Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Re: Kookvragen
« Reactie #3120 Gepost op: 27 maart 2010, 16:31:43 »
Vergeet de alfalfa niet!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3121 Gepost op: 27 maart 2010, 17:04:44 »
Dat is meer voor bij de vrolijk gele eiersalade met mosterd dacht ik zo...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3122 Gepost op: 27 maart 2010, 17:21:45 »
Ik zou verschillende smaken nemen; zoetige, zoutig, umami, zuur en bitter eventueel. Wortel en rode puntpaprika en eventueel rozijn zijn voor zoet, voor zout kan je mss ook iets met nori doen en natuurlijk een stevig smakend kaasje (ik geloof dat de combinatie tomaat-oude brokkelkaas ook vrij klassiek is), voor zuur zou je een lemoncurd kunnen maken die vooral niet te zoet is, of iets met van die gifgroene appels, bitter denk ik voornamelijk aan sinaasappeljam. Umami natuurlijk champignonsmeersel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3123 Gepost op: 28 maart 2010, 14:23:11 »
Aangezien ik zelf ook mee wil snaaien, gaat die paddosmeer dus niet door. Lemoncurd, goed idee!
Er is ook een kindje wat mee eet, dus ik denk dat bittere dingen niet zo'n goed idee zijn. We zijn overigens maar met z'n 3en of 4en dan. Wat is een lekkere roomkaas voor op brood? Zelf ben ik wel een taleggiofan, maar ik wil iets zachters wat beter smeert.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3124 Gepost op: 28 maart 2010, 16:21:39 »
Er zijn kinderen die ook grapefruitsap drinken, dus mss kan je jam van rode grapefruits maken. Dat is toch iets minder bitter en zoetig.

Roomkaas kan je je lol niet op; paturein, philadelphia (mag ook huismerk zijn, dat proeft toch niemand), maar zeker de verse roomkaas van de AH. Die heb je met stukjes ananas en gember en vast ook nootjes of kruiden. Het ligt in de koeling bij de versgesneden kaas en de olijven in ronde bakjes en zit op een zwart piepschuim schaaltje met plastic er omheen. Volgens mij betaal 1,75 voor een plak van 100 gram.
Pus (smeerkaas) zou ik niet doen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3125 Gepost op: 01 april 2010, 12:09:55 »
Nav de lactoseintollerantie van de dochter heb ik in de Aldi een yoghurtmaker gekocht, helaas zonder gebruiksaanwijzing. Na veel gegoogel geraak ik er nog niet uit, moet de melk op voorhand nu wel of niet opgewarmd worden. En kan je zo fruityoghurt maken of moet het fruit er pas achteraf bij gevoegd worden?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3126 Gepost op: 02 april 2010, 18:15:00 »
Stel, ik wil rode saus eten bij de pasta. Niet van tomaten, maar rode paprika (of gele, als ik gele saus wil eten).
Paprika's in de oven en zwart laten worden, velletjes er af en pitjes en zaadlijsten er uit.

En dan? In de blender met eventueel een drupje vocht of met de staafmixer?
Hoeveel paprika's heb ik nodig voor saus voor 2 personen?
Waar maak ik de saus mee op smaak? Net als tomatensaus (sjalotje, knoflook, zout, peper, oregano, peterselie), of juist met andere dingen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3127 Gepost op: 02 april 2010, 18:32:29 »
Olijven en/of kappertjes? Knoflook-in-z'n-velletje mee in de oven, in of onder de paprika (zodat hij geen directe hitte krijgt, maar wel poft)?
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3128 Gepost op: 02 april 2010, 19:13:43 »
*Steekt geïnteresseerd zijn vinger op*
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3129 Gepost op: 02 april 2010, 19:19:40 »
Olijven en kappertjes lijkt me wel lekker, gepofte knoflook ben ik niet zo van. Ik doe het dan liever geperst erbij.

Zeg t maar Eelco, wat wil je kwijt?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3130 Gepost op: 02 april 2010, 19:21:29 »
Zeg t maar Eelco, wat wil je kwijt?
Nee, ik wil niets kwijt, ik wil juist iets hebben, en wel een recept voor zo'n paprikasaus  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3131 Gepost op: 02 april 2010, 19:39:19 »
Nav de lactoseintollerantie van de dochter heb ik in de Aldi een yoghurtmaker gekocht, helaas zonder gebruiksaanwijzing. Na veel gegoogel geraak ik er nog niet uit, moet de melk op voorhand nu wel of niet opgewarmd worden. En kan je zo fruityoghurt maken of moet het fruit er pas achteraf bij gevoegd worden?

