Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5100 Gepost op: 01 januari 2017, 14:36:02 »
Eelco, jouw zelfgemaakte tortilla's (http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8551-tortillas-in-een-handomdraai), zijn die goed rolbaar? Bv als je gevulde tortilla's/wraps wilt meenemen in een lunchbox, werkt dat met dit recept?
Nee, rolbaar zijn ze niet. Misschien wel als je duidelijk minder maismeel en duidelijk meer bloem (of zelfs uitsluitend bloem) gebruikt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5101 Gepost op: 01 januari 2017, 15:00:30 »
Eelco, jouw zelfgemaakte tortilla's (http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8551-tortillas-in-een-handomdraai), zijn die goed rolbaar? Bv als je gevulde tortilla's/wraps wilt meenemen in een lunchbox, werkt dat met dit recept?
Nee, rolbaar zijn ze niet. Misschien wel als je duidelijk minder maismeel en duidelijk meer bloem (of zelfs uitsluitend bloem) gebruikt.

Ok, dank!
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5102 Gepost op: 20 januari 2017, 00:30:57 »
Courgette is zo'n groente waarvan ik vrijwel altijd een exemplaar meeneem als ik boodschappen doe. Vrij universeel inzetbaar, desnoods in het groenteprutje voor de hond, en niet al te duur. Totdat ik afgelopen week de huidige kiloprijs in de Duitse super zag: ik geloof 5.5 à 6 euro per kilo. Blijkbaar is de courgetteoogst nogal tegengevallen. Nou, dan koop ik toch gewoon andere groente. Ik vroeg me af: is courgette in Nederland momenteel ook zo duur?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #5103 Gepost op: 20 januari 2017, 02:17:27 »
Dit las ik dan weer over de courgettecrisis...  ;D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

« Reactie #5104 Gepost op: 20 januari 2017, 10:19:29 »
Ik vroeg me af: is courgette in Nederland momenteel ook zo duur?

Dat idee had ik wel. Ik neem er meestal eentje mee als ik zoeentje bij de Ekoplaza zie liggen. Dat kost dan iets van 30 cent tot een eurootje. Ging nu wegen, en toen koste één exemplaar ineens drieeneenhalve euro. Dat vond ik... opvallend.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5105 Gepost op: 20 januari 2017, 10:59:34 »
Ze zijn 1,70 bij de Appie, dus dat komt wel in de richting van 7 euro per kilo. Dat is wel duurder dan normaal maar ze zijn daar sowieso nooit echt goedkoop.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #5106 Gepost op: 20 januari 2017, 15:27:13 »
Ze zijn 1,70 bij de Appie, dus dat komt wel in de richting van 7 euro per kilo. Dat is wel duurder dan normaal maar ze zijn daar sowieso nooit echt goedkoop.

Ik heb ze daar vorig jaar ook wel eens voor 69 cent zien liggen volgens mij...

Aubergines zijn goedkoper, maar ook wel aan de dure kant nu (in ieder geval bij AH online, 1.19).

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #5107 Gepost op: 20 januari 2017, 16:03:31 »
Dat was dan vast in de zomer.

Offline Indira

• 520
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5108 Gepost op: 20 januari 2017, 21:16:30 »
Courgette is toch ook helemaal uit seizoen nu?
Za Zemiata!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5109 Gepost op: 20 januari 2017, 23:32:18 »
Courgette is toch ook helemaal uit seizoen nu?
Ook in januari kun je courgettes milieuvriendelijk (klasse A) voor een redelijke prijs uit Spanje krijgen. Dit jaar niet dus.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5110 Gepost op: 05 februari 2017, 15:23:18 »
Mijn vriend maakte voor het eerst boerenkoolstamppot. Was nog best ok ;) Met een linzenburger.
Ik heb dit jaar nog helemaal geen boerenkool gehad - vooral omdat het niet in de winkels ligt. Ook op de markt heb ik geen boerenkool gezien. Is dat in Nederland ook zo? Viel de boerenkooloogst zo tegen?

Offline Indira

• 520
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5111 Gepost op: 05 februari 2017, 15:36:42 »
Ik heb bij mijn Voko juist al heel vaak boerenkool gekocht. Biologische spruiten daarentegen op de markt niet te krijgen - mislukte oogst door de plots strenge vorst onlangs.
Za Zemiata!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #5112 Gepost op: 05 februari 2017, 17:29:17 »
Hier volop van alles, sla en courgettes erg duur, de rest valt mee.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #5113 Gepost op: 05 februari 2017, 18:48:29 »
Mijn vriend maakte voor het eerst boerenkoolstamppot. Was nog best ok ;) Met een linzenburger.
Ik heb dit jaar nog helemaal geen boerenkool gehad - vooral omdat het niet in de winkels ligt. Ook op de markt heb ik geen boerenkool gezien. Is dat in Nederland ook zo? Viel de boerenkooloogst zo tegen?

