Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Sam

• 7.191
Re: Kookvragen
« Reactie #5140 Gepost op: 31 mei 2018, 09:47:30 »
Lekkere recepten! Misschien is gnocci ook een idee? Dat is erg lekker met een (plantaardige) salie boter, of basilicum, of een aglio en olio versie?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5141 Gepost op: 31 mei 2018, 11:55:18 »
vegan en glutenvrij is denk ik ook echt een aanwinst als dat enigszins lukt. Merk steeds meer dat mensen dit doen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Aiko

« Reactie #5142 Gepost op: 31 mei 2018, 12:13:56 »

Aiko

« Reactie #5143 Gepost op: 08 juni 2018, 15:02:45 »
Qua bestek kan je denk ik wel houten bestek regelen? Borden van karton?

Dille & Kamille verkoopt schijnbaar picknickgerei gemaakt van palmblad, en ook herbruikbaar na afwassen met de hand. Of wegwerpservies van suikerriet van Biofutura (50 borden voor 5.70 euro).

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #5144 Gepost op: 09 juni 2018, 14:35:37 »
Sligro had bij ons ook flink wat!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #5145 Gepost op: 19 september 2018, 21:06:56 »
Käsespätzle met een wokje van spruitjes, bospeen en kidneybonen, met een scheutje citroensap en goede Italaanse kruiden.
We hebben hier een zak spätzle liggen, wat zijn de tips voor de saus?
Ik gebruik ca. 50 gram (zelf)geraspte kaas met eventueel ook wat Italiaanse harde kaas en een fiks snufje nootmuskaat, meng die al in een bakje terwijl de Spätzle kookt. Na het beetgaar koken (hou een flink kopje kookwater apart) van de Spätzle kort bakken in een wok met een scheutje olijfolie waarin je een geperst teentje knoflook en een fijngesneden pepertje hebt gefruit. Vervolgens wat ruimte creëren in het midden van de wok, een scheutje pastakookwater in het midden gieten en daarin de geraspte kaas. Zorg met een spaghettilepel dat de kaas goed aan alle Spätzle hangt. Voeg eventueel meer kookwater toe, de Spätzle moeten romig blijven, maar niet in een saus zwemmen. Ik vind op het eind een klein scheutje wittewijnazijn erdoor ook erg lekker.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #5146 Gepost op: 19 september 2018, 22:09:35 »
Thanks! Het bakken na het koken had ik niet verwacht.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5147 Gepost op: 20 september 2018, 00:40:35 »
Thanks! Het bakken na het koken had ik niet verwacht.
Het is dan ook geen traditioneel recept - we maken tenslotte gebruik van kant-en-klare Spätzle. Waarschijnlijk kun je net zo goed de Spätzle vrijwel geheel afgieten en de kaas samen met het resterende kookvocht door de Spätzle mengen. Maar ja, de knoflook en het pepertje wil ik wel graag even fruiten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5148 Gepost op: 29 september 2018, 17:03:33 »
Uit nieuwsgierigheid keek ik wat ze allemaal op de verpakking van een zak AH ongewassen spinazie hadden geschreven. Onder andere stond er de waarschuwing: Let op: deze spinazie niet rauw eten. Ja, echt, ook op hun site trouwens. Wat kan er in godsnaam met die spinazie aan de hand zijn dat je die niet rauw kunt eten? Of proberen ze zich in te dekken voor het geval van besmetting met eventuele EHEC-bacteriën, of zo?  ???

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5149 Gepost op: 29 september 2018, 18:55:56 »
Wat raar, ik eet het vaak als sla, of gooi het door een sapje. Supergezond, en lekker. 

Edit: ze zeggen ook dat je het niet op mag warmen, dat is ook al lang achterhaald toch? Doe ik ook gewoon.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5150 Gepost op: 30 september 2018, 15:04:36 »
Wat raar, ik eet het vaak als sla, of gooi het door een sapje. Supergezond, en lekker. 
Ik heb het AH ook even via een berichtje gevraagd. Ben benieuwd naar hun antwoord  ;D.
Citaat
Edit: ze zeggen ook dat je het niet op mag warmen, dat is ook al lang achterhaald toch? Doe ik ook gewoon.
Dat is sinds 2014 inderdaad achterhaald: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/mag-ik-spinazie-opnieuw-opwarmen.aspx

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5151 Gepost op: 01 oktober 2018, 10:26:00 »
Ik heb het een keer op facebook aan ze gevraagd, en er kwamen verschillende antwoorden. Blijkbaar weten ze het zelf ook niet zo goed  ::)
Oh ik vind nu op hun FB pagina ook een filmpje met uitleg: https://www.facebook.com/albertheijn/videos/251238055534615/

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5152 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:06:41 »
Ik heb het een keer op facebook aan ze gevraagd, en er kwamen verschillende antwoorden. Blijkbaar weten ze het zelf ook niet zo goed  ::)
Oh ik vind nu op hun FB pagina ook een filmpje met uitleg: https://www.facebook.com/albertheijn/videos/251238055534615/
Oei, daar kan de KvW een puntje aan zuigen, marketingpraat onder het mom van informatieverstrekking. Het argument dat de ongewassen spinazie anders wordt gekoeld dan de gewassen spinazie wil er bij mij niet in. Ik ben in ieder geval dus niet de eerste (of laatste) die zich dat afvroeg en afvraagt  ::).

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5153 Gepost op: 01 oktober 2018, 13:22:27 »
Een beetje vaag antwoord gekregen: "Beste Eelco, we zetten dat er op omdat er bepaalde bacteriën kunnen voorkomen op deze rauwe spinazie. Daarom adviseren we om deze 7 minuutjes te koken. ^Rosemarie"

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #5154 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:26:41 »
Daarom adviseren we om deze 7 minuutjes te koken.

Dan zijn ze toch platgekookt :confused:
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5155 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:51:10 »
Daarom adviseren we om deze 7 minuutjes te koken.
Dan zijn ze toch platgekookt :confused:
Volgens de verpakking mag je de spinazie ook 7 minuutjes doodwokken. En volgens het door M. geposte filmpje is de reden voor de waarschuwing dat de spinazie niet in de koeling wordt bewaard. Ik zal snel mijn groenteboer waarschuwen dat hij levensgevaarlijk bezig is  :P.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5156 Gepost op: 22 november 2018, 21:23:17 »
Bij de maanzaadcake die net op twitter is gepost: hoeft daar geen bakpoeder bij?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5157 Gepost op: 03 februari 2019, 19:12:08 »
Maakt iemand hier wel eens zelf naan? Zo ja, favoriet recept en tips en truuks? Ik ben erg gek op naan, maar vind die uit een pakje (Patak) niet meer zo lekker, wil het dus zelf eens proberen. Ik kom veel recepten tegen met gist, met gist en bakpoeder, maar ook met alleen bakpoeder. Voor het bakken is een grillplaat wel nodig denk ik, ik zie recepten waarin ze een anti aanbakpan gebruiken maar volgens mij is het helemaal niet goed om die zo loeiheet te laten worden?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5158 Gepost op: 06 februari 2019, 20:14:47 »
Ik maak het nooit, maar vind die kant en klare ook niet zo lekker (eet het wel graag in een Indiaas resto). Ik wil het ook wel weer eens maken, wellicht in een gietijzeren pan? Heb je dit artikel gelezen https://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2014/oct/02/how-to-make-perfect-naan-bread-recipe dat biedt wellicht inspiratie.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5159 Gepost op: 06 februari 2019, 22:24:07 »
Ah, dat is een fijn artikel Selly! Ga ik eens proberen.