Van welk merk is het?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3132 Gepost op: 02 april 2010, 20:48:21 »
Zeg t maar Eelco, wat wil je kwijt?
Nee, ik wil niets kwijt, ik wil juist iets hebben, en wel een recept voor zo'n paprikasaus  :).

Als ik iets heb gefabriceerd wat is gelukt en lekker smaakt, zal ik t neerzetten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3133 Gepost op: 02 april 2010, 23:22:15 »
lekker rode peper en een beetje balsamico zou ik in de paprikasaus doen. Heeft van zichzelf al flink wat smaak zou ik zeggen, die paprika, meer dan tomaat in de tomatensaus.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #3134 Gepost op: 04 april 2010, 21:23:38 »
Ja en een scheutje olijfolie. Verder nog wat (verse) oregano.

Maar die olijven en kappers niet meepureren mag ik hopen?
Je zou ook een scheutje slagroom kunnen toevoegen, maar heel weinig.

Ik zou rekenen op 4 grote paprika's.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3135 Gepost op: 10 april 2010, 17:31:40 »
ik heb wel eens soep gemaakt van die geroosterde paprika's uit een pot. verder gewoon aangekruid als een tomatensoep; was erg lekker, wat 'pittiger' dan tomatensoep. is ook erg lekker met zachte geitenkaas trouwens.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #3136 Gepost op: 14 april 2010, 16:49:34 »
Ik geloof dat we eens met een paar mensen van hier een paprika soep-saus hebben gegeten  ;D
Wat daar allemaal inzat weet ik niet meer, maar lekker was ie wel.
Wat ik graag heb bij paprika is een beetje rode wijn en een pepertje dat liefst halapeño is en pure chocolade. Maar das een andere categorie dan, denk ik.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3137 Gepost op: 14 april 2010, 17:09:08 »
Nav de lactoseintollerantie van de dochter heb ik in de Aldi een yoghurtmaker gekocht, helaas zonder gebruiksaanwijzing. Na veel gegoogel geraak ik er nog niet uit, moet de melk op voorhand nu wel of niet opgewarmd worden. En kan je zo fruityoghurt maken of moet het fruit er pas achteraf bij gevoegd worden?

Van welk merk is het?
Van het merk Primo, maar ik heb ondertussen wel elders allerlei info gevonden. Ik maak er dus natuuryoghurt van, van 1 deel lactose-vrije yoghurt en 6 delen lactose-vrije melk. Laat de melk in microgolf even lauw worden, dan 8 uur in de machine. Is minder vast dan de gekochte, maar lukt wel.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3138 Gepost op: 15 april 2010, 11:42:07 »
Ik geloof dat we eens met een paar mensen van hier een paprika soep-saus hebben gegeten  ;D
Wat daar allemaal inzat weet ik niet meer, maar lekker was ie wel.
Wat ik graag heb bij paprika is een beetje rode wijn en een pepertje dat liefst halapeño is en pure chocolade. Maar das een andere categorie dan, denk ik.

helemaal niet aangedacht  :footinmouth:

Hahaha, nu ik eraan denk: "waar is de pasta?"

Mocht er intresse zijn dan volgt t natuurlijk. Tis wel voor een soep, maar die was erg lekker dik.. dus met een beetje aanpassen. Er zat trouwens spaanse peper, tomaat en wijn bij.. (als ik er zo aan denk) en voor bij de pasta zou ik dat lekker aanvullen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3139 Gepost op: 15 april 2010, 15:47:00 »
Is er hier iemand wel eens bij de grote Oriental-toko in Duivendrecht/bij de Makro geweest?
De website van Oriental zegt dat je een pasje nodig hebt, maar op de tokowijzer zeggen ze dat het niet nodig is. Ik heb een mailtje gestuurd naar Oriental en ze zeiden me dat je een Kvk-nummer en legitimatie nodig hebt en dat je dan bij je eerste bezoek een pasje aan kunt vragen. Kvk-nummer met bijbehorende taxi en chauffeur en tasdrager is wel aan te komen, maar als ik niet persé een pasje nodig heb, is dat wel makkelijker (kan ik ook eens zonder meneer koekje daar naartoe).

Ik ben op zoek naar Sichuan spicy noodles van SSF, in de smaak mushroom. Bij Wah Ham Hong aan de Gelderse Kade hebben ze van dat merk alleen nog maar grote kooknoedels (dus geen noedelsoep) en de kleine Oriental aan de Nieuwmarkt heeft geen mushroom en gaat dat ook niet in het assortiment opnemen. Bij de grote Oriental hebben ze wel mushroom en nu wil ik er minstens 1 doos van.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy