Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3060 Gepost op: 11 maart 2010, 22:24:28 »
Ik heb onlangs weer eens gelezen dat de 'tenminste houdbaar tot'-datum of de 'na openen zoveel dagen houdbaar' is gebaseerd op mensen die hun voedsel urenlang buiten de koelkast laten staan, de koelkast niet koud genoeg hebben ingesteld en met vuile messen in potjes zitten. Die mag je dus best met een korreltje zout nemen. Bij de meeste producten zie of ruik je wel of het nog in orde is.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3061 Gepost op: 12 maart 2010, 12:51:10 »
Zo'n elektrische koffiemolen, kan ik daar ook noten in vermalen eigenlijk?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3062 Gepost op: 12 maart 2010, 13:53:46 »
ja!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3063 Gepost op: 12 maart 2010, 21:35:49 »
Ja, dat gaat heel goed. Ik heb er wel eens pinda's in vermalen, voor in een kruidenpasta. Het wordt heel mooi fijn, en geen stukjes zoals met de vijzel.
Voor gehakte nootjes (voor in je cakejes ofzo) zou ik eerder de hakmolen nemen. Dan blijft het iets grover en wordt het geen fijn poeder.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3064 Gepost op: 12 maart 2010, 22:40:28 »
Oh fijn dat het kan. Zo'n hakmolen, is dat een zinvolle toevoeging? Bij de Blokker zag ik wel zo'n ding wat je geloof ik met de hand kan bedienen, zonder elektriciteit, maar ik heb ook al zo'n multi staafmixer met een mengbakje...
Sin chile, no tiene chiste!

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #3065 Gepost op: 12 maart 2010, 23:47:31 »
Kun je daar dan ook mosterdzaadjes mee vermalen om er smeerbare mosterd van te knutselen?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3066 Gepost op: 13 maart 2010, 09:10:42 »
Met hakmolen bedoel ik dat ding wat bij de staafmixer komt.

Mosterd wordt geperst volgens mij.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3067 Gepost op: 13 maart 2010, 10:24:55 »
Kun je daar dan ook mosterdzaadjes mee vermalen om er smeerbare mosterd van te knutselen?

Ik heb hier ergens geloof ik een mosterdrecept liggen, ik dacht van Johannes van Dam. Als je interesse hebt kan ik de werkwijze wel overtypen.
,,,,فلافل

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3068 Gepost op: 14 maart 2010, 13:54:02 »
Ik vraag me af of iemand wel eens bavarois gemaakt heeft (of chocomouse)met de zelfklop slagroom van soyatoo en agar agar. ėn natuurlijk wat het resultaat was...

Iemand?
Ben benieuwd...
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3069 Gepost op: 15 maart 2010, 02:03:16 »
In mijn chocolademousse gaat geen gelatine/agaragar. Wel geklopte slagroom en geklopte eiwitten en eigelen.

Ik heb een keer een soort kokospudding bavarois-achtig geval gemaakt, met agaragar. Het werd een nogal rubberige bedoeling.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3070 Gepost op: 15 maart 2010, 16:33:54 »
In mijn chocolademousse gaat geen gelatine/agaragar. Wel geklopte slagroom en geklopte eiwitten en eigelen.

Ik heb een keer een soort kokospudding bavarois-achtig geval gemaakt, met agaragar. Het werd een nogal rubberige bedoeling.


Hmm ja, dat vreesde ik al eigenlijk...
maar doe jij dan rauw ei in de Mousse? Ik durf dat nooit zo goed. Ik werd laatst nogal bang gemaakt door een "eiermeneer" die vertelde dat bio eieren veel meer parasieten bevatten dan niet-bio eieren. En dat ik bio eieren nooit rauw mocht gebruiken. (salmonella etc)

Ik zal het nu eens proberen met soyatoo en chocolade. En hard kloppen ;)
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3071 Gepost op: 15 maart 2010, 16:41:36 »
Salmonella loop je echt niet zo snel op. Het is niet dat ieder ei dat heeft. En als dat wel het geval is, heb je ook nog je eigen fysieke barričres (denk aan maagmilieu, weerstand, etc) daar tegen. En krijg je dan ook nog onverhoopt een salmonellabesmetting, ga je daar als normaal gezond persoon echt niet acuut dood aan. Mss een diarreetje, eventueel overgeven erbij.
Voor zwangeren en hele kleine kinderen en mensen met een echt hele slechte weerstand (bv oudjes die al op apegapen liggen) worden rauwe eieren en rauwe zuivel meestal wel afgeraden, omdat het lichaam dan minder reserves heeft en het mogelijk (dus hoeft niet) risicovoller kan zijn. 

