Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1840 Gepost op: 18 april 2008, 12:07:46 »
Iemand bekend met het gebruik van verse peper, als in die groene balletjes?

Edit: Er stond eerst tumicuni.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2008, 12:54:13 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1841 Gepost op: 18 april 2008, 12:49:27 »
Nooit gebruikt. Heb je al gekeken bij de Thaise super in de Koningsstraat?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1842 Gepost op: 18 april 2008, 12:53:17 »
Heb het gister per ongeluk meegenomen, maar ben er inmiddels achter wat het is en wat ik ermee kan.
Zit alleen nog met die verse peper nu.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1843 Gepost op: 18 april 2008, 13:10:59 »
Ah zo! Ik dacht juist dat je het zocht.
Waar heb je het dan gekocht?
En wat ga je er nu mee maken?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1844 Gepost op: 18 april 2008, 17:41:40 »
Was gister nog even gaan tokoshoppen in Hilversum.
Toko Ono is de spicy supermarkt en heeft een leuk assortiment. Naast veel Aziatisch ook een aantal spotgoedkope Italiaanse dingen (De Cecco, etc).
Daar had ik de peperbesjes al eens zien liggen.
Nu ben ik al jaren weg van een bepaald gerecht bij een lokale afhaalChinees hier in 't Gooi en ik krijg dat sausje potverdorie niet nagemaakt. Kwam in die zoektocht wel Szechuanpeper op het spoor en ik denk dat ze een bepaald type pepertje gebruiken, wat ik eerst ook niet kende. Daarnaast probeer ik er een veggie versie van te maken.
Gerechtnaam googlen levert weinig op, dus ik wilde eens proberen of ze dit bedoelde met de verse peper. Nu heb ik deze verse peper, maar weet niet zo goed wat ik er mee moet. In de Thaise keuken worden ze kennelijk alleen op het einde toegevoegd aan curries zonder cocosmelk. Dat wordt dus experimenteren...
De tumicuni lag naast de laos en turmericwortel en heb ik per ongeluk meegenomen. In combi met de andere ingekochte waar, ga ik voor een Thais soepje en een gerecht van gebakken tofu met lenteuitjes en cashewnoten in oestersaus. Die laatste vereist Thai Chocolate's, een lang gedroogd soort rode peper die ik ook in Amsterdam nog niet heb gezien. Wel zag ik in de toko een knoflookvariant die ik niet kende en dat blijkt Thaise te zijn, dus wie weet kom ik weer een stapje dichterbij het namaken van het origineel.

De andere toko is Roerade, waar ik ineens tegen ancho's, pasilla's, Koreaanse rode peper en nog iets Mexicaans aanliep. Ze verkopen ook andere niet zo goed verkrijgbare dingen als aluin, tonkabonen en rommelkruid. En chococantuccini's van Corsini voor de goedkoopste prijs die ik ooit ben tegen gekomen in NL :D

Beide zijn op steenworpafstand van het station in Hilversum, dus goed bereikbaar. Aanraders!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1845 Gepost op: 18 april 2008, 17:57:37 »
Wauw! Klinkt allemaal heel goed joh!
Maar mag ik nu nog vragen welk Chinees gerecht je probeert na te maken?  :)
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1846 Gepost op: 18 april 2008, 21:01:09 »
Ik heb wel eens ingemaakte peperkorrels gehad die er uit zien als kappertjes en ik raad je van harte aan om ze niet te eten als kappertjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1847 Gepost op: 19 april 2008, 12:20:16 »
Heb er gister aan eentje gelikt uit nieuwsgierigheid. Direct in mijn mond steken doe ik niet meer na een niet zo weloverwogen actie met een madame Jeanet :bloos:. Maar bedankt voor de tip Hiziki! Wat heb jij er destijds mee gedaan?

Selly: Het gerecht van de afhaal Chinees heet Chiu Yem Ngau, wat 'gebakken ossenhaas met verse peper' als Nederlandse ondertitel heeft.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1848 Gepost op: 19 april 2008, 14:02:46 »
Hmm, mijn moeder doet wel eens van die groene peperkorrels door de salade, ik vraag me af of dat dezelfde zijn? Ik vond het in ieder geval altijd erg lekker en niet te pittig.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1849 Gepost op: 19 april 2008, 14:09:14 »
Waren dat gedroogde of verse?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1850 Gepost op: 19 april 2008, 16:40:17 »
Verse, dat wil zeggen, ze zaten in een glazen potje op vocht en waren niet gedroogd. Je kan ze gewoon bij de supermarkt kopen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1851 Gepost op: 19 april 2008, 17:23:49 »
Op stage kreeg ik regelmatig roze peperkorrels door de salade, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niets. Maar die waren gedroogd, dus dat is anders.
Nog een specifieke salade of iets waarbij je het echt briljant mee vind smaken?

Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1852 Gepost op: 19 april 2008, 18:40:46 »
Hmm nee niet echt, gewoon eenvoudig met sla-tomaat-pitjes-dressing. Als ik jou was zou ik wel eerst 1 zo'n ding proeven (of heb je dat al gedaan?). Straks zijn ze helemaal niet hetzelfde namelijk en dan is je sla verpest!

Vraag: wat moet ik in godsnaam met gerookte knoflook? Ik kreeg het bij wijze van cadeautje van de natuurwinkel maar ik zou niet weten waar ik het voor kan gebruiken.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1853 Gepost op: 19 april 2008, 18:59:39 »
Gewoon gebruiken waar je ook gewone knoflook gebruikt. Het ruikt heftiger dan het smaakt.

Ik heb een recept voor tomatendip waar ik het in deed.
klik
« Laatst bewerkt op: 19 april 2008, 19:00:02 door Annemieke »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1854 Gepost op: 19 april 2008, 19:48:47 »
Hmm dat is een lekker hapje annemieke! Wat ik me afvraag bij kazen zoals bijv. gorgonzola: gebruiken jullie de korst ook?

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1855 Gepost op: 19 april 2008, 20:16:53 »
Hmm dat is een lekker hapje annemieke! Wat ik me afvraag bij kazen zoals bijv. gorgonzola: gebruiken jullie de korst ook?

Ik niet, ben er vies van.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1856 Gepost op: 19 april 2008, 22:37:59 »
Hmm dat is een lekker hapje annemieke! Wat ik me afvraag bij kazen zoals bijv. gorgonzola: gebruiken jullie de korst ook?

Gorgonzola niet, niet echt lekker. Roodkorstkazen idem. Roodschimmel dan weer wel vaak. Ligt eraan hoe het smaakt.. kan nooit veel kwaad dacht ik.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1857 Gepost op: 20 april 2008, 18:33:05 »
Heeft iemand hier misschien een goed recept voor cheesecake?

Bah, het recept van Annemieke gaat 'm niet worden want mijn oven is kapot. Iemand misschien een recept voor een kwarktaart waarbij ik geen oven en geen gelatine nodig heb?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1858 Gepost op: 20 april 2008, 18:35:11 »
Een ander soort taart is trouwens ook goed... Zolang ik het maar zonder oven kan maken.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan