Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1900 Gepost op: 18 mei 2008, 18:11:57 »
Je kunt het natuurlijk drinken, maar misschien zit er weinig smaak aan.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1901 Gepost op: 18 mei 2008, 19:49:00 »
Nouja :) Het is dus wel degelijk niét bedoeld om gewoon te drinken.
In welk soort gerechten kan ik die Alpro verwerken? Kan ik er toch wat leuks mee :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1902 Gepost op: 18 mei 2008, 22:19:29 »
Ik drink juist die sojamelk omdat ik de anderen met suiker te zoet vind! Daarnaast bevat het ook vrijwel geen koolhydraten.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1903 Gepost op: 19 mei 2008, 00:47:33 »
Ik ga volgende week picknicken met vriendinnen en ik wilde iets doen met gevulde kruidige pannekoekjes.

Een paar weken terug aten wij namelijk kruidige pannekoekjes met een champignonragout en dat vonden we nogal geslaagd, maar ik zie mezelf niet leuk fashionable in vrolijk kleedje op een vrolijk kleedje met kleverige ragout, dus ik wil er een andere vulling instoppen. Iemand een idee?
En kan ik die pannekoekjes al op vrijdag bakken als ik ze op zondag wil eten?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1904 Gepost op: 19 mei 2008, 20:41:46 »
Nouja :) Het is dus wel degelijk niét bedoeld om gewoon te drinken.
In welk soort gerechten kan ik die Alpro verwerken? Kan ik er toch wat leuks mee :)


Je kunt er pannenkoeken mee maken.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1905 Gepost op: 20 mei 2008, 07:04:19 »
Nouja :) Het is dus wel degelijk niét bedoeld om gewoon te drinken.
In welk soort gerechten kan ik die Alpro verwerken? Kan ik er toch wat leuks mee :)


Je kunt er pannenkoeken mee maken.

Jhaaaaaa!! :)
Super :)

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1906 Gepost op: 20 mei 2008, 09:54:55 »
Ik ga volgende week picknicken met vriendinnen en ik wilde iets doen met gevulde kruidige pannekoekjes.

Een paar weken terug aten wij namelijk kruidige pannekoekjes met een champignonragout en dat vonden we nogal geslaagd, maar ik zie mezelf niet leuk fashionable in vrolijk kleedje op een vrolijk kleedje met kleverige ragout, dus ik wil er een andere vulling instoppen. Iemand een idee?
En kan ik die pannekoekjes al op vrijdag bakken als ik ze op zondag wil eten?

Ikzelf zou best pannenkoeken die ik op vrijdag heb gebakken, heb laten afkoelen en in de koeling gelegd op zondag eten. Vullen kan ook met eerder gebakken of geroosterde groenten. Ik eet geen pannenkoeken maar vul regelmatig tortilla's met gemengde sla, repen komkommer, repen wortel, repen bleekselderij, reepjes tempeh of plakken tofu. Je kan ze insmeren met kruidenroomkaas en dan veldsla met paprika ( reepjes ;) ) erop.
Enigszins stevige vulling zoals die ragout kan ook, dan zou ik dat ook van te voren maken en in de koeling goed op laten stijven. ( Overigens, ik heb ooit ook pannenkoeken gevuld met paddestoelenragout gemaakt en dat recept van zo'n ah-repectenkaartje, hmmmm)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1907 Gepost op: 20 mei 2008, 09:56:31 »
Nouja :) Het is dus wel degelijk niét bedoeld om gewoon te drinken.
In welk soort gerechten kan ik die Alpro verwerken? Kan ik er toch wat leuks mee :)


