Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3780 Gepost op: 22 mei 2011, 22:38:28 »
Taartbodempje met custard van half soja-/half koeienmelk en daarop laagje diepvriesfruit in de koekenpan gebakken met wat suiker, zodat het wat carameliseerd. Is dat wat?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3781 Gepost op: 22 mei 2011, 22:39:23 »
Key Lime met ipv gecondenseerde melk kokosmelk?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3782 Gepost op: 22 mei 2011, 22:47:52 »
Bij mij blijft het binnenste taai, maar wordt de buitenkant wel redelijk droog. Die bak je dan ook wel een stuk langer. En wat Maartje! zegt, dat is lekker zo'n zuurtje. Al vind ik rode besjes ook niet zo. Dat kreeg ik vroeger ook nog weleens voorgezet met scheppen suiker erover :-X Nee, doe mij de frambozen maar..

Och jeetje, nog meer inspiratie...

Beter denk ik niet aan zulke lekkere dingen, zo vlak voor 't slapen gaan...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3783 Gepost op: 22 mei 2011, 23:31:11 »
Ow, de Nigellataart is idd niet zo ingewikkeld. Maar een pond frambozen, dan ga ik failliet. Als er al  trossebeesjes aalbessen zijn, kan ik dat wel komende week even uitproberen als 1persoonsgebakje, dan maar in zo'n gebaksschelpje. Als ik rabarber wil gebruiken (en mooie stelen kan vinden), kook ik daar eerst een moes van, of gewoon zo als stukjes met suiker?

Nog iemand een niet te ingewikkeld receptje voor key pime pie? Het idee met kokos ipv koe vind ik ook wel wat hebben.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3784 Gepost op: 22 mei 2011, 23:37:11 »

Nog iemand een niet te ingewikkeld receptje voor key pime pie? Het idee met kokos ipv koe vind ik ook wel wat hebben.

http://www.joyofbaking.com/KeyLimePie.html

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3785 Gepost op: 23 mei 2011, 00:15:51 »
Lekker!
Misschien moet ik maar gewoon 3 of 4 taarten bakken, ipv 2.

En ik krijg ook honger van alle ideeën. Gevulde eieren, blokjes kaas, rode linzendingen, toastjes met smeersels, schotel huzarensalade, grote pan soep met knapperige taugé, pudding met vruchtensaus, bladerdeegdingen, nootjes, het eea aan rauwkost en groenvoer, echt stokbrood ipv afbakgeval, eventueel ook kleine loempiaatjes.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3786 Gepost op: 25 mei 2011, 15:28:00 »
Ik twijfel nog steeds een beetje over taart2 en dan met name welke ik ga maken, mbt de planning. Maandag(avond) maak ik al de aangeklede hurazenschaal en dat is activiteit genoeg voor mn armen. Dan zet ik daarna ook al de dingen klaar voor de linzenkofte (die doe ik dan dinsdagochtend) en haal maandagmiddag de appeltaart uit de vriezer en zet die in de koelkast.
Als ik geen vervangende poetshulp krijg maandag of dinsdagochtend (die van dinsdagmiddag heb ik af moeten zeggen), moet ik dinsdagochtend zelf de kattenbakken schoonmaken en dat is ook weer stevig voor de armen en handen.
Mn moeder en zus komen al vroeg, zo rond 12 uur.
Als ik een 2e taart met eiwitschuim maak, kan ik dat niet lang van te voren doen. Het eiwitschuim wordt dan zacht. Om eiwitschuim te maken, moet ik eiwitten opkloppen met de mixer en als ik net de kattenbakken heb schoongemaakt, is dat te zwaar voor mn armen.

Ik denk er dus aan om op taart2 geen eiwitschuimdingen te doen.
Waar ik aan zit te denken, is een taart van dunne krokante bodem (volgens mn Franse taartenboek pate brise) en daar dan vruchtenmoes op (ik heb mango's, gele kiwi's en kan maandag bio aardbeien in de aanbieding halen) en kan die versieren met stukjes fruit of voor mijn part spikkels.
Waar kan ik de vruchtenmoes voor in de taart het beste mee geleren? Gewone suiker, geleisuiker, toch iets met maizena/custard doen of agar weer eens proberen in de hoop dat het weer geen rubber wordt?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3787 Gepost op: 01 juni 2011, 15:06:12 »
Iemand ervaring met het bewaren van zelfgemaakte dressing?
Als ik een dressing maak o.b.v. yoghurt met knoflook en ik werk hygiënisch en stop het in een schoon bakje/flesje, hoelang zou dat dan goed blijven?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3788 Gepost op: 01 juni 2011, 15:56:27 »
Ik denk zeker wel een dag of 2-3. Wel afdekken en tussendoor weer omroeren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3789 Gepost op: 01 juni 2011, 16:48:52 »
tussendoor weer omroeren.
waarom? Ik zou dat juist niet doen, dan kun je eventuele schimmels gewoon zien.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3790 Gepost op: 01 juni 2011, 18:09:53 »
Ik denk niet dat er binnen dat tijdsbestek schimmels ontstaan en zonder roeren scheidt de boel zich weer.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3791 Gepost op: 01 juni 2011, 18:47:23 »
De eerste poging zit nu over mijn sla en in een bakje. Hoop dat ie goed blijft, want hij smaakt uitstekend!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3792 Gepost op: 06 juni 2011, 21:53:00 »
Ik kom in een recept "emmers van voedselbestendig plastic" tegen, wat voor plastic is dat? Geven gewone emmers smaakjes af ofzo?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3793 Gepost op: 06 juni 2011, 21:58:55 »
Ik kom in een recept "emmers van voedselbestendig plastic" tegen, wat voor plastic is dat? Geven gewone emmers smaakjes af ofzo?

Kan, maar waarschijnlijk duidt het advies eerder op het gevaar van lekkende chemicaliën van bepaalde kunststoffen, zeker als het plastic opgewarmd wordt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3794 Gepost op: 06 juni 2011, 21:59:01 »
Ik kom in een recept "emmers van voedselbestendig plastic" tegen, wat voor plastic is dat? Geven gewone emmers smaakjes af ofzo?

Die kunnen wellicht niet tegen het zuur?
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3795 Gepost op: 06 juni 2011, 22:07:37 »
De emmers worden zeker niet verhit, en volgens mij is cider niet zuurder dan de schoonmaakazijn die je in gewone emmers gooit.

Zou gewoon een schone emmer kunnen? Anders moet ik ergens die groothandelemnertjes voor mayonaise vandaan zien te halen en ik moet morgen beginnen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3796 Gepost op: 06 juni 2011, 22:15:46 »
Mijn vaders brouwemmer is vast ideaal, maar die wil hij vast niet 2 maanden uitlenen, en de verrassing zal dan ook wel wat tegenvallen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3797 Gepost op: 06 juni 2011, 22:23:51 »
Je gaat zelf cider maken? Lekker.
Je zit toch op Twitter? Vraag anders even om tips aan Wateetons of een van die Ciderjongens, die weten dat vast wel.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3798 Gepost op: 06 juni 2011, 22:35:20 »
Oja, natuurlijk, het was een recept van meneer wateetons (in de elle), die zal wel weten of een emmer van de Hema mag.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3799 Gepost op: 06 juni 2011, 22:36:11 »
Ik ga trouwens poiree maken, dat mag ik zelf hebben (en van die twee glazen alcohol die ik in een jaar drink, mag er best 1 zelfgeproduceerd zijn).
Supercalifragilisticexpialidocious!