Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline jol

• 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #4680 Gepost op: 07 augustus 2013, 17:30:20 »
Flink in pikken, dan krijg je zo'n eikel wel klein als kip zijnde. :kip:

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
« Reactie #4681 Gepost op: 07 augustus 2013, 18:05:33 »
Een collega (was voorheen een boer met veel landbouwdieren, waaronder kippen) vertelde dat een groene eidooier ook kan voorkomen als de eieren met het warme weer niet snel genoeg geraapt worden.
Groetjes, Antje

« Reactie #4682 Gepost op: 07 augustus 2013, 18:32:37 »
Een collega (was voorheen een boer met veel landbouwdieren, waaronder kippen) vertelde dat een groene eidooier ook kan voorkomen als de eieren met het warme weer niet snel genoeg geraapt worden.

Maar bedoelt hij dat zo'n ei dan bedorven is? En merk je dan verder niet dat het ei niet goed meer is? En wat is niet snel genoeg? Ja nu is het hier wel een paar weken erg warm weer geweest, maar die groene dooiers had ik toch voor die tijd al gezien.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4683 Gepost op: 07 augustus 2013, 19:02:47 »
Ik at gisteren in een restaurant superlekkere rauwe Vietnamese loempiaatjes. Er zaten rijstnoedels in, wortel, komkommer, munt en iets dat knapperig gefrituurd leek, heel dunne sliertjes. Heeft iemand enig idee wat dat was? Ik dacht aan gefrituurde noedels (maar dan wel héél dunne), of misschien uisliertjes?

Kan het dit zijn, ik hoorde gisteren dat waterspinazie veel wordt gebruikt in Vietnamese loempiaatjes op de volgende wijze: http://wanderingchopsticks.blogspot.com/2010/08/dao-che-rau-muong-vietnamese-water.html
Het waren bruine, knapperige sliertjes. Dit lijkt me groen (tenzij het niet groen blijft). Ik heb het later nog een keer met sliertjes hardgebakken uit geprobeerd, maar dat werd vrij snel zacht. Maar misschien werden de loempia's in het restaurant à la minute gemaakt, en hadden ze daar de kans niet gekregen zacht te worden...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4684 Gepost op: 07 augustus 2013, 20:14:58 »
Ik at gisteren in een restaurant superlekkere rauwe Vietnamese loempiaatjes. Er zaten rijstnoedels in, wortel, komkommer, munt en iets dat knapperig gefrituurd leek, heel dunne sliertjes. Heeft iemand enig idee wat dat was? Ik dacht aan gefrituurde noedels (maar dan wel héél dunne), of misschien uisliertjes?

Kan het dit zijn, ik hoorde gisteren dat waterspinazie veel wordt gebruikt in Vietnamese loempiaatjes op de volgende wijze: http://wanderingchopsticks.blogspot.com/2010/08/dao-che-rau-muong-vietnamese-water.html
Het waren bruine, knapperige sliertjes. Dit lijkt me groen (tenzij het niet groen blijft).

Voor zover ik weet blijft het groen ja, dan was het toch wat anders dus.
,,,,فلافل

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #4685 Gepost op: 08 augustus 2013, 19:30:01 »
 @ Slog@ñ : ik had je vragen nog opgeschreven om mee te nemen, maar vandaag was mijn collega niet aanwezig..
Groetjes, Antje

« Reactie #4686 Gepost op: 10 augustus 2013, 13:45:06 »
@ Slog@ñ : ik had je vragen nog opgeschreven om mee te nemen, maar vandaag was mijn collega niet aanwezig..

Ik blijf nieuwsgierig naar andere mogelijke verklaringen. Ik ben er gisteren nog weer eens langsgereden, en kan niet helemaal uitsluiten dat er een eik op het erf staat.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #4687 Gepost op: 10 augustus 2013, 13:51:33 »
Andere vraag.
Ik heb van de week Quorn mini savoury (Scotch) eggs gekocht, maar er staat niet op het pak of dit nog enige verdere bereiding nodig heeft, of dat het zonder enig opwarmen gegeten dient te worden. Iemand een idee?
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4688 Gepost op: 10 augustus 2013, 14:55:23 »
Scottish eggs moet je sowieso warm eten, ik zou ze frituren.

