Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2400 Gepost op: 13 mei 2009, 18:22:38 »
Of zouden ze met vanillepoeder custardbloem/poeder bedoelen? Ik vind het recept ook wel ergens op vla lijken...
Als ik even google dan denk ik dat vanillepoeder tot poeder gemalen merg uit vanillestokjes is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2401 Gepost op: 13 mei 2009, 19:37:48 »
Ons Bakboek van de Vlaamse Boerinnenbond.

Die heb ik ook! Ik zou ook even bij andere recepten kijken en evt. daar een van gebruiken.

http://kookrecepten.wordpress.com/2007/10/01/banketbakkersroom/
http://www.smulweb.nl/949383/koken/recept/Banketbakkersroom


Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2402 Gepost op: 13 mei 2009, 20:21:43 »
Ah, dan zat ik met mn idee over custardpoeder er op zich niet zo raar naast.
Heb jij ook Ons Kookboek?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2403 Gepost op: 13 mei 2009, 23:40:06 »
Ah, dan zat ik met mn idee over custardpoeder er op zich niet zo raar naast.
Heb jij ook Ons Kookboek?

Nee, alleen het bakboek, ooit eens via via aangekomen. Ik heb wel een Margriet basiskookboek van enkele decennia oud, ook superhandig.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2404 Gepost op: 14 mei 2009, 09:26:01 »
Of zouden ze met vanillepoeder custardbloem/poeder bedoelen? Ik vind het recept ook wel ergens op vla lijken...
Als ik even google dan denk ik dat vanillepoeder tot poeder gemalen merg uit vanillestokjes is.

Maar hoeveel vanillestokjes wil je gebruiken? Ik denk dat 50 gram een stokje of zeven is, en dat op een halve liter melk, mét twee zakjes vanillesuiker...
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2405 Gepost op: 14 mei 2009, 17:11:58 »
Ik denk dat als ik een vanillestokje gebruik, het er niet meer dan 1 zal zijn.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #2406 Gepost op: 14 mei 2009, 19:48:11 »
Het valt me op bij het mihoen roerbakken (voor bij de aubergine ;)) dat het aan elkaar gaat hangen. Dus niet de draadjes over de pan verspreid, maar in een klomp. Is dat te vermijden?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2407 Gepost op: 14 mei 2009, 20:01:48 »
Het valt me op bij het mihoen roerbakken (voor bij de aubergine ;)) dat het aan elkaar gaat hangen. Dus niet de draadjes over de pan verspreid, maar in een klomp. Is dat te vermijden?

Je kunt er met bakken wat sesam(olie) door doen, en de ingredienten er met een pastatang een beetje doorschudden. Het hangt ook van de mie af: rechte iets dikkere mie plakt wat minder dan die dunne in nestjes. En oefenen  :)
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2408 Gepost op: 15 mei 2009, 11:33:51 »
Maar je wil dat het resultaat dat gele spul in een puddingbroodje of tompoes is?

Ja  :)

Albert Kooy laat mengt 300 gram suiker door een liter melk, brengt dat aan de kook en laat het tien minuten trekken met een opengesneden vanillestokje. Ondertussen klopt hij 8 eidooiers, 1 heel ei, 70 gram bloem en 60 gram maizena door elkaar.
Daar giet hij de hete melk langzaam en kloppend bij, brengt het opnieuw aan de kook, laat het even doorpruttelen en vervolgens laat hij het afkoelen.

Ik kan mijn Blueband bakboekje even niet vinden.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2409 Gepost op: 29 mei 2009, 13:21:57 »
Mijn enorme biologische koolrabi's zijn voorzien van hele lange stengels met bladeren. Als je googlet moet je die stengels eraf halen voordat je iets doet met de koolrabi. Logisch, want ze passen nooit in een pan. Maar kún je ze wel eten?

