Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 34 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #500 Gepost op: 19 oktober 2006, 12:38:48 »
Ik heb nog een halve pompoen over, hoe lang kan ik die bewaren?

Als de pompoen al geopend is, dan droogt hij vrij snel uit. Ingepakt in folie blijft hij wel een dag of twee, drie goed - mits koel bewaard.

Je kunt er natuurlijk ook alvast een pompoensoep van maken!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #501 Gepost op: 19 oktober 2006, 13:19:50 »
Ik heb er folie om heen gedaan en in de koelkast gelegd, dus dat gaat dan goed.
Maar misschien is het inderdaad wel een idee om vanavond vast pompoensoep te maken en die in te vriezen, altijd handig voor de voorraad  ;)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #502 Gepost op: 23 oktober 2006, 01:45:23 »
Waar koop je arrowroot. En als het nou op een mega-onhandige plek is en ik geen zin heb om daarnaartoe te gaan, wat kan ik ipv daarvan gebruiken om een sausje te verdikken, maizena?

(En mocht maizena wel geslaagd zijn, in welke verhoudingen dan, in het recept staat 2 tl arrowroot met 2 tl koud water, zelfde voor maizena?)
Supercalifragilisticexpialidocious!

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #503 Gepost op: 23 oktober 2006, 08:01:07 »
arrowroot kun je in veel natuurvoedingszaken kopen

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #504 Gepost op: 23 oktober 2006, 09:11:37 »
Bij Engelse winkels heb je het vaak ook wel. En ik denk dat je het inderdaad door maizena kan vervangen, maar de verhoudingen...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #505 Gepost op: 23 oktober 2006, 14:20:59 »
Ik heb het idee dat arrowroot wat sterker bindt, maar ik zou het gewoon 1 op 1 vervangen, kijken of t werkt en zo niet, nog een keer herhalen, ik zou wel wat meer water doen dan zij zeggen, minstens het dubbele.
2 tl is dat voor een saus voor 2 personen? Want op zich is dat best weinig, bij een saus voor 4 personen zou ik beginnen met 1 volle eetlepel maizena
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2006, 14:22:24 door Selly »
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #506 Gepost op: 23 oktober 2006, 19:04:34 »
Heeft iemand wel eens polenta gemaakt? In het recept van het groot vegetarisch kookboek (blz. 142) staat een verkeerde verhouding namelijk liter water met 150 gram maismeel. Dat moet minstens 250 gram zijn, maar dan nog. Ik kreeg het niet los van de pan en het bleef een beetje te nat.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #507 Gepost op: 23 oktober 2006, 21:22:44 »
Ja... maar ik heb geen idee van de verhoudingen.
Ik dacht dat ik die neem die op het pak (biowinkel) staan. Je moet als een gek blijven roeren. Het helpt om er op t eind parmezaanse kaas door te doen.
 Je kunt het in een vormpje doen (bv zo'n siliconending) of op een bakplaat storten en dan nog ff in de oven, helpt ook voor de stevigheid.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #508 Gepost op: 23 oktober 2006, 21:26:54 »
Ik heb eens polenta met een recept van een Vegatopia-kerstmenu gemaakt. Volgens mij was het recept van Annemieke. (En is het ook te vinden als je de zoekfunctie hier gebruikt.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #509 Gepost op: 23 oktober 2006, 21:31:57 »
In de barbecuehandleiding staat onder tip 3 ook een goed polenta recept, dat kan dus ook gewoon in de bakpan of grillpan.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2006, 21:32:31 door Selly »
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #510 Gepost op: 24 oktober 2006, 13:00:08 »
Dank voor het antwoord. Dit had ik ook al opgezocht. Het probleem was in eerste instantie dat ik het recept van het kookboek had gebruikt en dat bleek niet in goede verhouding. Op het pak staat ook 1 deel water en een kwart deel meel.
Nu is nog het probleem dat ik niet precies weet wat ik kan verwachten. Is het een koek zo stevig als een cake? Of is het een koek zoals een groentetaart ook is. Of wordt het iets zoals een pizzabodem.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #511 Gepost op: 24 oktober 2006, 13:10:30 »
Dat ligt eraan. Als je het al roerend gaargekookt hebt, is het een soort dikke pap, die nog stijver wordt als je er kaas ingooit. Je kunt het daarna nog in een bakblik gooien en bakken, dan wordt het een soort koek die je in puntjes kunt snijden.
This is between me and the vegetable!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #512 Gepost op: 24 oktober 2006, 13:45:28 »
Dat ligt eraan. Als je het al roerend gaargekookt hebt, is het een soort dikke pap, die nog stijver wordt als je er kaas ingooit. Je kunt het daarna nog in een bakblik gooien en bakken, dan wordt het een soort koek die je in puntjes kunt snijden.
Kun je er ook een ei in doen voor de stevigheid?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #513 Gepost op: 24 oktober 2006, 14:53:53 »
Ik kan me niet herinneren dat ooit gezien/gelezen/gedaan te hebben en ik kan me voorstellen dat het niet echt werkt, omdat ei wel bindt maar niet heel veel verstevigt. En het is al behoorlijk taai als je het kookt. Of een ei dan de inpuntensnijderigheid kan vergroten betwijfel ik, maar misschien heeft iemand het wel eens geprobeerd?
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #514 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:11:51 »
ok: ik had even last van een culinair moment, dus daar ging ik even gebruik van maken: verse ravioli met een vulling van iets paddestoelerigs-noterigs. Maar nu:

