Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3920 Gepost op: 19 juli 2011, 12:22:26 »
Ik wil het recept zoveel mogelijk volgen, dus ik ga voor een roomkaas. De Philadelphia naturel is geloof ik geschikt voor zowel zoet als hartig.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3921 Gepost op: 19 juli 2011, 20:12:29 »
Mijn vriend en ik houden niet van velletjes, haha. Dus ik had ze er voor de zekerheid maar afgehaald. Ik vind het er ook totaal niet smakelijk uitzien. Verder klinkt het wel lekker. Ik had ook al gemerkt dat de hummus behoorlijk wat dikker wordt. Mijn vriend heeft het vandaag mee in de trommel, maar ik ga er straks zelf ook nog mee lunchen. Dus ben benieuwd wat ik er nu uiteindelijk van ga vinden :) Heb gisteren wel wat geproefd op brood, maar toen was ie nog niet in de koelkast geweest.


Jeetje, dan moet je er idd wel heel veel werk instoppen! vond je 't uiteindelijk goed gelukt?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3922 Gepost op: 19 juli 2011, 20:51:47 »
Maar met de staafmixer erop vind je toch niks van de velletjes terug  ???
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3923 Gepost op: 19 juli 2011, 21:08:08 »
Maar met de staafmixer erop vind je toch niks van de velletjes terug  ???

Ehm ja...  Ik doe 't in zo'n hakmolen en heb er dan idd ook geen last van. old school stijl prak je t met een stamper (de velletjes zouden dan groter blijven en dan zou t denk ik wel storend kunnen zijn en dus beter om ze er eerst vanaf te halen). maar tis natuurlijk wel zo dat wanneer je t elektrisch pureert (ik pureer t altijd grof) en je de velletjes van de erwten afhaalt, de hummus wat minder 'textuur' heeft in je mond, minder 'body' (haha alsof we t over wijn hebben). het is dan wat fijner en ja, dat moet je smaak zijn (en andersom moet t ook maar net je smaak zijn)!

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3924 Gepost op: 20 juli 2011, 10:21:21 »
Ik vond mijn hummus inderdaad goed gelukt. Ik moest er even aan wennen, maar met een lekker fris schijfje komkommer erbovenop is het echt lekker! En of ik de velletjes later terug zou vinden dat kon ik van te voren ook niet weten ;) Maar hier thuis houden we van smeersels met een fijne structuur. Dus voor ons is dit denk ik een goede manier :) (uitgezonderd is pindakaas met stukjes noot, nam!)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3925 Gepost op: 25 juli 2011, 12:09:34 »
Wie heeft er wel eens mock-vlees uit de vriezer van de toko gegeten en kan me iets meer vertellen over de smaak?
Ik heb gisteren een blikje mock-kip opengemaakt en door de bami gedaan (blikje afgieten, inhoud eerst beetje opbakken met lepeltje chilibonensaus, want zonder smaakte het vies). Door de bami was de vieze smaak er niet vanaf gegaan. Het smaakte naar rubber met afgewerkte motorolie.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3926 Gepost op: 25 juli 2011, 14:14:10 »
Die uit een blikje vind ik ook erg vies. Uit de vriezer heb ik weleens een soort nepkipsateetjes gehad die best lekker waren, maar vooral naar citroengras smaakten.
Ik hoop ooit nog de dingen die A-fusion door hun gerechten in een vriezer te vinden, maar ik heb ze nooit kunnen ontfutselen wat ze precies gebruiken.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3927 Gepost op: 25 juli 2011, 16:01:52 »
Dat flieberige kipachtige spul van A-fusion dat ze ook wel in het rijststickgerecht doen? Dat verkopen ze bij C1000 Zeeburg, of althans iets dat er zeer op lijkt.
Ik vindt de vegaabalone en vegaduck uit het blauwe blikje wel lekker. De vegakip kan ik me niet 123 herinneren.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3928 Gepost op: 25 juli 2011, 16:06:07 »
Ik moet daar dringend een keer op excursie naartoe!
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3929 Gepost op: 25 juli 2011, 16:13:38 »
Ik moet daar dringend een keer op excursie naartoe!

