Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4580 Gepost op: 17 maart 2013, 11:30:08 »
Wat een leuk recept!
Als iets uit elkaar valt is het meestal te vochtig of juist te droog. Hoe was de substantie voor het bakken?

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4581 Gepost op: 17 maart 2013, 11:45:29 »
Dat leek mij OK, goed vast, niet te nat of te droog.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4582 Gepost op: 17 maart 2013, 17:32:36 »
Gisteren maakten we Indische knikkers, heel lekker, maar de balletjes vielen uit elkaar tijdens het bakken. Na de eerste lading hebben we ze even gefrituurd en daarna in de oven verder gebakken. Iemand tips hoe ik dit kan voorkomen?

Tenzij je het vegan wilt houden, zou je ei of kaas aan het mengsel kunnen toevoegen? Of zo'n eivervanger.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4583 Gepost op: 17 maart 2013, 21:14:14 »
Ik dacht ook aan ei, als soort van lijm.

Offline Sven

• 3.929
  • Geslacht: Man
« Reactie #4584 Gepost op: 18 maart 2013, 23:15:06 »
Of kikkererwtenmeel?
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

sjoske

« Reactie #4585 Gepost op: 29 maart 2013, 20:49:33 »
een tijdje terug heb ik citroenen ingemaakt en die zijn nu goed. alleen heb ik werkelijk geen idee wat er mee moet doen.
heeft er iemand tips of recepten? en moet ik dan de hele citroen(-part) gebruiken of alleen het vruchtvlees?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4586 Gepost op: 29 maart 2013, 20:55:30 »
een tijdje terug heb ik citroenen ingemaakt en die zijn nu goed. alleen heb ik werkelijk geen idee wat er mee moet doen.
heeft er iemand tips of recepten? en moet ik dan de hele citroen(-part) gebruiken of alleen het vruchtvlees?

Je gebruikt met name juist de schil, maar je kunt het hele ding gebruiken, maar het vruchtvlees heeft een beetje de neiging op te lossen in het azijn/zout mengsel (ik maak ze in met met name azijn in zoals in dit recept http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11551-ingemaakte-citroenen, met alleen zouten heb ik geen ervaring).

Ik eet ze:
- Als pickle bij Indiase gerechten (bv deze http://vegatopia.com/vega/koken/recepten/10860-kikkererwtencurry-chole)
- In een pitabroodje als ik vegashoarma of falafel maak
- Fijngehakt door de yoghurt en die yoghurtdip weer bij bulgur eten (of als raita bij Indiaas)
- In deze salade http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11528-salade-van-zwartoogboontjes
- In een stoofpotje zoals deze http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8561-midden-oosters-stoofpotje (gewoon de hele tijd meestoven)
- Door de couscous

Deze zomer wil ik er eens iets mee doen met tagliatelle maar ik heb daar nog enige twijfels bij.
,,,,فلافل

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #4587 Gepost op: 30 maart 2013, 22:08:57 »
Deze van Jamie met tagliatelle en citroen kan ook met ingemaakte citroen; of althans dat vond ik.
Groetjes, Antje

