Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4400 Gepost op: 19 november 2012, 13:44:22 »
Zo'n blauw emmertje yoghurt.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #4401 Gepost op: 19 november 2012, 13:56:26 »
En Helva, om door de yoghurt te doen.

Koriander is lekker goedkoop bij de Turk, maar moet je dan wel snel gebruiken.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4402 Gepost op: 19 november 2012, 13:59:14 »
En veel beter wassen dan je gewend bent.
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4403 Gepost op: 19 november 2012, 14:17:41 »
Helva, daar had ik dus echt nog nooit van gehoord!
Even gekeken op google, de plaatjes lijken een beetje op nougat. De smaak ook? Of is het heel anders?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4404 Gepost op: 19 november 2012, 16:56:09 »
En Sumak. En gedroogde munt, die is veel lekkerder dan uit de super. En Ajvar. Pul Biber. Gezouten kool. Eventueel nigellazaad. Bulgur en baldorijst. En zwartoogbonen uit blik.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4405 Gepost op: 19 november 2012, 17:03:07 »
En Sumak. En gedroogde munt, die is veel lekkerder dan uit de super. En Ajvar. Pul Biber. Gezouten kool. Eventueel nigellazaad. Bulgur en baldorijst. En zwartoogbonen uit blik.

Ga ik allemaal opschrijven  :D

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #4406 Gepost op: 19 november 2012, 17:50:09 »
't Is dat je het vraagt, ik heb diverse grote turkse winkels en een enkele super in de buurt en ik ga er heen en koop wat ik nodig heb. Ondertussen is mijn boodschappenlijstje wel verandert maar daar heb ik nooit zo bij stilgestaan. Af en toe probeer ik wat en als het wat is herhaal ik het van tijd tot tijd. Het meeste wat ik bij 'de turk' haal is hier al genoemd, ik kan daar nog wel feta in blik, specerijen (ras el hanout, zoete paprika), verse kruidenkaas (eigen mix van de winkel, zal elders anders zijn), noten en zuidvruchten en verse kruidenplantjes (verpieteren niet zo snel als die van AH bij mij doen) aan toevoegen.


Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4407 Gepost op: 19 november 2012, 19:39:10 »
Naast de dingen die hier al genoemd zijn (bulgur! :)) neem ik ook altijd citroenen, limoenen en zoete aardappels mee. Zijn bij mijn Turkse/Marokkaanse supermarkt veel goedkoper dan bij de AH of andere supermarkt. Ook verkopen ze er goedkoop walnoten (uit de dop) en amandelen, ik geloof iets van 5-6 euro per kilo. Gedroogde vruchten (dadels, cranberries, vijgen, rozijnen, abrikozen) en allerlei soorten kruiden en specerijen (heel of gemalen) kun je er ook heel goed inslaan. Gedroogde kikkererwten, wijnbladeren, als je dolma's wil maken (hoewel ik laatst ergens las dat die bladeren uit blik of pot vol met bestrijdingsmiddelen blijken te zitten...) en verder alles wat je toch al wil, maar daar goedkoper kan krijgen :D

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4408 Gepost op: 19 november 2012, 20:29:39 »
De meiknol/pastinaak olijfolie/tijm/wijn combinatie is gigantisch mislukt. Het smaakt echt helemaal droog. :-[ Nu hebben we alleen nog maar een falafelburger en wat gegrilde broodjes met kruiden gegeten vanavond....
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4409 Gepost op: 19 november 2012, 20:59:01 »
De meiknol/pastinaak olijfolie/tijm/wijn combinatie is gigantisch mislukt. Het smaakt echt helemaal droog. :-[

Wat jammer! Enig idee hoe het kwam?
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4410 Gepost op: 19 november 2012, 21:10:04 »
Wil morgen met zus samen ramen maken, heeft iemand tips voor toppings? Ga morgen langs de toko. Behalve pijpajuintjes, ev. peultjes, kleine wortelreepjes(heb nog 1 worteltje liggen dat dringend op moet), tofu, iets met eitjes (zijn preserved duck eggs lekker? Zag ze overlaatst in de toko), white rice cakes (had ik ook nog liggen, liggen nu in water te liggen) denken jullie aan nog iets? Lijkt mij al goed gevuld... Zij lust geen paddestoelen, om de structuur, niet om de smaak. En die tofu, ga ik voor silken? Mijn gevoel zegt van wel, maar ik weet het niet zo goed. Of zouden jullie iets vervangen?
Ik ben ook van plan wat shiitake bouillon te kopen, of is er iets beters? Iets met miso, of is dat dan weer een heel andere soort soep?

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4411 Gepost op: 19 november 2012, 23:03:09 »
De meiknol/pastinaak olijfolie/tijm/wijn combinatie is gigantisch mislukt. Het smaakt echt helemaal droog. :-[

Wat jammer! Enig idee hoe het kwam?
Inderdaad jammer. Nee, ik weet niet waar het aan lag, want ik had er wel mijn best op gedaan. Misschien heb ik teveel schijfjes tegelijk geprobeerd of moeten ze van tevoren liggen marineren in iets of zo dat ze dan zachter worden, ze waren echt heel droog. Alhoewel ik er dus wel een bescheiden kruiden-marinade doorheen had gedaan. Vreemd.
Maar als ik weer eens meiknolletjes zie, ga ik het wel nog een keer proberen, de restaurant ervaring was daar wel goed genoeg voor. ;)
Groetjes, Antje

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4412 Gepost op: 20 november 2012, 07:56:57 »
Bedankt, ik ga dus met een enorme boodschappenlijst  ;D

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4413 Gepost op: 20 november 2012, 10:01:39 »
Ik ben ook van plan wat shiitake bouillon te kopen, of is er iets beters? Iets met miso, of is dat dan weer een heel andere soort soep?

Lichte shiitake boullion met miso is lekker. Miso alleen in water niet zo. Gefrituurde tofu driehoekjes erin vind ik erg lekker! Ik weet niet of het traditioneel Japans is, maar daar zou ik me niet zo druk over maken hoor.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4414 Gepost op: 21 november 2012, 11:02:38 »
Wil morgen met zus samen ramen maken, heeft iemand tips voor toppings? Ga morgen langs de toko. Behalve pijpajuintjes, ev. peultjes, kleine wortelreepjes(heb nog 1 worteltje liggen dat dringend op moet), tofu, iets met eitjes (zijn preserved duck eggs lekker? Zag ze overlaatst in de toko), white rice cakes (had ik ook nog liggen, liggen nu in water te liggen) denken jullie aan nog iets? Lijkt mij al goed gevuld... Zij lust geen paddestoelen, om de structuur, niet om de smaak. En die tofu, ga ik voor silken? Mijn gevoel zegt van wel, maar ik weet het niet zo goed. Of zouden jullie iets vervangen?
Ik ben ook van plan wat shiitake bouillon te kopen, of is er iets beters? Iets met miso, of is dat dan weer een heel andere soort soep?

Een beetje te laat, want je hebt hem nu al vast gemaakt, maar voor het geval je hem nog een keer gaat maken:
- met die preserved duck eggs heb ik wat moeite, omdat dat volgens mij legbatterij-eieren zijn. Je kunt er ook maar weinig van op (hak in stukjes) dus geen verpakking met 6 stuks kopen. Overigens hoort het meer bij Chinese congee dan bij ramen. Op ramen kun je zoŽn leuk zacht gekookt zout eitje doen, zie bv hier hoe dat te maken
-Ik zou als tofu van die puffs nemen.

De bouillon die er in 'hoort' is niet vega, dus je kunt alles doen, maar paddenstoelenbouillon lijkt me lekkerder dan miso -> is te zout en meer voor een klein soepje op zich.
Wat voor noedels had je gedaan of had je rice sticks ipv noedels gedaan?
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4415 Gepost op: 21 november 2012, 11:32:50 »
Het is uiteindelijk vanallesdoorelkaar bouillon geworden... Er zaten wat bospaddenstoelen in, look, ui, pijpajuin, gember, marmite, sojasaus, neutrale olie, sesamolie, worteltje, hele kruiden: sechuanpeper, steranijs, kaneel en ook nog wat van een potje zwartepepersaus die ik nog had staan. Niet echt traditioneel allemaal, maar het was wel heel heel lekkere bouillon, zeer sterk en diep van smaak.
Voor noedels hadden we voornamelijk Shirataki noedels, en die waren er echt super lekker in, namen de smaken goed op. Er lagen ook nog een paar rice sticks bij voor de leuke beet .
Er waren nog puffs, maar ook wat silken tofu, en eerlijk gezegd vonden we allebei de silken er het leukst in. Het zachtgekookt eitje deden we ook, maar dan zonder het erna te marineren, is iets voor een volgende keer. Verder dreven er nog een heleboel geblancheerde blaadjes mini paksoi door, was ook zeer geslaagd, en dan om het af te werken nog wat lenteuitjes, gember, look, en een groen pepertje heel heel fijn gesneden als kruiderij er op het laatste door.
We zaten helemaal vol, maar was geslaagd, leuk experiment  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4416 Gepost op: 21 november 2012, 19:06:20 »
Klinkt lekker Greet  :chef:
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4417 Gepost op: 27 november 2012, 08:43:52 »
Weet iemand waar je kerriebladeren kunt krijgen? Gewoon bij een willekeurige toko?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4418 Gepost op: 27 november 2012, 09:20:47 »
Gedroogd kun je ze van TRS wel bij de wat meer Indiase toko's krijgen. Op de Javastraat zit er een die ze doorgaans wel gedroogd heeft, maar in de vriezer hebben ze het dacht ik niet. Dun Yong weet ik niet zeker, maar die heeft ze dacht ik zelfs vers.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4419 Gepost op: 27 november 2012, 09:30:02 »
Mijn Hindoestaanse toko, die in de van Limburg Stirumstraat, had ze in de vriezer.
This is between me and the vegetable!