En heeft iemand een leuk bbq-idee voor een koolrabi?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2410 Gepost op: 30 mei 2009, 11:05:17 »
Mijn enorme biologische koolrabi's zijn voorzien van hele lange stengels met bladeren. Als je googlet moet je die stengels eraf halen voordat je iets doet met de koolrabi. Logisch, want ze passen nooit in een pan. Maar kún je ze wel eten?

Ik heb het laatst ook bekeken maar volgens mij zijn ze loeibitter en volgens boekjes gooide je die bladeren ook echt weg dus ik denk het niet.

Citaat
En heeft iemand een leuk bbq-idee voor een koolrabi?

Ik heb de vergetengroentenspies van Vday met koolrabi uitgewerkt ooit maar ik kan hem niet meer vinden (http://www.vegatopia.com/smf/index.php?board=5;action=display;threadid=8558 zou ie moeten staan maar da;s stuk.. kan een mod zien of dat recept nog ergens is, want ik heb die recepten ook niet meer zelf..).

Wat ook wel lekker misschien is is een pakketje met honinggeitenkaas en een plak koolrabi en veel tijm maar de kollrabi die moet je dan wellicht even blancheren.
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2411 Gepost op: 30 mei 2009, 12:38:58 »
Citaat
En heeft iemand een leuk bbq-idee voor een koolrabi?

Ik heb de vergetengroentenspies van Vday met koolrabi uitgewerkt ooit maar ik kan hem niet meer vinden (http://www.vegatopia.com/smf/index.php?board=5;action=display;threadid=8558 zou ie moeten staan maar da;s stuk.. kan een mod zien of dat recept nog ergens is, want ik heb die recepten ook niet meer zelf..).
Ik heb de hele V-day draad doorgelezen maar daar staat geen recept in, wel dat Calimero braaf spiesjes heeft staan rijgen.
Kan het zijn dat het recept in het Vegatopia kookboek staat: spiesjes met pattison, koolrabi en schorseneren?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2412 Gepost op: 30 mei 2009, 12:57:34 »
Mijn enorme biologische koolrabi's zijn voorzien van hele lange stengels met bladeren. Als je googlet moet je die stengels eraf halen voordat je iets doet met de koolrabi. Logisch, want ze passen nooit in een pan. Maar kún je ze wel eten?

Ik heb het laatst ook bekeken maar volgens mij zijn ze loeibitter en volgens boekjes gooide je die bladeren ook echt weg dus ik denk het niet.
I beg to differ. Ik krijg ook echt zo'n beeld van boekjes voor de huisvrouw uit de jaren '20 tot '70, waarin je alles ook kapot moet stoven.

Je zou in ieder geval eens kunnen proeven, rauw. Als het echt erg bitter is kan je het niet zo makkelijk alleen gebruiken, maar misschien dat het een aardige bijmenging is in een groene salade (en goedkoper dan rucola ;)), of dat het het ook wel aardig doet in een stevige soep.

Ik bedoel: raapsteeltjes zijn de jonge versie van knolgroen. Die zijn ook een beetje bittertjes.

Je hebt trouwens je koolrabi niet bij je werkgever gekocht. Daar zijn alle knollen opgeschoond.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2413 Gepost op: 30 mei 2009, 13:01:36 »
Mijn enorme biologische koolrabi's zijn voorzien van hele lange stengels met bladeren. Als je googlet moet je die stengels eraf halen voordat je iets doet met de koolrabi. Logisch, want ze passen nooit in een pan. Maar kún je ze wel eten?


Oeh, ik vroeg me net af of ze er al weer waren!
Die bladeren bevatten juist de meeste vitamine C heb ik me laten vertellen en qua smaak hebben ze wat weg van broccoli. Ik wil er vd week een gratin van maken, maar ze kunnen ook goed in de curry.