Ik ga daar nu heen moet ik een pakje meenemen?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3930 Gepost op: 25 juli 2011, 16:21:33 »
Cool!
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3931 Gepost op: 25 juli 2011, 17:09:21 »
Wie heeft er wel eens mock-vlees uit de vriezer van de toko gegeten en kan me iets meer vertellen over de smaak?
Ik heb gisteren een blikje mock-kip opengemaakt en door de bami gedaan (blikje afgieten, inhoud eerst beetje opbakken met lepeltje chilibonensaus, want zonder smaakte het vies). Door de bami was de vieze smaak er niet vanaf gegaan. Het smaakte naar rubber met afgewerkte motorolie.
Ik eet mock-vlees regelmatig met veel plezier. Maar dan alleen de duck en soms de abalone, de chicken en pork vind ik echt niet lekker. Die uit blikjes dus, niet die uit de vriezer.
De duck is erg lekker vind ik, het is een soort seitan maar dan met lekkerdere smaak. Qua bereiding vind ik het lekker om het even goed af te spoelen onder de kraan (die saus brandt namelijk heel snel aan), het in kleinere stukjes te snijden, te bakken, eventueel lekker wat kerrie erbij gooien, en dan aan het eind de saus uit het blikje erbij gooien.
De abalone heeft een wat bijzonderdere structuur, heel anders dan duck en seitan, maar wel erg lekker voor af en toe.

Ze zijn erg lekker met gebakken ui en mais uit blik.
En ook erg lekker op pitabroodjes, met curry en/of mayonaise (en liefst ook ui en mais). Heerlijke maaltijd.
De duck past ook goed bij nasi.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3932 Gepost op: 25 juli 2011, 17:18:46 »
De abalone uit de blauwe blikjes smaakt dus niet naar vissen of nori? Want dat krijg ik niet weg.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3933 Gepost op: 25 juli 2011, 17:32:14 »
Neen, hij smaakt naar sojasaus en wat zoetig, maar beslist niet vissig.
,,,,فلافل

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3934 Gepost op: 25 juli 2011, 17:57:26 »
Ik heb ook het idee dat het totaal niet naar vis of nori smaakt. Ik heb beide wel al heel lang niet gegeten, maar volgens mij vergeet je zulke smaken nooit.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #3935 Gepost op: 28 juli 2011, 09:14:18 »
Ik wil graag een mandoline gaan kopen, maar weet niet welke... Kunnen jullie me helpen? (Er is al eerder over gesproken, maar vond vooral verhalen over rood-gekleurde sla enzo  :-X)

Ik zoek een mandoline die zowel plakjes als julienne kan, een 'houder' heeft om groente in vast te zetten (liefst met een soort 'knop' erop, dus geen platte houder) en wil er (maximaal) zo rond de €50 aan uitgeven. Heeft er iemand tips?

De volgende mandolines vond ik online. Heeft iemand ervaringen?
http://www.kookwinkel.nl/webshop/42101-inoxibarmultifunctionelemandolinekunststof.asp (maar ziet er niet zo stevig uit)
http://www.vd.nl/g20534604.html?utm_medium=vergelijkers&utm_source=kelkoo
http://www.debijenkorf.nl/page/product_flypage?product=0795090030&fh_session=n3b88ou0tmtkkmohc4bgobnm84&tsm=1&fh_maxdisplaynrvalues_brand=1000&fh_secondid=0795090030&fh_lister_pos=0&fh_location=//catalog01/nl_NL/$s=Mandoline&fh_eds=%C3%9F&fh_refview=search
http://www.fonq.nl/product/zyliss-gourmet-mandoline/29395/

Het merk Zyliss komt in deze prijscategorie dus regelmatig terug. Kent iemand dit?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3936 Gepost op: 28 juli 2011, 11:09:14 »
Ik heb de kleinste mandoline van benriner. Deze heeft ook een houder, maar volgens mij een platte en ik kan niet goed met de houder overweg (snij ik de houder ipv de groente). Julienne is dmv een tussenstukje wat je er tussenzet, ik heb 3 verschillende diktes. Ik geloof dat die van mij 2 tientjes was. Hij komt van En Garde (kookwinkel+webwinkel in Den Haag), maar is ook bij andere winkels verkrijgbaar. 
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3937 Gepost op: 28 juli 2011, 11:11:54 »
Ik heb ook de Benriner (er zijn smallere en bredere) en die is echt super. Hij heeft echter wel een platte houder.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3938 Gepost op: 28 juli 2011, 12:30:36 »
+1 en net als koekje rasp ik ook houder, dus die gebruik ik niet. In de praktijk werkt bij mij alleen de rechte en de grootste maat julienne, maar dat kan natuurlijk ook wat over mijn mandoline-kwaliteiten zeggen. (Tips van harte welkom!)
Ik heb nog geen rode sla gehad, wel twee keer een stukje nagel meegeraspt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3939 Gepost op: 28 juli 2011, 12:34:22 »
Ik heb wel eens niet-vegetarische komkommersalade gehad, zo erg dat er een dokter aan te pas moest komen en ik 2 weken met een ingepakte duim liep. Ik geloof dat Maartje nog meer bloederige verhalen over het gebruik van de mandoline heeft  ;)
Medium en kleinste maat julienne werkt hier ook. Hoe harder en steviger het ding wat je erdoor haalt is, hoe beter dat gaat.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy