Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4420 Gepost op: 27 november 2012, 09:37:12 »
Dun Yong heeft ze af en toe vers, je kunt ze zelf dan invriezen.
Ik zou geen gedroogde kopen, vind ik erg weinig smaak hebben.
,,,,فلافل

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4421 Gepost op: 28 november 2012, 00:18:53 »
Weet iemand waar je kerriebladeren kunt krijgen? Gewoon bij een willekeurige toko?
Currybladeren heeft de toko tegenover de AH op Rotterdam Alexander. Lekker zijn die!
Groetjes, Antje

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4422 Gepost op: 03 december 2012, 16:19:27 »
Echt een noob wat betreft (verse) bietjes...  ::)

Als ik een vers geel bietje in blokjes snijd en door de risotto doe (kooktijd 20-25 minuten), is ie dan gaar? Of kan ik hem beter voorkoken?
(Of helemaal niet door de risotto, maar liever roosteren of iets dergelijks?) Heb een bietje over...

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4423 Gepost op: 03 december 2012, 16:25:41 »
Heb een bietje over...
Mijn favoriete bietjesrecept: in de GFT ermee en pizza bestellen  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4424 Gepost op: 03 december 2012, 16:34:18 »
Heb een bietje over...
Mijn favoriete bietjesrecept: in de GFT ermee en pizza bestellen  ;D.

Haha  :D

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4425 Gepost op: 04 december 2012, 08:25:02 »
Het ligt een beetje aan hoe groot je het bietje snijdt. Mijn favo bereidingswijze is in z'n geheel poffen in de oven en pas daarna ergens door heen gooien, maar dan kleurt je risotto minder leuk denk ik. Ik ben ook geen risottofan, maar er zijn hier wel mensen die regelmatig bietenrisotto maken...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4426 Gepost op: 04 december 2012, 17:33:35 »
Ik zou hem apart koken hoor. En dan pas door het laastst door de risotto. Koken kan ook in de magnetron: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11138-risotto-met-bietjes-en-meiraap
,,,,فلافل

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4427 Gepost op: 04 december 2012, 21:38:29 »
Dank voor de antwoorden! :)
Uiteindelijk heb ik het bietje in kleine blokjes gesneden en meteen vanaf het begin aan de risotto toegevoegd zodat hij de hele tijd meekookte. De blokjes waren nog een beetje stevig, maar dat vond ik wel lekker (ik houd ook niet van zachtgare wortels etc). Ik proefde niet veel verschil qua gaarheid met de avond ervoor, toen ik de bietjes geroosterd had en daarna nog in een taart in de oven had laten bakken.

Ik denk dat ik het bietje, als er nog eens een volgende keer komt, toch eventjes voorkook. De magnetron is wel een handige tip :D zeker omdat ik maar twee pitjes heb om op te koken.
Het was trouwens een geel bietje, dus een mooi kleurtje gaf hij toch niet (zichtbaar) aan de rijst.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4428 Gepost op: 05 december 2012, 07:07:28 »
Ha, maar je weet wat John en Gregg over roze eten zeggen he?
,,,,فلافل

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4429 Gepost op: 05 december 2012, 09:41:04 »
Ha, maar je weet wat John en Gregg over roze eten zeggen he?

 Roze eten is vies?  ;D

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4430 Gepost op: 05 december 2012, 10:20:52 »
There's no place for pink food!
This is between me and the vegetable!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4431 Gepost op: 05 december 2012, 15:46:52 »
There's no place for pink food!

muv Valentijnsdag :P
Want a sugarcube?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4432 Gepost op: 05 december 2012, 15:51:07 »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4433 Gepost op: 05 december 2012, 16:03:11 »
There's no place for pink food!
muv Valentijnsdag :P
En de Gay Pride  ;) (http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9414-roze-eten)


