Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 35 gasten bekijken dit topic.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #2380 Gepost op: 28 april 2009, 23:15:24 »
Ik vond het altijd leuk om die bonen door de molen te draaien vroeger :)
Maar dan moesten we ze opeten  :nooo: sufgekookte snijbonen bij sufgekookte  aardappeltjes (en toen nog een stuk vlees) yukkie.
Yeck, als ik daar nog aan denk, brrr. Ik heb dan ook tot mijn bijna veertigste geen snijbonen gegeten, ofwel ze voelde eng aan in mijn mond ofwel ze waren doorgekookt. Tot ik ze bij de turk in de buurt in de türlü ineens wel heel lekker vond, das nu een favoriet gerecht als ik daar eet.
En dan zijn ze in grote stukken gesneden.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2381 Gepost op: 04 mei 2009, 09:41:15 »
Als je zelf hartige pannekoeken maakt, doe je dan beslag, groente en dan weer wat beslag??
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2382 Gepost op: 04 mei 2009, 10:00:48 »
Ik zou het groen door het beslag mengen.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2383 Gepost op: 04 mei 2009, 10:43:24 »
Ik zou het groen door het beslag mengen.

Daar had ik niet eens aan gedacht :-[. Logisch. Dank je wel!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2384 Gepost op: 04 mei 2009, 10:45:55 »
Ik zou dat alleen doen als je weinig groen hebt, anders wordt je pannekoek zo dik dat hij nooit gaar wordt van binnen.

Ook lekker: pannekoek bakken, groente erop (ik had gisteren gare spinazie en gebakken ui), kaas eroverheen en dan nog even onder de grill.
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2385 Gepost op: 04 mei 2009, 10:47:03 »
Ik ging ook wel uit van fijne groenten ja... wat ging je erdoor doen, Lona?

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2386 Gepost op: 04 mei 2009, 11:26:58 »
Champignons, paprika, aubergine, courgette, feta.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2387 Gepost op: 04 mei 2009, 11:50:47 »
Oeh, dat maakt het inderdaad moeilijker.

Heb je de aubergine al voorgegrild? Ik denk dat je alledrie de groenten eventjes moet wokken voordat je ze in de pannenkoek verwerkt.

Maar nog beter lijkt het me om de pannenkoek lekker te kruiden met wat pittigs en groene kruiden. Dan de pannenkoek te bakken tot die gaar is aan twee kanten. Dan leg je de groenten en feta op 1 kant en klap je de pannenkoek dubbel en laat je het nog eventjes doorgaren, zodat eventueel de feta nog wat smelt.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2388 Gepost op: 04 mei 2009, 12:46:14 »
Oeh, dat maakt het inderdaad moeilijker.

Heb je de aubergine al voorgegrild? Ik denk dat je alledrie de groenten eventjes moet wokken voordat je ze in de pannenkoek verwerkt.

Maar nog beter lijkt het me om de pannenkoek lekker te kruiden met wat pittigs en groene kruiden. Dan de pannenkoek te bakken tot die gaar is aan twee kanten. Dan leg je de groenten en feta op 1 kant en klap je de pannenkoek dubbel en laat je het nog eventjes doorgaren, zodat eventueel de feta nog wat smelt.

Ja dat is een goed idee. Ik vraag me dan alleen af hoe ze dat in pannenkoekenhuizen doen, daar zit de groente er toch echt gewoon in ::).
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2389 Gepost op: 04 mei 2009, 12:57:39 »
Gaargekookte groenten? Groenten uit blik en pot? Heel veel rijsmiddel?  ;)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2390 Gepost op: 04 mei 2009, 13:11:38 »
Ik doe altijd gewone pannekoeken, maar die vul ik dan, als waren het wraps. Dat is heel makkelijk en lekker. Als ik dan toch aan het bakken ben: veel pannekoeken, zodat ik ook nog over heb voor het ontbijt de volgende dag.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2391 Gepost op: 05 mei 2009, 09:18:22 »
Het was geen succes. De volgende keer probeer ik de groente erin te bakken en veel minder groente.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2392 Gepost op: 13 mei 2009, 17:19:56 »
In mn Vlaamse bakbijbel hebben ze het bij het recept voor banketbakkersroom over vanillepoeder. Ik zou 50 gram van dat poeder kunnen gebruiken, of de helft er van en dan 25 gram bloem.
Maar wat bedoelen ze met vanillepoeder? Merg van vanillepeul tot poeder vermalen? Ik kan het hier nergens vinden in de winkel. Bij de peperbol schijnen ze het wel te hebben, maar dat is 5 euro voor een paar gram. Lijkt me een beetje dure bedoeling worden.
Er bestaat ook banketbakkersroom (of een afgeleide daarvan) uit een zakje van Dr. Oetker, maar ik wil echte en zelfgemaakte. Geen losgeroerde toestanden met water uit een zakje.

