Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Joske

• 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4820 Gepost op: 26 februari 2014, 07:25:23 »
Ik bakte onlangs een sodabrood, maar weet iemand of ik dit ook zou kunnen maken zonder de karnemelk? Want de rest van toen is al vervallen en als ik nu weer een liter koop, blijft er weer een halve liter staan (ik ken mezelf).

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4821 Gepost op: 26 februari 2014, 08:50:11 »
Je kunt ook half yoghurt, half water of half yoghurt, half melk nemen.
This is between me and the vegetable!

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #4822 Gepost op: 26 februari 2014, 11:22:16 »
Ik dacht dat het erom gaat dat het zuur uit de vloeistof reageert met de baksoda. Misschien zou je ook water kunnen 'aanzuren' met citroensap/azijn ofzo...  maar geen idee welke ph waarde je nodig hebt? Ik ben wel benieuwd hoe je brood dan smaakt, want melk/karnemelk/yoghurt voegen wel meer toe aan smaak&structuur dan alleen zuur denk ik. (en zou het dan ook met witte wijn kunnen? Is dat lekker voor een brood voor bij de borrel?)

Zie net deze site: http://www.meesterbrein.com/view.php/appelsap-heeft-een-ph-waarde-van-2-8-limonadesiroop-3-0.html . Bier lijkt een goede vervanger ;-), de rest zou je kunnen aanlengen?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4823 Gepost op: 26 februari 2014, 11:37:27 »
Ik weet trouwens niet precies wat je met het vervallen van de rest van de karnemelk van de vorige keer bedoelt, maar als je bedoelt dat het over de datum is: dat lijkt me helemaal geen probleem, karnemelk is per definitie over de datum, dus die hele datum zegt volgens mij niets.

« Reactie #4824 Gepost op: 26 februari 2014, 11:48:16 »
karnemelk is per definitie over de datum

Dat is toevallig, daar had ik het precies gisteren over met een paar collega's, wat buttermilk nou eigenlijk is. Toen zei ik ook dat dat spul is dat in de fabriek al is bedorven.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4825 Gepost op: 26 februari 2014, 12:51:52 »
Een andere optie is om de rest van de karnemelk in te vriezen.
Karnemelk is al zuur maar kan vast toch ook nog wel bederven, met schimmel enzo?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4826 Gepost op: 26 februari 2014, 13:25:42 »
Dat kan ongetwijfeld, maar ik denk dat de aanwezige zurigheid (tsja, wat is het, schimmels, bacteriën, enzymen) de eerste aanvallen van bederf vrij makkelijk aankan.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4827 Gepost op: 27 februari 2014, 08:32:03 »

Ik weet trouwens niet precies wat je met het vervallen van de rest van de karnemelk van de vorige keer bedoelt, maar als je bedoelt dat het over de datum is: dat lijkt me helemaal geen probleem, karnemelk is per definitie over de datum, dus die hele datum zegt volgens mij niets.
:( dus heb ik die voor niks weggegoten?

Dat invriezen is wel een goeie tip, ja. Bedankt!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4828 Gepost op: 06 maart 2014, 08:27:22 »
Tot nu toe had ik zo'n rvs bloem om in te stomen, maar gisteren kocht ik ook van die bamboemandjes bij de toko. En nu vraag ik me af, waar zet je die eigenlijk op? Zet je die op het water, of klem je ze in de rand van de wok? Of moet er dan een rekje bij?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4829 Gepost op: 06 maart 2014, 09:21:48 »
In een rechte pan: Je hebt een driepoot rekje or ring eronder nodig,  of meerdere mandjes, waarbij je de onderste dan leeg laat. Je kunt hem ook op een omgekeerd kommetje zetten maar dat moet dan wel goed hittebestendig zijn.
In een wok: Doordat de wanden rond zijn kun je het mandje er gewoon in zetten, is wel lastig om te zien of er nog voldoende water in zit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4830 Gepost op: 06 maart 2014, 11:32:14 »
Dank je!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4831 Gepost op: 02 april 2014, 23:24:22 »
Ik wil een taart maken, iets in de aard van cinnamonrolls, maar dan met een vulling van feta en honing. Ik dacht dat ik het hier op Vegatopia had gezien maar vind het niet meer. Iemand?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4832 Gepost op: 03 april 2014, 23:25:15 »
Ik wil een taart maken, iets in de aard van cinnamonrolls, maar dan met een vulling van feta en honing. Ik dacht dat ik het hier op Vegatopia had gezien maar vind het niet meer. Iemand?