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4588 Gepost op: 05 april 2013, 14:44:51 »
Ik heb bij de biowinkel basmatirijst gekocht, van de soort die je drie kwartier moet koken. Ik deed dat in ruim water, maar het werd pap, al voor het gaar was. Wat doe ik verkeerd?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4589 Gepost op: 05 april 2013, 16:15:20 »
Is het zilvervlies basmati rijst? Ik zou het volgende keer met afgepast water koken, 1,5 keer de hoeveelheid rijst. Dan nog lijkt 45 minuten me erg lang, maar je loopt niet de kans dat het helemaal pap wordt. Ik heb nog nooit zilvervliesrijst in de magnetron gekookt, maar doe mijn gewone witte basmati altijd in de magnetron, wordt perfecte luchtige gare rijst zonder risico op aanbranden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4590 Gepost op: 05 april 2013, 16:17:43 »
Die van de biowinkel ken ik niet, maar hier gaat het meestal wel goed als ik het droog kook. Soms laat ik de rijst ook een half uurtje voorweken en dan zet ik het onder tot er een vingerkootje tussen het water en de rijst past. Dat op een zacht vuurtje laten koken, dan zie je wat gaatjes verschijnen en er is geen los vocht meer. Vuur uit en nog door laten stomen.
Ik kook rijst nooit op de klok trouwens.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4591 Gepost op: 05 april 2013, 18:07:11 »
Ik doe ook rijst in de magnetron :) Basmati kan goed een half uur ofzo vantevoren worden geweekt, dan wordt het eindresultaat luchtiger. Kooktijden kunnen altijd varieren, dus af en toe proeven of iets gaar is, dan weet je meteen hoe lang het bij jou duurt. Had je zout in het water gedaan? Misschien maakt dat ook wel uit?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4592 Gepost op: 06 april 2013, 11:26:35 »
Ik doe ook weinig water (1,5 x de hoeveelheid rijst + klein scheutje) en dan aan de kook laten komen en dan onmiddellijk op het laagste vuur dat je hebt. Bij sommige soorten moet de rijst als de pan helemaal droog is en de rijst nog niet gaar is daarna ook nog 10 minuten na stomen.
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4593 Gepost op: 06 april 2013, 14:33:49 »
Ja het is zilvervlies-basmati. Ik kookte ook niet op de klok hoor, maar het was heel gek, het ging van ongaar naar pap. Droogkoken zal ik dan maar gaan proberen. Ben daar nooit zo goed in, laat het vaak aanbranden  :-[

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #4594 Gepost op: 06 april 2013, 22:39:39 »
Bij mij gaat basmati heel gauw van ongaar naar pap. Bij gewone bruine rijst heb ik dat probleem nooit.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4595 Gepost op: 07 april 2013, 14:33:01 »
Bij mij gaat basmati heel gauw van ongaar naar pap. Bij gewone bruine rijst heb ik dat probleem nooit.

Bij andere soorten rijst heb ik het ook nog nooit gehad, daarom vond ik het zo gek. En ook wel een beetje vervelend, aangezien de kooktijd al zo lang was en het daarna dus niet te eten was.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #4596 Gepost op: 12 april 2013, 21:26:22 »
Wat wij soms met rijst doen als die over is (althans, dat doet F, het enige dat hij echt uit zichzelf enthousiast kookt  ::)) is er wat kokosmelk bij gieten, en wat suiker, en dan terug laten koken, een paar minuutjes. Rijstpap. Ik vind het vooral lekker met wat citroen of limoen rasp en/of sap onder.
Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig mijn rijst enkel met een beetje zout kook, en niet met een heel deel kruiden onder. Hoewel ik wel eens durf smokkelen met wat kardemom.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #4597 Gepost op: 20 april 2013, 11:47:46 »
Ik weet dat er een aparte draad moet zijn maar die kan ik zo 1,2,3 niet vinden maaaaaar....wat is volgens jullie ervaring de beste manier om zelf seitan te maken? Ik heb hier nog een enorme zak glutenmeel liggen en een paar keer een poging gewaagd ( oa een recept uit Vegan with a Vengeance ) maar dat werd een sponzig drama.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4598 Gepost op: 20 april 2013, 16:35:53 »
Ik heb gemerkt dat het enorm veel uitmaakt waar het glutenmeel vandaan komt. Dat recept heb ik een paar keer met groot succes gemaakt, maar inderdaad ook een paar keer gehad dat het een sponzig drama werd. Wat je sowieso dan het beste kunt doen is eerst minder vocht toevoegen dan in het recept staat, en als het dan te droog is nog wat extra erbij doen.
Ik had laatst op eenzelfde vraag van Eelco wat tips gegeven, even kijken of ik dat bericht kan vinden.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4599 Gepost op: 20 april 2013, 16:43:14 »
Hier en op pagina 105 staan wat tips voor lekkere vleesvervangers met  glutenmeel, en hier is het topic over zelf seitan maken.