Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4080 Gepost op: 29 september 2011, 11:00:30 »
Lijkt me beter dan dat je er chilisaus in kapt. Waar is de kookpolitie als je ze nodig hebt?


Haha, inderdaad!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4081 Gepost op: 29 september 2011, 11:20:16 »
En je weekt/ kookt je bonen wel in voldoende zout? (of natuurlijk uit blik, maar dan wordt er meestal niet bespaard op het zout)
Bonen nooit koken met zout. Altijd op het laatst!

Volgens Klary hoeft dat niet: http://klarykoopmans.blogspot.com/2011/02/de-grote-bonen-test.html
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #4082 Gepost op: 29 september 2011, 11:36:26 »
En je weekt/ kookt je bonen wel in voldoende zout? (of natuurlijk uit blik, maar dan wordt er meestal niet bespaard op het zout)
Bonen nooit koken met zout. Altijd op het laatst!

Volgens Klary hoeft dat niet: http://klarykoopmans.blogspot.com/2011/02/de-grote-bonen-test.html
Klary heeft dus nog niet gehoord dat je de bonen ook een uur onder heet water kan zetten in plaats van overnacht te weken.

En nu moet ze nog testen of je er wel of geen tomaat bij mag gooien omdat zuur het kookproces vertraagt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4083 Gepost op: 29 september 2011, 11:41:52 »
Klary heeft dus nog niet gehoord dat je de bonen ook een uur onder heet water kan zetten in plaats van overnacht te weken.
Heb je dan niet dat ze wel mooi zacht worden en alles, maar dat het 'vrijmaken' van de mineralen door die hitte niet gebeurt?
Ik weet niet zo goed hoe je het moet noemen, maar ik bedoel dus dat die stoffen die ervoor zorgen dat mineralen niet zo goed opgenomen worden, afgebroken worden of zich losmaken van de mineralen oid. 

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4084 Gepost op: 29 september 2011, 12:01:39 »
Fytinezuur?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4085 Gepost op: 01 oktober 2011, 00:34:04 »
Eerder een eetvraag: hoe word je geacht gevulde tacoschelpen te eten zonder bord, tafel, kleding of lichaam te besmeuren? Het was een vrolijke bedoening en lekker ook, maar ik was blij dat er verder niemand toekeek  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4086 Gepost op: 01 oktober 2011, 08:29:11 »
Dat is onmogelijk  8)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4087 Gepost op: 01 oktober 2011, 10:01:35 »
En in elk geval met je handen eten.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4088 Gepost op: 02 oktober 2011, 08:47:11 »
Of in stukjes breken of gewoon nachochips nemen en dippen. Ideaal voor de luie tvavond...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4089 Gepost op: 02 oktober 2011, 20:06:26 »
Ik was net even bij de AH en daar vond ik een bakje vegaspekjes, gelukkig ook nog net in de bonus. Wat doe ik ermee, bakken en in de stamp? Ze leken qua structuur wel erg op het vieze vegavlees uit blik, ik hoop dat het wel anders smaakt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4090 Gepost op: 02 oktober 2011, 20:26:53 »
Ik was net even bij de AH en daar vond ik een bakje vegaspekjes, gelukkig ook nog net in de bonus. Wat doe ik ermee, bakken en in de stamp? Ze leken qua structuur wel erg op het vieze vegavlees uit blik, ik hoop dat het wel anders smaakt.

Het smaakt anders. Het is erg machtig vind ik dus niet te veel van gebruiken. Stamp kan, of Maartjes carbonara http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10842-vega-carbonara maar ik weet niet of jij dat ei op die manier lekker vindt.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4091 Gepost op: 02 oktober 2011, 20:54:25 »
Oh, ik denk dat ik dat zeker wel weg zal krijgen. En misschien dat ik er meneer koekje weer eens voor de gek mee kan houden. Zou ik er ook een vega quiche lorraine mee kunnen bakken?
Ei lust ik op vele manieren. Muv zacht gekookt (ik heb als kind eens een rot zacht gekookt ei voorgeschoteld gekregen en dat moest ik opeten, ondanks dat ik proefde dat het niet meer goed was) en gepocheerd (zal wel teveel op zacht gekookt ei lijken). Spiegeleieren eet ik dan weer wel. En natuurlijk gekookt en gebakken, tot mayonaise geroerd, in de cake, home made vla/echte custard, etc.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4092 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:03:50 »
eh ja.. maar in de carbonara lijkt het dus op zacht ei omdat je het nauwelijks verwarmt ..
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4093 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:22:43 »
G. vindt de vegaspekjes heerlijk, we hadden ze vanavond nog bij de andijviestamp. Ze zijn behoorlijk zout en ik bak ze flink knapperig.
Ze zijn idd. ook lekker bij de pasta met roergebakken groente met bechamelsaus gekruid met basilicum/oregano. Of spinazie, ui, (kastanje)champignons, knoflook en zure room/paturainachtig iets, evt. voor de vitaminen nog paprika of tomaat erdoor.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4094 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:01:11 »
Ik ga het gewoon eens proberen en dan roep ik wel van ik ervan vind  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #4095 Gepost op: 06 oktober 2011, 14:46:17 »
En je weekt/ kookt je bonen wel in voldoende zout? (of natuurlijk uit blik, maar dan wordt er meestal niet bespaard op het zout)
Bonen nooit koken met zout. Altijd op het laatst!

Een worteltje in de chili zorgt voor de zoete noot. Lijkt me beter dan dat je er chilisaus in kapt. Waar is de kookpolitie als je ze nodig hebt?

Ja hiero, maar ik doe wel chilisaus in de chili hoor! En vaak ook wortel.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #4096 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:53:44 »
Ja hiero, maar ik doe wel chilisaus in de chili hoor!
Want het is niet voor niets chilisaus!

Of moet je die er dan over doen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #4097 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:59:56 »
Nee, erdoor. Lekker smeuïg.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4098 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:38:08 »
Liggen er momenteel al kastanjes in supermarkten? Zoja, bij welke?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #4099 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:51:21 »
Liggen er uberhaupt ooit kastanjes in de supermarkt? Volgens mij moet je naar naar de betere groentenboer of een biowinkel.