Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1960 Gepost op: 24 juli 2008, 11:51:30 »
Euh, het is wel iets mediterraans op zich, en wordt volgens mij ook wel in de joodse keuken gebruikt.
Als ik bij de Surinamer iets kan vinden, neem ik t wel mee.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #1961 Gepost op: 24 juli 2008, 11:55:24 »
Bij de Jumbo verkopen ze het ook. En zelfs bij de grote Chinese toko in Rotterdam (maar die verkopen dan ook allerlei andere niet-Chinese dingen).

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1962 Gepost op: 24 juli 2008, 17:26:00 »
Oja doe maar meenemen. Zouden joden veel met kikkererwtenmeel doen? Want dan heeft mijn ah het waarschijnlijk wel, en als die pannekoeken dan heel lekker zijn, kan ik het ook daar gaan halen.

Volgens mij heeft jouw AH het niet, als ie het heeft, dan  bij de Surinaamse producten, joden doen er nix mee.
Als je het nog niet hebt tegen de tijd dat we naar de Efteling gaan, neem ik wel wat voor je mee, het is toch licht en ik heb een enorme zak.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2008, 17:26:51 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1963 Gepost op: 24 juli 2008, 23:01:18 »
Ik heb net al gekregen van Koekje, dus voorlopig kan ik heeeeeel veel pannekoeken bakken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1964 Gepost op: 25 juli 2008, 13:51:05 »
Ik dacht dat ik laatst een recept had gevonden voor pannekoeken met kikkererwtenmeel, maar ik kan het niet terugvinden.

Heeft één van jullie een goed recept?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1965 Gepost op: 25 juli 2008, 16:07:05 »
Ik dacht dat ik laatst een recept had gevonden voor pannekoeken met kikkererwtenmeel, maar ik kan het niet terugvinden.

Heeft één van jullie een goed recept?

 http://en.wikipedia.org/wiki/Chickpea_flour

Ik heb hier ook nog een zak chana dal liggen (van de kleine kikkererwt-versie) en die Burmese tofu lijkt me ook leuk om eens te maken!
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2008, 16:10:05 door Hizikigrrrl »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1966 Gepost op: 27 juli 2008, 22:55:39 »
De quiche van gisteren heb ik vandaag pas gemaakt, en hij is wel te eten, maar zeker niet geweldig. Iets met het deeg en de vulling.

Het recept:
- korstdeeg (boter, bloem met een beetje zout, 1 eigeel en klein beetje water) blind bakken
- vulling: 3 eieren en 3 eigelen, 1 hele grote teen knoflook, beetje zout en redelijk wat zwarte peper, 1 blik artsjokharten in plakjes, 1 blik zwarte olijven in ringetjes, iets van 100 ml crème fraiche, wat geraspte kaas, gevriesdrooge peterselie (mn bosje verse was verlept)

Het deegje vond ik iets te zout, maar ik had het ook wat bruiner mogen bakken. Maar de vulling is het ook niet.
Verse artisjokken zullen best beter te eten zijn, maar die heb ik nog nooit eerder gebruikt, en uit blik vind ik meestal best lekker (op pizza enzo of in de pastasaus). De olijven zaten in een blik van Carbonel, op water met een beetje zout.

Graag tips en reacties om de receptuur aan te passen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1967 Gepost op: 27 juli 2008, 23:04:28 »
Ik vind het nogal veel ei. Als ik een grote taart bak gebruik ik hooguit twee eieren en een pakje sojaroom, maar vaak laat ik het ei helemaal weg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1968 Gepost op: 27 juli 2008, 23:07:51 »
Carbonel olijven zou ik in het schap laten staan. Die hebben een gek smaakje.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1969 Gepost op: 27 juli 2008, 23:13:08 »
Dus met olijven van de Turk en een heel bekertje crème fraiche en niet meer dan 2 eieren wordt het beter te eten?
Het ligt toch niet aan de combinatie van olijf en artisjok? want die vond ik zo gek nog niet in eerste instantie. Misschien de volgende keer een gegrilde rode ontvelde paprika erbij.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1970 Gepost op: 28 juli 2008, 00:17:44 »
En misschien room ipv creme fraiche? Creme fraiche is wel heel zuur, dat kan soms gekke dingen doen in een hartige taart.

Ikzelf zou denk ik wat zachte geitenkaas nemen (een redelijk pittige) artisjokharten, een beetje olijven of wat zongedroogde tomaatjes (ik hou niet zo van olijven) en dan idd wat paprika, of reepjes courgettes. Die in een platte taartvorm en dan in de oven.
Dus helemaal geen ei en geen room, maar dan wordt de taart wel losser. Als ie steviger moet worden zou ik de kaas loskloppen met wat room, die op de bodem doen en de groenten erin drukken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1971 Gepost op: 28 juli 2008, 00:18:32 »
Oja, en bladerdeeg, werkt prima voor de meeste quiches en is het minste werk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1972 Gepost op: 28 juli 2008, 00:23:02 »
Ik hou niet zo van geitenkaas, dat smaakt zo naar geit. Ik eet heel soms van die hele jongen zachte Franse, dat trek ik soms nog net.
Ik gebruik ook regelmatig crème fraiche in de pan, dus ik dacht dat in mn quiche t ook wel zou gaan.

Bladerdeeg maken vind ik nogal veel werk, vandaar dat ik meestal een korstdeegje maak.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1973 Gepost op: 28 juli 2008, 00:24:36 »
Bladerdeeg moet je ook kant-en-klaar kopen, anders is het natuurlijk ook veels te veel werk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1974 Gepost op: 28 juli 2008, 03:19:25 »
De taart is afgekoeld, en ik kon niet slapen en ging de keuken in. Daar keek de taart me aan. Dus ik sneed een klein stukje af, en at het op.
En hij is koud lekker!

De korst is redelijk hetzelfde, maar die had ik gewoon langer moeten bakken.

Maar hoe je doe dat dan met plakjes bladerdeeg? Ik gebruik meestal mn ronde vorm, en bladerdeegplakjes zijn vierkant. Leg je ze los in de vorm (eventueel aan elkaar plakken met water of losgeklopt eigeel), of rol je ze tot 1 deegbal en dan weer tot ronde lap? En zijn de naden niet vervelend?
Ik vind bladerdeegplakjes uit een pakje best eetbaar, en het is ook niet zo duur, maar ik gebruik dat eigenlijk alleen voor hapjes te maken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1975 Gepost op: 28 juli 2008, 08:19:08 »
Als ik actief ben dan leg ik de plakjes stervormig op elkaar en rol ze uit tot een ronde lap, maar als ik snel wil zijn dan leg ik ze gewoon naast elkaar in de schaal, duw de randjes aan en de overhangende stukken gebruik ik om de gaten op te vullen.
Ik heb wel het idee dat de tweede versie beter werkt bij platte taarten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1976 Gepost op: 28 juli 2008, 11:24:43 »
ik leg de plakjes altijd gewoon naast elkaar in de vorm en druk ze wat aan met mn vingers, zodat ze aan elkaar blijven plakken.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1977 Gepost op: 03 augustus 2008, 12:44:13 »
Hoelang kun je zelfgemaakte lemoncurd bewaren?

In een dichte pot (die gesteriliseerd is voordat je de lemon curd erin deed) maanden, als hij open is nog steeds een paar weken (wel steeds een schone lepel gebruiken, want het is erg schimmelgevoelig).

Dank. Dan maak ik er gewoon kikkerbrood van.

Je kunt er ook gevulde flensjes/omeletten mee maken...

En onion bhaji's!
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1978 Gepost op: 08 augustus 2008, 20:33:35 »
Ik wil binnenkort een fruit-plaat taart gaan maken. Dat met dat fruit komt wel goed, maar even over het deeg:

De bodem wil ik dus voorbakken op een bakplaat, zonder vulling, omdat die er later koud in moet. Hoe zorg ik er over zo'n groot oppervlak voor dat de randen wel op puffen en de binnenkant plat blijft? Wordt dat echt knoeien met bakpapier en gedroogde bonen?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1979 Gepost op: 08 augustus 2008, 23:39:13 »
:yes: maar zo knoeierig is dat niet.
This is between me and the vegetable!