolerantie te hebben en ik had ijs willen maken van slagroom en bessensap.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re: Kookvragen
« Reactie #5190 Gepost op: 17 juli 2020, 19:41:59 »
Een vraagje: weten jullie of van de soja cuisine ook goed ijs kan maken? Er blijkt iemand een lactose-intolerantie te hebben en ik had ijs willen maken van slagroom en bessensap.

Is dit anders misschien wat?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5191 Gepost op: 17 juli 2020, 19:48:12 »
Zag ik ook, maar dat soort geknutselde producten smaken soms wel minder. En ik koop mijn zuivel uit principe eigenlijk altijd biologisch. Vandaar dat ik naar de plantaardige versie keek     .
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Kookvragen
« Reactie #5192 Gepost op: 17 juli 2020, 21:30:22 »
Ik heb net ijs gemaakt van sojaslagroom en gecondenseerde kokosmelk, gaat prima! Wel de opklopbare soja cuisine kopen, niet die om te koken.

Sojaslagroom goed stijfkloppen, een half blikje gecondenseerde kokosmelk erdoor scheppen, evt nog wat smaakmakers erdoor en vijf uur in de vriezer. Maakt iets minder dan een liter ijs. Hoef je niet te roeren als het aan het bevriezen is.

Die gecondenseerde kokosmelk kan je o.a. bij de AH kopen, van Nature's Charm. Recept komt volgende week toevallig online!
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 21:32:32 door meisbaer »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5193 Gepost op: 18 juli 2020, 14:50:56 »
Hmm, kokos was wel bizar slecht voor cholesterol toch? Nu wordt het cake, kruisbessencompote, voor de anderen slagroom.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Kookvragen
« Reactie #5194 Gepost op: 18 juli 2020, 17:32:44 »
Als of cake en slagroom dat niet is?  ;)
Alles met mate.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5195 Gepost op: 19 juli 2020, 08:50:44 »
Als of cake en slagroom dat niet is?  ;)
Alles met mate.

Dat is waar, maar kokos was wel echt een toppertje geloof ik.

Ga ik nu eens uitpluizen waarom gesneden rettich in ijswater moet.

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.578
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5196 Gepost op: 16 november 2020, 21:08:48 »
Wij hebben een semi-professionele friteuse met ruimte voor vijf liter olie. Na ongeveer tien keer frituren (met aardig wat tussenpozen) heb ik nu toch maar de olie afgegoten (beetje donkerder geworden, maar zeker nog niet ranzig) en vervolgens de friteuse met veel afwasmiddel schoongemaakt. Volledig vetvrij heb ik hem niet gekregen, maar na twintig minuten poetsen vond ik het wel welletjes en de friteuse, zeker van binnen, meer dan schoon genoeg. Komt dit een beetje overeen met het regime van andere friteusegebruikers?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Kookvragen
« Reactie #5197 Gepost op: 17 november 2020, 08:33:11 »
Ik laat de friteuse altijd leeglopen door het filter zodat alle kruimels er uit zijn en was hem in de vaatwasser, dus heb altijd een frisse friteuse. Het vet bewaar ik in de oorspronkelijke fles, luchtdicht,  dus blijft ook vers.

10 keer frituren zou bij mij langer dan een jaar duren, ik vervang het dus eerder, na een keer/maand of zes. Hangt ook af van wat ik frituur: na bitterballen gaat het hard ondanks het zeven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5198 Gepost op: 17 november 2020, 10:45:35 »
Al geprobeerd met een ovenreiniger? Daarmee krijg je hem wel schoon en vetvrij.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: Kookvragen
« Reactie #5199 Gepost op: 29 juni 2021, 23:16:12 »
Wat zou ik gebruiken om Tofu te vervangen? Misschien is dit een rare vraag maar ik probeer minder soja producten te eten.
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/