Een zoete? Ik associeer het dan met zoiets http://www.mbakes.com/2012/08/sini-gatmeri-turkish-cypriot-filo.html

Ik weet vd voorkant met name hartige:
Tiropitas (ff naar onder scrollen) http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12441-griekse-spanakopitas-en-tiropitas-spinazieflapjes-en-kaasflapjes
en
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12059-kruidentaart-van-ottolenghi

,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4833 Gepost op: 04 april 2014, 08:19:26 »
Het was een zoete taart, met gerezen deeg. Zoiets dus.

Maar misschien verander ik mijn plannen wel, ik heb nog filodeeg liggen. Die eerste taart doet me trouwens erg denken aan de Bulgaarse banitsa, met feta en spinazie of prei.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2014, 08:24:52 door Joske »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4834 Gepost op: 07 april 2014, 19:37:31 »
Wat vinden de experts hier eigenlijk de lekkerste vegan yoghurt tegenwoordig?
Al een paar jaar niets meer geprobeerd en te weinig zin tijd voor een vergelijkend warenonderzoek aangezien er komende woensdag iemand met een lactoseprobleem komt eten die ik liever geen kartonnerig smakend goedje voorzet...  :-*
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4835 Gepost op: 07 april 2014, 20:38:39 »
Ik heb de yofu van Alpro eigenlijk altijd al lekker gevonden. De limoen-citroenmelisse van Provamel is ook erg lekker, de limoen van Alpro (in zo'n melkpak) lijkt er erg op.
De bananenyofu van Sojade vind ik ook lekker, smaakt naar echte banaan, niet naar smaakstoffen.

Ik had bij de Jumbo ook zo'n 4-pack kleine yofu'tjes gezien, van Alpro. Die zitten dan per twee smaakjes bij elkaar. Handig, want kan je je gast zelf laten kiezen?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4836 Gepost op: 07 april 2014, 20:52:48 »
Sorry, ik had er even bij moeten zetten dat ik het bij de Indiase maaltijd wil serveren, maar die limoen-citroenmelisse klinkt wel heel erg leuk, dank!
Ik zie dat de naturel van Alpro ook suiker bevat, is die nog wel hartig te gebruiken?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4837 Gepost op: 07 april 2014, 21:25:34 »
Ik had laatst Alpro Mild en Creamy en die was niet kartonning en geschikt voor raita zou ik zeggen, niet zoet. Wel machtig en ik vind yoghurt lekkerder, maar voor raita prima.
,,,,فلافل

Offline jol

• 2.653
« Reactie #4838 Gepost op: 07 april 2014, 22:03:57 »
Alpro Mild & Creamy werkt prima in de raita, de raita in het kerstmenu heb ik gasten voorgezet in twee versies, met yoghurt en met AlproM&C. Unaniem werd de laatste als lekkerste aangewezen en daar was ik het zelf ook mee eens.

« Reactie #4839 Gepost op: 07 april 2014, 23:00:13 »
Ja, ik gebruik ook Mild&Creamy naturel voor hartige toepassingen (en voor het ontbijt).

De M&C limoensmaak is lekker als dessertyoghurt. De aardbei-rabarber vink ik ook lekker, net als de de gewone yofu (ronde beker) perziksmaak en - als je die kunt vinden - kersensmaak. De bosbessensmaak is okay, maar heeft een knalpaarse kleur die hem wat minder aantrekkelijk maakt.
Kom eens kijken op Vegetus.nl