Ik gebruik standaard sojamelk, die wat jij benoemt of die andere meer gangbare drinkvariant in soepen, cakes, cupcakes, sausjes en idd pannenkoeken. Overal waar je 'melk' in zou kunnen doen, gebruik ik dat dus. Ook in de koffie.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1908 Gepost op: 20 mei 2008, 10:14:25 »
Ik hou zelf absoluut niet van de "gewone" soyamelk, om te drinken (de cuisine gebruik ik wel eens in sausjes).
In plaats van melk gebruik ik liever rijstemelk of havermelk. Kennen/lusten jullie dat ook? Zo niet, wel de moeite waard om eens te proberen. Ik vind alleen het verwarmen hiervan niet zo'n succes, de smaak is dan niet echt lekker.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1909 Gepost op: 20 mei 2008, 12:21:40 »
In plaats van melk gebruik ik liever rijstemelk of havermelk. Kennen/lusten jullie dat ook? Zo niet, wel de moeite waard om eens te proberen. Ik vind alleen het verwarmen hiervan niet zo'n succes, de smaak is dan niet echt lekker.

In volgorde van lekker tot niet lekker:
Kamutmelk, havermelk, rijstmelk, sojamelk (zonder speciaal smaakje).

Enkel Kamutmelk vind ik echt lekker genoeg om gewoon te drinken.

'k Weet wel dat er ook grote verschillen zijn tussen de verschillende merken en voor warme bereidingen heb ik tot nu toe enkel sojamelk gebruikt.  Bepaalde merken en soorten (o.a. amandelmelk) wil ik nog testen en ook voor warme bereidingen wil ik de verschillende opties eens proberen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1910 Gepost op: 20 mei 2008, 12:29:22 »
Kamutmelk heb ik nog nooit gehad, maar haver- en rijstmelk vond ik best wel lekker. Ik vind ze alleen niet zo geschikt om veel te drinken, omdat ze qua voedingswaarde minderwaardig zijn aan sojamelk.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1911 Gepost op: 21 mei 2008, 22:37:43 »
Vraagje: sinds een paar weken ben ik helemaal weg van het recept van Franse chocoladetaart (zonder bloem) uit het World Food Café kookboek. Het is een geweldig recept en iedereen die ik het voorzet is er helemaal van onder de indruk. Maar.....ik vraag me af of de taart niet nóg beter zou zijn met een paar lepels amandelmeel erdoor. Hij zakt nu flink in, als ie uit de oven komt, en misschien voorkom ik dat met iets "meel-achtigs". Ik weet dat amandelmeel vaak erg lekker in gebak is, dus waarom hierin niet. Heeft iemand een idee hoeveel gram ik zou moeten gebruiken en doet het nog iets met de baktijd??


Edit: link gefixed
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2008, 23:06:36 door Hizikigrrrl »
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1912 Gepost op: 21 mei 2008, 23:12:21 »
Het zakt in omdat het meer een gebakken pudding is. Hoeveel gram amandelmeel je nodig hebt, weet ik niet zo.

Misschien kan je het een beetje inschatten aan de hand van de volgende recepten?:
http://www.cacaoweb.net/flourless-chocolate-muffins.html
http://www.cacaoweb.net/flourlesschocolatecake2.html

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1913 Gepost op: 21 mei 2008, 23:22:36 »
Ik ga volgende week picknicken met vriendinnen en ik wilde iets doen met gevulde kruidige pannekoekjes.

Een paar weken terug aten wij namelijk kruidige pannekoekjes met een champignonragout en dat vonden we nogal geslaagd, maar ik zie mezelf niet leuk fashionable in vrolijk kleedje op een vrolijk kleedje met kleverige ragout, dus ik wil er een andere vulling instoppen. Iemand een idee?
En kan ik die pannekoekjes al op vrijdag bakken als ik ze op zondag wil eten?