Ik eet al vanaf klein kind af aan rauwe eieren. Oma maakte altijd zelf de mayonaise bij de frietjes op zondag. Ik leef nog steeds en ben er nog nooit doodziek van geworden.
Het is wel altijd verstandig natuurlijk om netjes en schoon te werken in de keuken en altijd je handen te wassen na wc bezoek.
Ik denk dat een e-coli en lysteria-besmetting erger zijn dan een salmonellaatje.

Mocht je het nog niet aandurven, of visite uit bovenstaande groep krijgen, kan je bij de Sligro gepasteuriseerd eigeel halen.

Je kan er ook voor kiezen chocopuddings te maken; deze verhit je meestal wel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3072 Gepost op: 15 maart 2010, 16:43:24 »
Ik heb altijd begrepen dat bio-eieren inderdaad meer enge beestjes bevatten dan industrie-eieren (want die kippen leven langer en hebben dus meer tijd om dingen op te lopen) maar dat dat voor salmonella nou net niet geldt, want salmonella wordt van kip tot kip overgedragen en dat gaat veel beter als kippen lekker dicht op elkaar zitten.
Nou is campylobacter ook niet tof natuurlijk...

Maar goed, voor wat het waard is (statistisch weinig, maar voor je gemoedsrust misschien meer): ik gebruik bio-eieren ook rauw.
This is between me and the vegetable!

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3073 Gepost op: 15 maart 2010, 16:55:27 »
hmm, het is inderdaad het idee, en eigenlijk zorgt dat voor een innerlijk conflict.

Ik had vorig jaar zelf kippen (tot onze Cairn terriėr ze in een onbewaakt ogenblik doodbeet, zij is geen vegetariėr, dat is duidelijk)
Die kippen liepen vrij op het erf, daarvan durfde ik ook de eitjes niet rauw te eten. Mayonaise maak ik dus ook niet zelf daardoor.

E-coli of lysteria lijken me ook beroerd (ooit op discovery een vreselijke docu gezien daarover).
Alles vers is in die zin beter. Nu nog over mijn eigen angst heen dus. ("gemoedsrust-technisch" werkt jullie bericht wel)

Gepasteuriseerd eigeel lijkt me nou namelijk ook niets.
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3074 Gepost op: 15 maart 2010, 17:57:27 »
Ik ben nogal beslag-eterig. Maakt niet uit wat ik bak, ik moet het beslag proeven. Dus krijg je ook rauwe ei binnen.
Prompt ren ik een paar uur later dan ook altijd naar de wc. Dacht altijd dat dat met salmonella te maken had, maar als dat het ergste is dat het met me doet, dan kan ik het aan.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3075 Gepost op: 15 maart 2010, 18:09:47 »
ik eet ook altijd van het beslag van taarten en cakes, want eigenlijk is dat veel lekkerder dan de cake zelf. ben er nog nooit ziek van geworden en ik heb echt heel zwakke darmpjes en gebruik altijd bio-eieren.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3076 Gepost op: 15 maart 2010, 18:31:53 »
ik eet ook altijd van het beslag van taarten en cakes, want eigenlijk is dat veel lekkerder dan de cake zelf

 :o Echt?

Ik snoep gewoon altijd, beslag en eindresultaat ;D Zowel thuis als op werk. Niet dat ik de meest briljante weerstand heb, maar ik ben ook nog nooit ziek geworden van rauw ei.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3077 Gepost op: 15 maart 2010, 21:48:21 »
ik eet ook altijd van het beslag van taarten en cakes, want eigenlijk is dat veel lekkerder dan de cake zelf

 :o Echt?

verbaasd???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3078 Gepost op: 15 maart 2010, 22:02:13 »
Ik maak ook geregeld gerechten met rauwe (bio/vrije uitloop-)eieren en ben er nog nooit ziek van geworden. Risicogroepen mogen het niet eten, dan moet het ei eerst gepasteuriseerd of gewatdanook worden, ook als het niet-bio-eieren betreft.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3079 Gepost op: 15 maart 2010, 22:17:12 »
Ik snoepte tot voor kort ook uit de bak, tot wij met kerst mogelijk een salmonella'tje te pakken hadden uit smeuige cake (al kan het in retrospect ook een virusje geweest zijn). Maar ik kan je vertellen over een salmonellavergifitging in Turkije .... Sommigen wilden echt niet verder halverwege een kloof van 10 kilometer, 'laat mij maar achter in de rivier' (die lieten ook echt alles lopen he), kotsen en diarree tegelijk echt niet te houden, ik zag letterlijk groen en was echt doodziek, en 1 iemand is een half jaar verlamd gebleven (nooit imidium nemen bij koorts). Maar verder zijn eieren echt lekker hoor.  ;D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken