Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3380 Gepost op: 15 augustus 2010, 13:28:31 »
Als je de smaak van de venkel erg sterk wil houden zou ik hem niet in de lasagna doen, maar los serveren, gestoofd, met of zonder saus.
Kaassaus maak ik niet op basis van bechamel, maar door kaas te smelten in witte wijn, evt klein beetje melk erbij en dan wat binden. Dus mee een beetje fondueachtig.
Pastabloem is er niet in de super voor zover ik weet. Soms wel bij een Turk.
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3381 Gepost op: 15 augustus 2010, 13:44:20 »
Om de venkelsmaak te behouden, ipv witte wijn een scheut pastis?
Als je venkel in de lasagne gaat combineren met andere uitgesproken groenten en kazen, proef je er niets meer van en kan je hem er even goed niet in doen.
Ook lekker: wortel-venkel-gembersoep

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3382 Gepost op: 15 augustus 2010, 13:51:31 »
maar ja, zo kun je overal wel oregano in gaan doen  :P
:schater2:
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3383 Gepost op: 15 augustus 2010, 14:01:06 »
Geweldig! Heb je er foto's van gemaakt??


Lachen, die cupcakes!
Ja, ik heb de taart net af en mijn man is bezig de foto's in te laden. Ik zal ze z.s.m. plaatsen!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3384 Gepost op: 15 augustus 2010, 14:20:17 »
maar ja, zo kun je overal wel oregano in gaan doen  :P
:schater2:
Mja, ik heb nou eenmaal een beetje eigen merk culinair purisme autisme die inhoudt dat ik een beetje kijk naar de geschiedenis van een gerecht of wat men vroegah met bepaalde ingredienten deed voordat ik zelf wat ga verzinnen omdat het me wel wat lijkt. Dat houdt in dat ik het net zoals veel mensen niet eens ben met ketchup door de spaghetti, overal champignons, courgette of kikkererwten door mik, of (vul willekeurige aanklacht door de smaakpolitie in) doe, maar ook dat ik bijvoorbeeld geen olijfolie ga gebruiken voor curries of iets als oregano (mediterraan) bij flammkuchen ga gebruiken. Mijn gemis.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3385 Gepost op: 15 augustus 2010, 15:59:19 »
Dit is zeker ook niet historisch verantwoord genoeg?
http://www.101cookbooks.com/archives/buttermilk-farro-salad-recipe.html

Buttermilk Farro Salad

I used semi-pearled farro here, but you can certainly substitute whole farro, wheat berries, barley, or other plump grains. I say to serve this at room temperature, but actually, I like this salad warm, room temperature, and chilled. It's good the day after, and for a couple days after that. Just revive with a splash of the leftover dressing.

2 medium cloves garlic, minced
1 teaspoon fine grain sea salt
1 cup / 240 ml buttermilk
1/2 cup / 120 ml good-quality white wine vinegar
1/2 cup / 120 ml extra virgin olive oil
1/4 cup chopped dill
1/2 cup chopped chives
1 tablespoon chopped thyme
7 small radishes, sliced paper thin
3 small zucchini, sliced paper thin
1 medium head of fennel, trimmed and sliced paper thin
4 cups cooked farro, cooled to room temp
chopped chives for garnish

Combine the garlic and salt on a cutting board. Mash into a paste using the flat side of your knife. Place in a medium bowl or jar, then add the buttermilk and vinegar. Whisk together and let sit for 5 minutes or so. Gradually whisk in the olive oil, then the herbs.
In a large bowl gently toss the radishes, zucchini, and fennel with the farro grains. Add 1 cup / 240 ml of the dressing and toss again. Let sit for ten minutes, taste, and adjust with more dressing, if needed, and salt to taste. Serve sprinkled with chives.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3386 Gepost op: 15 augustus 2010, 16:08:50 »
Ik heb nog een regel: de internets zijn geen goeie bronnen voor recepten. Deze site heeft dan gelukkig nog een vrij mellowe vormgeving, maar als de fotografie er smakelijk uitziet betekent dat nog niet dat het recept dat is. De fijnste kookboeken vind ik ook die met zonder plaatjes naast de gerechten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3387 Gepost op: 15 augustus 2010, 16:21:53 »
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3388 Gepost op: 15 augustus 2010, 16:53:22 »
 :D Mooi geworden Laurita! Gefeliciteerd ook.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3389 Gepost op: 15 augustus 2010, 18:06:14 »
Proficiat Laurita, wat een prachtig exemplaar, heel mooi, maar nu .... moet er een mes in, ai Of misschien zo bijten beurt om beurt? Mijn jarige meisjes mochten altijd als eerste een hap voor de taart verder verdeeld werd.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3390 Gepost op: 15 augustus 2010, 19:18:57 »
Ik heb nog een regel: de internets zijn geen goeie bronnen voor recepten. Deze site heeft dan gelukkig nog een vrij mellowe vormgeving, maar als de fotografie er smakelijk uitziet betekent dat nog niet dat het recept dat is. De fijnste kookboeken vind ik ook die met zonder plaatjes naast de gerechten.

Het recept zal ook wel in haar volgende kookboek verschijnen, en wel met plaatjes.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3391 Gepost op: 16 augustus 2010, 00:05:19 »
Ik heb nog een regel: de internets zijn geen goeie bronnen voor recepten. Deze site heeft dan gelukkig nog een vrij mellowe vormgeving, maar als de fotografie er smakelijk uitziet betekent dat nog niet dat het recept dat is. De fijnste kookboeken vind ik ook die met zonder plaatjes naast de gerechten.

Het recept zal ook wel in haar volgende kookboek verschijnen, en wel met plaatjes.
Ik neem aan dat het met kookboeken net zo is als met een prive-bibliotheek die meer dan een paar honderd boeken bevat: het meeste ga je nooit echt lezen (maken), maar het is wel mooi voor de heb :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3392 Gepost op: 16 augustus 2010, 09:20:35 »
Selly, jij was heel erg tegen het gebruik van gewone bloem voor verse pasta he?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3393 Gepost op: 16 augustus 2010, 10:54:58 »
Selly, jij was heel erg tegen het gebruik van gewone bloem voor verse pasta he?

Nee dat valt wel mee, nou ja, als je helemaal ravioli gaat maken zou ik dat maar meteen met de goeie bloem doen, maar lasagnavellen, ach. Bovendien viel ik bijna van mn stoeltje toen ik hoorde dat jij helemaal pastabloem ging kopen.
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3394 Gepost op: 16 augustus 2010, 12:51:03 »
Bij de Ah XL hadden ze het wel. Hier in Rsd bij de niet xl trouwens ook, maar alleen in t centrum.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3395 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:40:50 »
Doet me denken aan deze cupcakes. Kwam ze een paar maanden terug toevallig ergens tegen op internet.

ooo, deze zijn hillarisch!

maar verder vind ik tietencake toch een beetje vreemd.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2010, 14:43:41 door Gabs »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3396 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:52:12 »
dat is wel een probleempje in de huidige maatschappij: borsten worden als "lustobjecten" gezien. Terwijl het eigenlijk puur voor het voeden is bedoelt.

Dat is niet helemaal waar, als je bepaalde biologen moet geloven. We hebben andere borsten dan apen bijvoorbeeld (groter en uitstekender). Dat zou dan weer te maken hebben met dat we ergens in de evolutie rechtop zijn gaan lopen. Onze borsten zijn zo lustobject geworden.

Maar dat is nogal offtopic. Sorry daarvoor. Ik vind dat soort cupcakes een beetje maf... maar vind die van Laurita wel tof geworden.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2010, 14:59:10 door LL de Ling »

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #3397 Gepost op: 16 augustus 2010, 15:52:30 »
Terwijl het eigenlijk puur voor het voeden is bedoelt.

Vanuit de evolutietheorie is er geen bedoeling geweest tot een bepaald nut. Er is geen doel om tot borsten te komen. Hooguit is een gevolg geweest van factoren waar bepaalde voordelen (of nadelen) te herleiden zijn.

Re: Kookvragen
« Reactie #3398 Gepost op: 16 augustus 2010, 16:46:48 »
Vanuit de evolutietheorie is er geen bedoeling geweest tot een bepaald nut. Er is geen doel om tot borsten te komen.

Pleit je nou voor de scheppingstheorie? Intelligent design misschien?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3399 Gepost op: 16 augustus 2010, 16:57:04 »
Vanuit de evolutietheorie is er geen bedoeling geweest tot een bepaald nut. Er is geen doel om tot borsten te komen.

Pleit je nou voor de scheppingstheorie? Intelligent design misschien?

Ik geloof niet dat Aiko dat doet. Hij zegt alleen dat de evolutietheorie het niet heeft over een doel. Maar eh, dit is off topic. Mea culpa, want ik deed het ook, maar als jullie over borsten en evolutie verder willen praten, moeten jullie misschien even een ander draadje openen.