Edt: op de quorn website zien ze er ook gefrituurd uit: http://www.quorn.co.uk/food/snacks/mini-savoury-scotch-eggs/
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

« Reactie #4689 Gepost op: 10 augustus 2013, 15:02:11 »
Maar het wordt onder andere aanbevolen als picknickgerecht? Daaruit zou ik concluderen dat je ze prima koud zou kunnen eten. Ik ga er maar vanuit dat ze voorgefrituurd zijn of zo, ik denk dat ik er straks een paar probeer op te bakken, en ze dan vergelijk met zo uit het pak.
William Shatner

« Reactie #4690 Gepost op: 10 augustus 2013, 15:07:14 »
Edt: op de quorn website zien ze er ook gefrituurd uit: http://www.quorn.co.uk/food/snacks/mini-savoury-scotch-eggs/

Ja maar zo zien ze er in het pak al uit.
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4691 Gepost op: 10 augustus 2013, 15:43:59 »
Nu ben ik wel nieuwsgierig, ben benieuwd wat je lekkerder vindt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4692 Gepost op: 10 augustus 2013, 17:49:57 »
Ziet er wel leuk uit!
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4693 Gepost op: 31 augustus 2013, 23:36:26 »
Ik wilde hiziki's kokosroomtaartje maken, maar ik heb de kokosmelk een paar keer verplaatst in de koelkast en nu is ie gemengd, ipv gescheiden.

Zou een nachtje rechtop in de koelkast voldoende zijn om hem weer te laten scheiden, of kan ik hem misschien in de vriezer zetten (korter dan) of laten uitlekken in een theedoek ofzo?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4694 Gepost op: 31 augustus 2013, 23:58:58 »
Heb je wel de goede kokosmelk? Want als het bij mij gestold is, kan ik het heen en weer schuiven in de koelkast wat ik wil, maar er mengt zich niks. Het gestolde gedeelte is gewoon keihard.

Ik zou het eerst een nachtje in de koelkast proberen en als blijkt dat het morgenochtend nog niet genoeg gestold is, eventjes in de vriezer.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4695 Gepost op: 01 september 2013, 00:32:17 »
fairtrade van de AH, die ik altijd heb hiervoor. Ik vraag me ook af of ze er niet opeens stiekem een stabilisator ofzo in hebben gestopt, want ik heb dit nog nooit gezien.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4696 Gepost op: 01 september 2013, 11:12:45 »
Ik verdenk heel veel merken van een stabilisator. Je hebt ook, bij de toko (of misschien ook wel bij mega-Albert Heijns) van die kartonnen pakjes kokosroom, is dat niet wat je nodig hebt?
(En dan bedoel ik niet die blokken santen, maar van die minimelkpakjes)
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4697 Gepost op: 01 september 2013, 11:35:33 »
Die fairtrade blikken doen het normaal wel goed. Ze waren vannacht ook weer gescheiden, maar het witte gedeelte was nog niet keihard, dus de slagroom loopt nog wat uit.

Nu heb ik nog wel zakjes agar, dus ik overweeg om die even op te zetten met een pannetje water, en daar dan een beetje van door de room te roeren.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4698 Gepost op: 01 september 2013, 12:26:30 »
Ik denk dat dat wel kan werken maar vooral niet teveel agar gebruiken, anders krijg je stuiterballenmateriaal.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4699 Gepost op: 01 september 2013, 13:22:04 »
Ja precies, heb een zakje agar gekookt met 2dl water en toen 3 el daarvan door de kokosroom gedaan en toen was het niet meer vloeibaar en heb ik het in de koelkast gezet. Ben benieuwd wat het wordt.