Heb al best veel boerenkool gegeten dit seizoen, van AH. Geen idee waar het precies vandaan komt. Ik heb het aan het begin van het seizoen uit de eigen moestuin gegeten, maar dat is alweer paar maanden terug.

PS. Voor de duidelijkheid had ik misschien moeten schrijven dat hij voor het eerst zelf boerenkoolstamppot maakte. Hij kookt meestal min of meer hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2017, 18:56:52 door LL de Ling »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
« Reactie #5114 Gepost op: 06 februari 2017, 00:18:26 »
Hmm, gek dan dat ik hier niet of nauwelijks boerenkool in de schappen zie liggen. Sla is inderdaad duur (2,50 voor een ijsbergsla) net als courgette (momenteel op 8,00). Bloemkool heb ik ook wel eens goedkoper gezien, maar dat je voor 500 gram broccoli al net zoveel moet betalen als voor een hele bloemkool vind ik wat raar. Niet dat ik klaag over de hoge prijzen, hoor, maar het is wel opvallend.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5115 Gepost op: 06 februari 2017, 12:07:31 »
De boerenkool is aan de prijs (1,80 voor 1 portie van 300 gram) maar wel ruim verkrijgbaar bij AH.

Ik snap de ophef niet zo over de hoge prijzen. Het is niet alsof er geen andere groenten beschikbaar zijn voor een lage prijs, maar we zijn het een beetje ontwend om met de seizoenen mee te eten. Als boerenkool nu te duur is, maak je toch zuurkool of hutspot als je trek hebt in een winterse stamppot? Ik eet in de winter veel rauwkostsalade (knolselderij, winterwortel, rode kool, witte kool, met een yoghurtdressing), past beter bij het seizoen en sowieso veel lekkerder dan die waterige ijsbergsla.

Ik probeer dus echt met de seizoenen mee te eten (tomaten en paprika uitgezonderd, daar kan ik niet zonder), is een leuke uitdaging, beter voor het milieu en goedkoper, bovendien word je creatiever in de keuken. Wie eet er nog meer met de seizoenen mee?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #5116 Gepost op: 06 februari 2017, 13:19:33 »
net als courgette (momenteel op 8,00).

Eh, acht euro voor één courgette?

Ik betaalde vandaag bij de AH twee euro voor een aubergine, dat vond ik al duur.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5117 Gepost op: 06 februari 2017, 14:53:35 »
8 euro per kilo neem ik aan, Eelco had het in zijn eerste bericht hierover over 6 a 7 euro per kilo. Dat is ongeveer hetzelfde als hier bij de AH, klein beetje duurder. Aubergines zijn ook wel prijzig ja. Voor in de ratatouille vind in het nog goed te doen, dan heb je een flinke pan voor dat geld, maar voor baba ganoush vind ik het te duur, een schaaltje gemaakt van 1 aubergine stop ik in mijn holle kies.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #5118 Gepost op: 06 februari 2017, 17:21:54 »
Wie eet er nog meer met de seizoenen mee?

Ik, in elk geval zo'n beetje. Enerzijds vanwege de prijzen van sommige groenten in de winter (ik eet al jaren geen aubergine of courgette buiten het seizoen), anderzijds omdat met de seizoenen mee eten meer variatie levert en ook het milieu speelt mee. Ik ben er van overtuigd dat veel biologische groenten die in de winter van ver komen heel wat minder goed voor het milieu zijn dan niet biologische producten die hier uit de grond komen.
Ik eet veel kool, peulvruchten, wortelen en knollen en ben daar inderdaad creatiever mee geworden.
O, en ik ben niet roomser dan de paus, er ligt op dit moment een avocado uit verweggistan in mijn koelkast en bananen in mijn fruitschaal, en ook ik kan niet zonder tomaten en paprika's  ;D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5119 Gepost op: 06 februari 2017, 17:37:10 »
Sommige groente en fruit zijn buiten het seizoen helemaal niet lekker, zoals boontjes, grote tomaten, asperge, aardbei, framboos, rode en blauwe bes, braam. Die eet ik dus alleen in het seizoen. Andere groente eet ik wel jaarrond zoals aubergine, courgette, paprika, maar die eet ik in het seizoen wel meer. In de winter meer kolen dan daarbuiten.
Sommige groente komt altijd van erg ver zoals sugar snaps en haricot verts, die eet ik maar zelden.
,,,,فلافل