Ik ben binnenkort jarig en dan zal ik uitvoerig gaan bakken en natuurlijk ook dingetjes met banketbakkersroom. En aangezien ik het nog nooit zelf heb gemaakt, moet ik het van te voren uitvoerig uittesten en proeven  ;)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2393 Gepost op: 13 mei 2009, 17:32:59 »
Ik gok op vanillesuiker?
Een beetje bloem door slagroom is trouwens echt  :yummie:

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2394 Gepost op: 13 mei 2009, 17:41:37 »
Ik denk dat ze vanillesuiker bedoelen. In  ieder geval niet de inhoud van een peul, want voor 50 gram heb je dan minstens vijf peulen nodig, schat ik.

Maar wacht, je hebt vanillepoeder nodig en dan kun je de helft door bloem vervangen? Is het een jaren-50 surrogaat? Want dan zou ik voor half vanillesuiker, half bloem gaan.

Ik zal vanavond even in mijn kookboekje kijken hoe die banketbakkersroom maken.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2395 Gepost op: 13 mei 2009, 17:45:23 »
Maar ze hebben het in het boek ook over vanillesuiker, dus ging ik er van uit dat vanillepoeder iets anders was. het gaat trouwens over het recept voor pasteibakkersroom uit Ons Bakboek van de Vlaamse Boerinnenbond.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2396 Gepost op: 13 mei 2009, 17:46:08 »
Maar je wil dat het resultaat dat gele spul in een puddingbroodje of tompoes is?

En ik kan me dus voorstellen dat vanillepoeder iets is wat half vanillesuiker, half meel is.
This is between me and the vegetable!

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #2397 Gepost op: 13 mei 2009, 17:47:10 »
Ik heb ooit tijdens kooklessen op school banketbakkersroom gemaakt en toen gebruikten we een opengesneden vanillestokje. Nou was de kookjuf wel een purist én medeschrijfster van het  kookboek waarmee we werkten (van de haagse huishoudschool   :)). In de griekse winkel verkopen ze ook iets dat vanillepoeder heet maar dat is inderdaad heel erg duur (1 euro per gram) en daar gebruik je volgens mij maar een paar tiende gram per keer van. Of vanillepoeder in 't Vlaams hetzelfde is als vanillesuiker in Nederland  ???. Geen idee. Misschien makkelijker om een ander recept te proberen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2398 Gepost op: 13 mei 2009, 18:06:08 »
Maar je wil dat het resultaat dat gele spul in een puddingbroodje of tompoes is?

Ja  :)

Het recept heeft het over 2 zakjes vanillesuiker en 50 gram vanillepoeder. In het recept voor vanillepudding kan je zien dat ze het hebben over de poeder breken in melk.
Ik heb dus geen idee wat ze met vanillepoeder bedoelen, maar het lijkt me wel een essentieel onderdeel.

Even de pagina ingescand:
http://i39.tinypic.com/1499nhs.jpg

Of zouden ze met vanillepoeder custardbloem/poeder bedoelen? Ik vind het recept ook wel ergens op vla lijken...
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2399 Gepost op: 13 mei 2009, 18:11:16 »
mss dan van dat pudding-poeder? van dr oetker gebruikte mijn grootmoeder dat altijd, geloof ik...