- vellen hangen aan de lamp tot later gebruik
- pijnboompitjes, walnoten en zonnebloempitten in een schaaltje
- eekhoorntjesbrood in de week
- paar champignons gehakt.

Ik ben nog niet uit de vulling. Zal ik er parmezaan door doen? En hoeveel vulling per raviolietje? Ik heb 200 gram meel gebruikt en 1 ei en wat water, dus ruim 2 ons pasta. Ik overweeg de vulling te pureren met de staafmixer, lijkt me voor het vullen makkelijker.

En hoe lang kook ik die gevulde pasta dan?

En de saus... zucht. Het culinair moment is over. Roomsausje met salie? Verder nog wat er door? Of geen kaas door de vulling maar over de saus? Of allebei??  :bonk:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #515 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:17:10 »
Hoeveel vulling weet ik niet, maar de rest kun je evt. morgen gebruiken om een courgette ofzo mee te vullen?
Ik zou ook een klein beetje parmezaan er in doen en niet in de saus. Salie klinkt wel lekker fris voor de saus. Ik zou er zelf ook iets scherps door de vulling of saus (Spaanse peper of chilivlokken) door mikken. Pureren klinkt slim.
Koken gaat erg vlug: een minuut of 4.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2006, 18:17:36 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #516 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:21:50 »
De pasta kook je ongeveer drie minuten. Bij ons gaat ie altijd drijven als ie gaat is.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #517 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:22:23 »
die piment had ik ook gedacht maar was bang dat het misschien de smaak van de paddo's zou overheerschen. Ik draai er toch maar een beetje door. Zal ik nog wat citroenrasp door de saus doen? Lijkt me een fijn plan. Jullie horen over een uurtje of 1,5 wel of het gelukt is  ;)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #518 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:44:53 »
Het was GODDELIJK!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #519 Gepost op: 25 oktober 2006, 14:44:08 »
Niet echt over koken, maar wel gerelateerd:

Waar koop ik een kleine niet al te dure kaasfonduepan? Ikzelf dacht bij de blokker of de hema, maar de blokker hier heeft alleen een erg grote pan (6 personen ofzo, ik wil voor 2-4 personen, want wij hebben al een grote) zonder ding om waxinelichtjes in te zetten en de hema had helemaal niets.

Nu kan het aan de plaatselijke filialen liggen, dat hoop ik maar. Maar denken jullie dat ik in Amstelveen morgen een goede kans maak?
Supercalifragilisticexpialidocious!