Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4200 Gepost op: 03 januari 2012, 18:31:08 »
Ik heb een pannetje op 't vuur staan en nou vroeg ik me af: zouden wortel en pompoen goed samengaan met kurkuma en komijn? Wat denken jullie?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4201 Gepost op: 03 januari 2012, 18:44:31 »
Ja
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4202 Gepost op: 03 januari 2012, 18:46:21 »
Daar ben ik ook achter, hihi, ik ging sampelen en heb 't er toen vwop! ingegooid.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4203 Gepost op: 03 januari 2012, 18:48:35 »
Nu vind ik komijn lekker, dus past het bijna overal bij, maar met pompoen en wortel is tamelijk klassiek volgens mij.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4204 Gepost op: 03 januari 2012, 18:53:10 »
Oh, dat wist ik niet. Ik vond het niet heel radicaal klinken, maar ik twijfelde toch wel. Bij wortel vind ik 't wel passen, maar die pompoen daar was ik niet zo zeker van. ;)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4205 Gepost op: 13 januari 2012, 12:26:36 »
Hoe tof (op schaal van 1 tot 10) is een snelkookpan, en waarom?
(Ik denk af en toe dat het gaaf zou zijn er een te hebben, maar eigenlijk weet ik niet zo goed waarom, maar de ikea heeft er nu ook een en die zijn helemaal niet zo duur...)
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4206 Gepost op: 13 januari 2012, 12:28:59 »
Hoe duur zijn ze ongeveer bij de Ikea?
Ik zit er ook wel eens over te denken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4207 Gepost op: 13 januari 2012, 12:30:11 »
Hoe tof (op schaal van 1 tot 10) is een snelkookpan, en waarom?
(Ik denk af en toe dat het gaaf zou zijn er een te hebben, maar eigenlijk weet ik niet zo goed waarom, maar de ikea heeft er nu ook een en die zijn helemaal niet zo duur...)

Ik zit daar ook af en toe over te denken!
Je kunt er vlug bietjes en artisjokken in maken, maar ja. En er was nog iets dat je er tof in kon doen, maar dat ben ik even kwijt.
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat als je er een hebt je eigenlijk een hele goede (dus dure) moet hebben maar weet niet waarom (onderdelen die vlug stuk gaan ofzo).
,,,,فلافل

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4208 Gepost op: 13 januari 2012, 12:42:11 »
Hoe tof (op schaal van 1 tot 10) is een snelkookpan, en waarom?
(Ik denk af en toe dat het gaaf zou zijn er een te hebben, maar eigenlijk weet ik niet zo goed waarom, maar de ikea heeft er nu ook een en die zijn helemaal niet zo duur...)

Ik zit daar ook af en toe over te denken!
Je kunt er vlug bietjes en artisjokken in maken, maar ja. En er was nog iets dat je er tof in kon doen, maar dat ben ik even kwijt.
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat als je er een hebt je eigenlijk een hele goede (dus dure) moet hebben maar weet niet waarom (onderdelen die vlug stuk gaan ofzo).

Ik heb twee heel oude van Fissler. Makke is, geloof ik dat er geen onderdelen meer zijn, zoals de simpele siliconen afdichtring, maar weet het niet zeker. Ik zou weer een Fissler, de nieuwe kopen, neem wel altijd RVS, neem niet de kleinste, een die goed is voor tenminste twee flinke artisjokken nemen. Goed voor kikkererwten, bieten, artisjokken, aardappelen. Maar aardappelen doe ik in magentron terwijl artisjok en biet in magnetron slechts slechts oplevert. Maar, ja, ik hoor niet op deze draad.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2012, 12:52:20 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4209 Gepost op: 13 januari 2012, 16:32:54 »
O, wie hoort er dan wel op deze draad?

