Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3740 Gepost op: 07 april 2011, 20:08:29 »
Oh het recept staat al op internet, dat is handig! Deze dus, maar ik kwam nog een hele hoop andere recepten tegen die wellicht ook lekker zijn.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3741 Gepost op: 07 april 2011, 20:18:21 »
Oh da's ook een goede, heb alleen geen gistvlokken in huis, en ook geen tijd om die te halen morgen (want die heeft mijn AH vast niet). Zou ik dat heel erg missen?

Is het sowieso wel of niet een aanrader, die gistvlokken? Je kon het ook over pasta gooien toch?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3742 Gepost op: 07 april 2011, 20:27:14 »
Het geeft wel meer smaak aan de ricotta, anders smaakt dat denk ik vooral naar tofu met zout en peper. Maar dat hoeft in zo'n taart niet uit te maken als er genoeg ander spul met smaak bij zit.
Ik heb het altijd wel in huis, gooi het inderdaad wel over de pasta, maar ook bijv. over de broccoli ofzo. Ik vind het op zich wel lekker, maar het is nou ook weer niet heel bijzonder. Op een amerikaans vegan forum zijn ze er echt lyrisch over, bizar!
Ze verkopen het inderdaad niet bij de AH, in de natuurwinkel is het te koop in witte bussen, van Natufood.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3743 Gepost op: 08 april 2011, 18:36:45 »
Ik vind gistvlokken wel een aanrader. Je kan er vrij makkelijk een kaasachtige saus van maken. Nou moet je daar níet van verwachten dat het op kaassaus lijkt, maar het zijn wel lekkere sauzen, en kunnen wel goed de plaats van kaassaus innemen. Het maakt sauzen wat romiger en geeft het een fijne structuur, het heeft zelf een licht bittere kaasachtige smaak. Ik gebruik ook kleine hoeveelheden in salades.
Ik vind niet dat veganisten niet zonder kunnen (zoals sommige mensen zeggen), maar wel een leuke aanvulling voor je keuken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3744 Gepost op: 09 april 2011, 12:51:36 »
Ik heb nog een pakje zuurkool liggen. Iemand een idee voor een lekker lente-achtig/zomers gerecht?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3745 Gepost op: 10 april 2011, 16:08:04 »
Ik heb nog een pakje zuurkool liggen. Iemand een idee voor een lekker lente-achtig/zomers gerecht?

Lekker als salade met karwijzaad bij falafel in een pitabroodje.
En Christiaan had het over een zuurkoolsoep.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3746 Gepost op: 06 mei 2011, 21:12:22 »
Heeft iemand wel eens van die bevroren vegetarische garnalen gegeten?
Smaken ze vissig als nori, of is het ook voor mij eetbaar en lekker? Ze zijn deze maand in de bonus bij Oriental en het zit in de planning om er deze maand dus nog naar toe te gaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3747 Gepost op: 07 mei 2011, 12:07:30 »
Heeft iemand wel eens van die bevroren vegetarische garnalen gegeten?
Smaken ze vissig als nori, of is het ook voor mij eetbaar en lekker? Ze zijn deze maand in de bonus bij Oriental en het zit in de planning om er deze maand dus nog naar toe te gaan.

Ja. Ze smaken denk ik wat vissiger dan nori (ik vind nori niet vissig, en dit spul wel, voor zover ik weet wat vissig is, want ik heb nog nooit vis gegeten). Een beetje als de vega stissticks maar die heb je denk ik ook nooit gegeten. Als je me herinnert koop ik ze binnenkort wel weer eens en dan geef ik jou er gewoon 2, dan kun je kijken of je het wat vindt voordat je met zo'n hele bak zit.
Zie ook http://www.vegatopia.com/vega/producten/vegaburgers-en-zo/8928-weer-eens-wat-anders-vegetarisch-garnalen