Edit: verkeerd gelezen en ik bedoelde dus de knollen zelf. Wanneer ik ze koop zijn de bladeren er al af
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2009, 23:06:46 door Hizikigrrrl »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2414 Gepost op: 30 mei 2009, 14:04:41 »
Bij de schoonouders in Frankrijk bak ik nog wel een een vruchtentaartje. Bladerdeegje in vorm leggen, fruit uit eigen gaard er op, beetje nat (bv sinaasappelsap en citroenrasp en beetje honing, in laten koken met beetje water) en dan in de oven.
Bij gebrek aan eigen gaard met steenvruchten, heb ik nu een bak zomerfruit en een doosje bosbessen, beiden uit de vriezer van de AH.
Nu wil ik daar vandaag zo'n zelfde taart van maken. Aangezien rood fruit zachter en natter is dan dan perziken en abrikozen, wil ik er dan geen extra vocht bij doen, alleen wat suiker erbij.

Dat gaat toch wel werken? Ik heb geen zin om morgen mn visite een soort pudding voor te schotelen wat eigenlijk een stukje taart had moeten zijn.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2415 Gepost op: 30 mei 2009, 22:16:28 »
Citaat
En heeft iemand een leuk bbq-idee voor een koolrabi?

Ik heb de vergetengroentenspies van Vday met koolrabi uitgewerkt ooit maar ik kan hem niet meer vinden (http://www.vegatopia.com/smf/index.php?board=5;action=display;threadid=8558 zou ie moeten staan maar da;s stuk.. kan een mod zien of dat recept nog ergens is, want ik heb die recepten ook niet meer zelf..).
Ik heb de hele V-day draad doorgelezen maar daar staat geen recept in, wel dat Calimero braaf spiesjes heeft staan rijgen.
Kan het zijn dat het recept in het Vegatopia kookboek staat: spiesjes met pattison, koolrabi en schorseneren?

Ja die draad is er nog wel (dank je wel trouwens voor het bekijken  :)) maar daarin zegt Jan opeens: klik hier naar de vday recepten. En dat geeft ie error Maar het recept staat idd ook in het topia kookboek was ik helemaal vergeten :D en dat heeft Fem wel geloof ik. En ik heb dus ook nog het recept jeuh.

En @ Christiaan: ja natuurlijk heb ik die koolrabibladeren geproefd en toen geconstateerd dat ze loeibitter waren. en toen ben ik maar es in boekjes gaan kijken en daar stond overal weggooien. Het was ook zo bitter dat het me echt niet lekker leek, ik wilde het ook in een curry doen of in de sla, en hier spreekt iemand die echt van bitter houdt hoor. Maar goed, het was 1 koolrabi, misschien verschilt het ook per koolrabi dat kan natuurlijk goed.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2009, 22:18:43 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2416 Gepost op: 31 mei 2009, 15:08:46 »
Hmm, ik ga morgen die koolrabibladeren maar eens proberen, vandaag bbq-en. En ja! Ik heb het topiakookboek, dus heb de spiesjes nu ook gevonden (stonden niet bij de bbq-recepten hè, vandaar dat ik ze nog niet tegen was gekomen), maar selly d'r dingetje met geitenkaas en tijm klinkt ook erg lekker, dus die maak ik denk ik ook nog even.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2417 Gepost op: 31 mei 2009, 22:33:36 »
Nog even voor de zekerheid: ik had het in mijn bericht dus over de knol zelf, niet de bladeren.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2418 Gepost op: 31 mei 2009, 22:37:18 »
Had ik wel gezien hoor. Maar aangezien hier niemand het echt zeker weet, ga ik morgen even wat stengels en bladeren koken om te zien of dat te eten is.

De spiesjes waren echt heel erg lekker, bij de koolrabi-geitenkaas-honing-tijm-pakketjes viel de koolrabi een beetje weg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2419 Gepost op: 31 mei 2009, 22:49:08 »
Ik heb nog even in de Dikke van Dam gekeken en die noemt expliciet dat je koolrabi bladeren wel kunt stoven en eten (in tegenstelling tot koolraapbladeren).
Cool dat de spiesjes lekker waren trouwens.
,,,,فلافل