Ikzelf zou best pannenkoeken die ik op vrijdag heb gebakken, heb laten afkoelen en in de koeling gelegd op zondag eten. Vullen kan ook met eerder gebakken of geroosterde groenten. Ik eet geen pannenkoeken maar vul regelmatig tortilla's met gemengde sla, repen komkommer, repen wortel, repen bleekselderij, reepjes tempeh of plakken tofu. Je kan ze insmeren met kruidenroomkaas en dan veldsla met paprika ( reepjes ;) ) erop.
Ha, bedankt. Ik ga idd groenten grillen en dan de gegrilde groenten en wat sla meenemen. Kruidenroomkaas mag ik zelf niet hebben, dus dat geef ik ook mijn vriendinnen niet (zo ben ik dan, ze krijgen ook soep met sojayoghurt erin).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1914 Gepost op: 22 mei 2008, 19:21:59 »
Vraagje: sinds een paar weken ben ik helemaal weg van het recept van Franse chocoladetaart (zonder bloem) uit het World Food Café kookboek. Het is een geweldig recept en iedereen die ik het voorzet is er helemaal van onder de indruk. Maar.....ik vraag me af of de taart niet nóg beter zou zijn met een paar lepels amandelmeel erdoor. Hij zakt nu flink in, als ie uit de oven komt, en misschien voorkom ik dat met iets "meel-achtigs". Ik weet dat amandelmeel vaak erg lekker in gebak is, dus waarom hierin niet. Heeft iemand een idee hoeveel gram ik zou moeten gebruiken en doet het nog iets met de baktijd??

Ik zou het eens proberen met 200 gram amandelmeel (of is het erg duur?). Dan een uur op 175 graden, uitlopend naar vijf kwartier. Gewoon proberen en desnoods overdoen met de kennis die je hebt opgedaan.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2008, 19:22:26 door Annemieke »

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1915 Gepost op: 27 mei 2008, 08:47:30 »
Waar vind ik koolzaadolie? Ik gebruik nu meestal zonnebloemolie als er in een bak recept wordt gevraagd om koolzaadolie, maar dat vind ik dus nergens..

En lijnzaad? Vind ik dat gewoon bij de natuurvoedings/reformzaak?
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2008, 08:47:56 door Djooiss »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1916 Gepost op: 27 mei 2008, 09:29:09 »
Waar vind ik koolzaadolie? Ik gebruik nu meestal zonnebloemolie als er in een bak recept wordt gevraagd om koolzaadolie, maar dat vind ik dus nergens..

En lijnzaad? Vind ik dat gewoon bij de natuurvoedings/reformzaak?

Lijnzaad vind je bij ons ook gewoon in de supermarkt (de gerbroken lijnzaadjes welteverstaan - naar de olie heb ik nog nooit gezocht).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1917 Gepost op: 27 mei 2008, 12:53:20 »

Lijnzaad vind je bij ons ook gewoon in de supermarkt (de gerbroken lijnzaadjes welteverstaan - naar de olie heb ik nog nooit gezocht).

De al gebroken zaadjes kun je beter niet kopen ivm oxidatie/ranzig worden. Beter is het om hele te kopen en deze zelf in te blender te malen. Daarna eventueel bewaren in de koelkast.

Lijnzaadolie en koolzaadolie/canola zijn iig bij de biowinkel te koop.
Persoonlijk vind ik dat je ipv canola ook een milde olijfolie kan gebruiken.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1918 Gepost op: 27 mei 2008, 13:24:09 »

Lijnzaad vind je bij ons ook gewoon in de supermarkt (de gerbroken lijnzaadjes welteverstaan - naar de olie heb ik nog nooit gezocht).

De al gebroken zaadjes kun je beter niet kopen ivm oxidatie/ranzig worden. Beter is het om hele te kopen en deze zelf in te blender te malen. Daarna eventueel bewaren in de koelkast.

Lijnzaadolie en koolzaadolie/canola zijn iig bij de biowinkel te koop.
Persoonlijk vind ik dat je ipv canola ook een milde olijfolie kan gebruiken.

Ik kocht een pakje van Herta, en naar mijn weten zijn ze, tot het zakje op was, nooit ranzig geworden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1919 Gepost op: 27 mei 2008, 14:01:02 »
Maar de kwaliteit van de olieën gaat er wel op achteruit. Eigenlijk moet je meel en noten ook in de koelkast bewaren, in vochtvrije bakken.