Die van de Ikea kost 45 euro en het is een pan van zes liter. Zie http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10191476/
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2012, 16:37:29 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4210 Gepost op: 13 januari 2012, 17:58:30 »
Wij gebruikten de snelkookpan vroeger voor de winterse stamppotten en voor snert.
Het was een loeizwaar ding. Maar, ik was toen natuurlijk nog maar een kuiken  ::)

Mijn moeder heeft overigens een keer een grote flats kokend hete snert in haar gezicht gekregen toen er iets mis ging met het ventiel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4211 Gepost op: 20 januari 2012, 19:00:21 »
Mijn mams is zo weleens wat wimpers en wenkbrauw kwijtgeraakt. Ze probeert me nog steeds een snelpan te verbieden om dat voorval.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4212 Gepost op: 08 februari 2012, 20:17:03 »
wat voor olie gebruik je als er in muffins 'neutrale olie' moet? Ik had zonnebloemolie gebruikt, en mijn muffins werden lekker, maar riepen wel een oliebollen-associatie op...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4213 Gepost op: 08 februari 2012, 21:13:37 »
wat voor olie gebruik je als er in muffins 'neutrale olie' moet? Ik had zonnebloemolie gebruikt, en mijn muffins werden lekker, maar riepen wel een oliebollen-associatie op...

Arachide is neutraler dacht ik.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4214 Gepost op: 08 februari 2012, 21:16:52 »
Arachide heb ik niet in huis. Misschien gebruik ik de volgende keer gewoon gesmolten boter. (Er was toch al weinig meer van het recept over, dat kan er dan ook nog wel bij.)
(Ik heb ook aan de maisolie geroken, en die rook ongeveer als de zonnebloem.)
This is between me and the vegetable!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4215 Gepost op: 08 februari 2012, 21:19:01 »
Ik vind rijstolie ook altijd neutraal smaken. Koolzaadolie wordt ook veel gebruikt in muffins. Zelf vind ik muffins lekkerder met gesmolten boter en karnemelk dan met olie.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4216 Gepost op: 08 februari 2012, 21:32:46 »
Ik las bij Nigella zo'n enthousiast verhaal over koudgeperste koolzaadolie, die véél lekkerder zou zijn dan alles wat je ooit gegoten hebt. Ik weet het niet, ik zag mezelf toch vooral de verkeerde koolzaadolie in huis halen.
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4217 Gepost op: 08 februari 2012, 21:39:05 »
Hmm, ik heb een tijdje geleden per ongeluk koolzaadolie gekocht ipv zonnebloemolie. Ik vond het nogal sterk en niet erg lekker smaken. Maar die was vast niet koudgeperst.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4218 Gepost op: 09 februari 2012, 09:34:41 »
Die koudgeperste is dat niet die waarvan de vegaslager zegt dat niemand het kan onderscheiden van boter (wat ik niet geloof, maar ik moet het eerst nog een keer proberen want je weet nooit): http://www.devegetarischeslager.nl/shop/olie/brassica-koolzaadolie-culinair

Maar die Amerikanen gebruiken volgens mij neutralere koolzaadolie in hun baksels, maar ik weet niet precies hoe en wat.
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4219 Gepost op: 10 februari 2012, 00:00:08 »
Hoe tof (op schaal van 1 tot 10) is een snelkookpan, en waarom?
(Ik denk af en toe dat het gaaf zou zijn er een te hebben, maar eigenlijk weet ik niet zo goed waarom, maar de ikea heeft er nu ook een en die zijn helemaal niet zo duur...)
Ik gebruik de snelkookpan van Seb vooral om soep te koken, daar bespaar je toch energie mee. Eens de pan onder druk draai ik het vuur uit, laat 10 minuutjes staan, dan onder stromend water afkoelen en ik kan de soep mixen.

Mijn eerste is jaren geleden gesneuveld (half gesmolten  :-[). De soep die ik gemaakt had, was wat dunnetjes uitgevallen dus raspte ik er nog 2 aardappels in en bracht de soep nog even aan de kook voor ik ging mijn late post ging werken. Natuurlijk vergat ik het vuur uit te draaien. Toen mijn partner uren later thuis kwam van werken, hing het hele appartement vol met dichte rook en de dikke bodem was gesmolten. Maar het had niet gebrand in huis.