,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3748 Gepost op: 07 mei 2011, 16:26:50 »
Oh, tnx!
Ik vrees er wel een beetje voor, nori krijg ik niet goed weg namelijk. Ik vind het zelfs naar vissen ruiken. Zeekraal, dat ook als ziltig wordt omschreven qua smaak, vind ik helemaal niet naar vissen smaken en erg lekker (als ik het zelf heb klaargemaakt). Ik heb idd nog nooit vega-visstick gegeten.
Meneer koekje eet graag Indisch en dan ook Mihoen Singapore. Ik wil steeds minder afhaal eten en mezelf beter bekwamen in bepaalde keukens waar ik minder verstand van heb. In dat mihoengerecht gaan altijd garnalen en ik eet dat dus nooit, want je proeft de garnalen overal doorheen. Als hij gaat koken eten we dus 'Indisch', maar aangezien hij niet zo goed kan koken, haalt hij altijd af.
Bij mn schoonfamilie eten we vaak 'paella' en daar zitten die dingen ook al in en eet ik dus ook niet. Ik denk dat ik dat beter kan maken en de vogel kan ik wel vegetariseren inmiddels. Wat me ook leuk leek met die vega-garnalen zijn van die gefrituurde Indische dingen, waar je normaal een garnaal in krijgt (pansit goreng?). Op gemarineerd op de BBQ aan een stokje, als vulling voor de bapao's en wontons, etc.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3749 Gepost op: 12 mei 2011, 16:09:14 »
Wie weet of de Italiaanse Star ai funghi porcini bouillonblokjes vega zijn? Er zit ongedefinieerde bouillon in.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3750 Gepost op: 12 mei 2011, 18:49:28 »
Wat staat er bij de allergenen? Bij sommige Aziatische blokjes staat daar ineens vis of schaaldieren bij, dan zit er vissaus of iets dergelijks in en is het niet vega. Ik geloof dat koeien niet onder gebruikelijke allergenen vallen, dus zullen niet snel vermeldt worden.
Durf je het aan om te proeven? Dierlijke bouillon is met heel secuur proeven geregeld te detecteren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3751 Gepost op: 13 mei 2011, 14:13:03 »
Vroeger waren die in ieder geval wel vega. Ik heb ze jarenlang verkocht aan mensen die er heel blij mee waren. Anders kun je ook een mailtje sturen naar de importeur of een van de webwinkels die ze in het assortiment hebben. Het loont om trouwens rond te kijken, sommige delicatessenzaken vragen er een fikse prijs voor.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3752 Gepost op: 16 mei 2011, 05:27:32 »
Ik weet ook niet anders dan dat ze vega zijn, maar kan me niet herinneren dat er vroeger ongedefinieerde bouillon in ging. Maar wat is dat voor raars, het spul is zelf toch een bouillonblokje, wrom doen ze er ook nog bouillon in dan?
denkt meteen aan oersoep
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3753 Gepost op: 19 mei 2011, 11:03:29 »
Ik ga zaterdag ws koken voor een man of 15, en heb besloten dat t tapas moeten worden. T meeste kan ik dan nl. van te voren klaarmaken.

Ik had al zitten neuzen in t topic en dacht aan t volgende:

- aubergine uit de oven met feta, honing en munt
- courgette in een tomatensausjes met pijnboompitjes en rozijnen
- gefituurde champignons
- spinazie-feta-paprika-hapjes
- een tortilla met courgette paprika en asperges
-een lekkere groene salade
-brood met lekkere smeerseltjes (aolï, een moorse tuinbonendip, hummus, tapenade en een lekkere pesto)

daarnaast ws iets van een pasta salade of aardappeltjes uit de oven, daarnaast dacht ik nog aan iets van wraps met iets lekkers erin en daarnaast natuurlijk lekkere olijven en gegroosterde paprika etc.

maar voor mijn gevoel is t dan nog niet echt een maaltijd  ::) tips?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3754 Gepost op: 19 mei 2011, 12:44:55 »
Ik ga zaterdag ws koken voor een man of 15, en heb besloten dat t tapas moeten worden. T meeste kan ik dan nl. van te voren klaarmaken.
[...]
maar voor mijn gevoel is t dan nog niet echt een maaltijd  ::) tips?
Da's toch de bedoeling van tapa's?  8)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3755 Gepost op: 19 mei 2011, 12:59:39 »
weet ik wel, maar vind t wel altijd fijn als t wel als eten voelt.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3756 Gepost op: 19 mei 2011, 13:02:00 »
weet ik wel, maar vind t wel altijd fijn als t wel als eten voelt.

Zo te horen gaan ze volgepropt naar huis! Het lijkt mij meer dan genoeg, de pasta/aardappels, wraps en het brood zullen flink vullen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3757 Gepost op: 19 mei 2011, 13:15:03 »
klinkt belachelijk lekker en compleet!
Tivall gehaktballetjes in tomatensaus met wat sinaasappel en pepertjes erdoor is ook lekker.
Evenals witlofschuitjes gevuld met blauwekaas-kwarkdip (doe er een spriet bieslook op, dan ziet het er mooier uit).
Manchegokaas met kapperappeltjes kan ook nog.
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3758 Gepost op: 19 mei 2011, 13:46:54 »
Ok :) hoeveel gr eten moest je ook alweer per persoon rekenen met dit soort dingen?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3759 Gepost op: 19 mei 2011, 15:00:47 »
Ok :) hoeveel gr eten moest je ook alweer per persoon rekenen met dit soort dingen?
Oe, da's een goede vraag. Zo uit de losse pols zou ik zeggen 500 gram per persoon of zo. Verdeeld over 200 gram groente, 200 gram aardappelen/rijst/brood en 100 gram kaas/smeerseltjes/vet spul. Overigens, die 200 gram rijst komt dan weer van zo'n 80 gram gedroogde rijst. En van 200 gram spinazie blijft natuurlijk minder over dan van 200 gram wortelen. Van een buffet of tapa's eten mensen echter meer. Maar als het warm is of als er veel gebabbeld wordt, eten ze weer wat minder. Of zo  :).

Zo kopen de scouts in.
Gemüse ist mein Fleisch