En ik ben weer wat wijzer geworden. Dank! Het beschreven voedsel lijkt me best leuk om te maken met mijn meiden (voor anti-roze papa, haha)
Want a sugarcube?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4434 Gepost op: 05 december 2012, 17:24:13 »
Hebben de Japanofielen hier nog tips mbt sake? Wil met miso en mirin een leuk glansje geven aan bijvoorbeeld een aubergine en kom diverse recepten tegen waarin ook sake wordt gebruikt. In de toko zag ik meerdere merken, maar geen idee welke mee naar huis te nemen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4435 Gepost op: 06 december 2012, 06:37:26 »
Hebben de Japanofielen hier nog tips mbt sake? Wil met miso en mirin een leuk glansje geven aan bijvoorbeeld een aubergine en kom diverse recepten tegen waarin ook sake wordt gebruikt. In de toko zag ik meerdere merken, maar geen idee welke mee naar huis te nemen...

Om te koken zou ik zeggen gewoon Gekkeikan, die is niet zo duur, maar ook nog drinkbaar mocht je wat over hebben. Of zo'n mini (dat is een ander merk) met zo'n conservensluiting, die zie je in Japan ook veel en zijn prima.
Meidi-ya heeft een mooie troebele, die is lekker om te drinken maar daar zou ik niet mee koken.
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4436 Gepost op: 10 december 2012, 12:29:30 »
Aanstaande vrijdag komen er collega's eten met wie ik een soort eetclubje heb. Erg leuk groepje, want er wordt meestal 95% vegetarisch gekookt terwijl ik de enige vega ben :-). Maar ik heb dus wel een eer hoog te houden qua lekker & origineel vega eten!
Het thema van deze keer is 'Hollandse bistro': ik probeer om zoveel mogelijk Nederlandse producten van het seizoen te gebruiken, maar met een iets luxer sausje.
Het menu tot nu toe:
- aperitief: kruidige cocktail van jenever met boerenkool chips (en brood met boter)
- voorgerecht: carpaccio van geroosterde biet met peterseliepesto (brood met boter blijft staan)
- hoofdgerecht: 3-4 kazentaart (allemaal NL) met uienjam/chutney en (spinazie)salade met appel en walnoot.
- nagerecht: bokkepootjestaart met advocaat

Ik ben echter nog niet helemaal tevreden met het hoofdgerecht, omdat de salade misschien net wat karig is, en een van de eters niet echt van kaas houdt. Hebben jullie nog ideeën voor een aanvullende groente- of koolhydraten gerecht?  Liefst iets wat goed voor te bereiden is, en/of weinig omkijken heeft.
Ik kom nu niet verder dan bloemkoolpuree of geroosterde bloemkool (hoewel dat laatste oven-wise wat moeilijker is), of plakken gebakken knolselderij.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4437 Gepost op: 10 december 2012, 13:01:23 »
Ik wilde ook al 'geroosterde bloemkool' roepen. Of geroosterde aardappeltjes.
Maar als je oven niet zo groot is, is dat niet handig als er al een taart in ligt...

Nog een groene groente, gestoomde broccoli ofzo? Past ook lekker bij kaas.
This is between me and the vegetable!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4438 Gepost op: 10 december 2012, 13:13:26 »
De aardappeltjes poffen in de microgolf? Is natuurlijk wel niet zo lekker als in de oven, maar bij warme kaas vind ik een aardappeltje altijd zo'n raclettegevoel geven :yummie:
Ik vind het trouwens een heel erg leuk menu, verder, heb je nog collega's nodig?  ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4439 Gepost op: 10 december 2012, 13:32:54 »
Leuk menu zeg.
Bij het hoofdgerecht: stoofperen?
Bloemkoolpickels? (http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/uitgebreid/11224-kerstmenu-voor-20-personen-2009#pickles). Rogge-flatbread http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/landen/12089-100-nl-menu-2011#Flatbread met een paddenstoelenmix?
Wat gestoofde raapjes met witte wijn, past denk ik ook lekker bij de kaas.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2012, 13:35:44 door Selly »
,,,,فلافل