Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 33 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #3180 Gepost op: 21 mei 2010, 11:17:22 »
Kun je niet 'gewoon' koken wat je altijd doet / wil, en dan de boel gewoon fijn pureren? En tevoren eerst gokken wat voor kleurtje het gerecht gaat worden? Diegene die de juiste kleur raadt mag een extra toetje opslobberen.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3181 Gepost op: 21 mei 2010, 11:25:16 »
Geblenderde rijst of pasta? Kweenie, ik vind 't vies klinken.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3182 Gepost op: 21 mei 2010, 11:33:59 »
Geblenderde rijst of pasta? Kweenie, ik vind 't vies klinken.
Zeker, hoewel rijstepap wel lekker is.

Couscous met natte zachte groenten (tajine?)?
Wentelteefjes?
Pompoensoep met scheutje jus d'orange, en room?

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3183 Gepost op: 21 mei 2010, 12:38:17 »
Nou, vanavond is opgelost, Mike had zelf nog wel een idee en rijdt op weg naar huis even langs de winkel, nou heeft ie alleen niet verteld wat het idee dan was, dus ik laat me maar verrassen.

Wentelteefjes en pompoensoep is ook wel een goede, maar zijn er nog pompoenen te krijgen? Couscous weet ik niet, ik heb zelf altijd de neiging om er op te kauwen, maar dat vraag ik wel aan hem, of ie denk dat ie dat wegkrijgt.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3184 Gepost op: 21 mei 2010, 12:54:30 »
Op het Ministerie van Eten en Drinken worstelen ze met dezelfde vraag.
Link http://ministerieetenendrinken.web-log.nl/ministerieetenendrinken/2010/05/olvarit-voor-gevorderden.html
Succes. RvO

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3185 Gepost op: 21 mei 2010, 20:12:43 »
Stamppot boerenkool?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3186 Gepost op: 22 mei 2010, 16:49:27 »
Hahaha! Ja, daar is het de tijd en temperatuur wel voor. Alhoewel, ging het niet kouder worden volgende week?
Ik heb nog wel ergens een recept voor stamppot met rucola, misschien is dat nog wel wat. En andere groenten door de aardappelpuree, ik maak best aardige aardappelpuree, al zeg ik het zelf.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3187 Gepost op: 23 mei 2010, 00:57:47 »
Hahaha! Ja, daar is het de tijd en temperatuur wel voor. Alhoewel, ging het niet kouder worden volgende week?
Ik heb nog wel ergens een recept voor stamppot met rucola, misschien is dat nog wel wat. En andere groenten door de aardappelpuree, ik maak best aardige aardappelpuree, al zeg ik het zelf.

Deze stamppot (ik geloof recept Koekje) is ook lekker en zomers http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9768-frisse-sla-stamppot. Ipv de salade erbij moet je dan nog even wat anders verzinnen.

Wat Griekse of Turkse mezze (van die puree salades als tzaziki, auberginesalade, gestampte wortelssalade, gepureerde fetasalade) kunnen misschien ook, alleen eet ik dat zelf altijd met brood erbij, weet niet wat een goed alternatief daarvoor is.
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3188 Gepost op: 23 mei 2010, 13:14:26 »
Oeh, die stamppot klinkt ook helemaal niet verkeerd.

Als alternatief voor brood misschien gewone bruine boterhammen, zonder korstjes en in hele kleine stukjes.

Het gaat nu al weer behoorlijk goed met eten, de wond geneest ook goed. Maar volgende week heeft ie aan 2 kanten geen kiezen meer, dus of ie dan weer na een paar dagen normaal kan eten weet ik niet.

Maar ik heb nu 2 stamppotten, rucula en sla, in de vriezer nog tomatensoep en bonensoep en dan zien we wel weer verder.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3189 Gepost op: 24 mei 2010, 15:46:17 »
Dat soort salades mik ik nog weleens door couscous heen voor een snelle maaltijd, maar dat is misschien niet zo handige combi als er nog iets open is.

Ik ben op vakantie en heb meegenomen o.a. gedroogde bonen. Nu had ik me voorgenomen die Lorna Sass ovenbakmethode eens uit te proberen, maar ik ben die vergeten mee te nemen. Was het niet iets van 3 uur op 150 graden ofzo? Of weet iemand anders een vergelijkbare methode?
Sin chile, no tiene chiste!

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3190 Gepost op: 24 mei 2010, 22:16:20 »
Ik denk dat je dit bedoelt? Eén tot vier uur op 250 graden (ik neem aan Fahrenheit; dan zou het ongeveer 120 graden Celsius zijn).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3191 Gepost op: 24 mei 2010, 22:22:40 »
Ja, die! Dank je wel Kiwi!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3192 Gepost op: 26 mei 2010, 19:05:16 »
Hoe komt het dat ik nergens hier (AH's, Dappermarkt, aangrenzende groenteturken en zelfs de lokale Natuurwinkel) verse bieslook kan vinden? Ik heb het maandag uiterlijk nodig en gedroogde vind ik vies. Ik heb wel een pot gevriesdroogde (ook vies), maar die gaat maandag weer met mn moeder mee terug. Lente-ui vind ik geen geschikt alternatief, da's te sterk.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3193 Gepost op: 26 mei 2010, 19:10:18 »
Wat stom! Tuincentrum al geprobeerd? Daar hebben ze vast wel een plantje.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3194 Gepost op: 26 mei 2010, 19:13:53 »
Daar kan ik niet goed komen vanuit hier. En ik vind het ook stom, ik woon geweldig qua voer-inkopen; naast de Dappermarkt. En zo obscuur lijkt me een bieslookplant (of voor mijn part zakje zonder kluit) toch niet.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3195 Gepost op: 26 mei 2010, 19:17:55 »
Nee, ik heb gekkere dingen gehoord.
Ik zie dat ze het bij Albert.nl wel hebben, maar ik weet niet of je die nog voor maandag kan laten bezorgen (en of je wel zoveel boodschappen nodig hebt en wel het geld hebt voor al die boodschappen).
Of misschien kun je de dichtsbijzijnde Appie vragen of ze het (met spoed?) voor je kunnen bestellen?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3196 Gepost op: 26 mei 2010, 19:20:53 »
Ik kom nooit aan de 60 euro voor bezorging. Als ik het zaterdag nog nergens heb kunnen vinden, ga ik eens op de AC kijken. Hebben ze het daar ook niet, jammer dan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3197 Gepost op: 26 mei 2010, 19:39:19 »
Bij de natuurwinkel hebben ze momenteel ook weer heel veel soorten kruiden in pot. En ik heb genoeg in de tuin dus ik kan je ook wat opsturen of zou dat geen dag goed blijven?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3198 Gepost op: 26 mei 2010, 20:19:00 »
Bieslook is er toch ook in van die kruidenbakjes? Waar ook peterselie en basilicum inzit. Dat zouden ze zeker moeten kunnen bestellen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3199 Gepost op: 26 mei 2010, 20:46:33 »
Voor de Mac. Daar zit een Nederlands kraampje die ik altijd wel bieslook zie verkopen. Anders kun je ook aan je vaste Turk vragen of die een beetje voor meeneemt cq bestelt.
Sin chile, no tiene chiste!