Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1780 Gepost op: 22 maart 2008, 11:58:49 »
Ik heb weer een vraag.
Ik gebruik zelf altijd boter in mn baksels (een enkele olie als mn recept daar om vraagt). Roomboter natuurlijk.
Nu is er schijnbaar ook plantenmargarine in de handel, en ik ga ervan uit dat deze volledig plantaardig is, dus ook geschikt voor vegans.
Maar margarine is toch ook van melk gemaakt? En melk komt meestal uit vrouwelijke zoogdieren. Of wordt hierbij gebruik gemaakt van sojamelk? En die volledig plantaardige margarine, smaakt dat dan ergens naar sojamelk? Gebruik ik het precies hetzelfde als gewoon boter en geeft het een gelijk bakresultaat? Is de plantenmargarine van de AH daar geschikt voor?

Ik greep afgelopen week bijna mis bij de AH, en werd nieuwsgierig  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1781 Gepost op: 22 maart 2008, 14:58:03 »
Roomboter smaakt bij bakken en koken veel lekkerder dan margarine (vind ik), maar je kunt het heel goed als vegan vervanger gebruiken. Margarine kan inderdaad helemaal plantaardig zijn, dan heet t ook wel plantenmargarine. In de plantenmargarine van de AH zit soja, maar hoeveel en hoe, dat weet ik niet.

Ik heb niet het antwoord op al je vragen, maar in mijn boekje over levensmiddelen (waarin ik altijd alles opzoek) vond ik het volgende:

Margarine werd in de 19e eeuw in Frankrijk ontwikkeld als alternatief voor boter, die schaars en duur was. Margarine bestaat uit plantaardig vet, maar kan ook dierlijk vet bevatten. Margarine bevat evenveel vetten en calorieen als boter. In tegenstelling tot boter bevat 100% plantaardige boter geen cholesterol.

Zo, heb ik gelijk ook weer wat geleerd.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1782 Gepost op: 24 maart 2008, 14:49:41 »
Waar koop ik bakvaste chocolade? Online zie ik heel duur spul van Callebaut en Valrhona, is het niet bij de AH te verkrijgen??

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1783 Gepost op: 24 maart 2008, 19:01:34 »
horecagroothandel.
Niet bij AH nee.
,,,,فلافل

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1784 Gepost op: 24 maart 2008, 20:57:41 »
Ik heb weer een vraag.
Ik gebruik zelf altijd boter in mn baksels (een enkele olie als mn recept daar om vraagt). Roomboter natuurlijk.
Nu is er schijnbaar ook plantenmargarine in de handel, en ik ga ervan uit dat deze volledig plantaardig is, dus ook geschikt voor vegans.
Maar margarine is toch ook van melk gemaakt? En melk komt meestal uit vrouwelijke zoogdieren. Of wordt hierbij gebruik gemaakt van sojamelk? En die volledig plantaardige margarine, smaakt dat dan ergens naar sojamelk? Gebruik ik het precies hetzelfde als gewoon boter en geeft het een gelijk bakresultaat? Is de plantenmargarine van de AH daar geschikt voor?

Ik greep afgelopen week bijna mis bij de AH, en werd nieuwsgierig  :)

Ik gebruik, daar waar nodig, de plantenmargarine van de AH bij mijn baksels. Ben nog in de experimenteerfase van het bakken, al helemaal in de veganbakkerij en tot dusver gaat het goed en nog beter, het smaakt goed en vind gretig aftrek bij vriendlief,bij zijn collega's en bij mijn eigen deelnemers ! ( Tot dusver 'bladerdeeg',  cupcakejes, muffins en een pools paasbrood meegebakken )
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1785 Gepost op: 28 maart 2008, 10:39:11 »
Appelciderazijn, kan je dat ook vervangen door appelazijn? De natuurwinkel hier heeft het niet, maar wil het alleen maar bestellen als ik dan alle 6 flessen afneem.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1786 Gepost op: 28 maart 2008, 15:14:34 »
Ja hoor, of door witte wijn azijn of door een combinatie van beide. Voor welk recept is het?
,,,,فلافل

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1787 Gepost op: 28 maart 2008, 17:12:00 »
Het is voor een vegan bananen notenbrood. Een recept in een oude Yes. Zag er lekker uit. :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1788 Gepost op: 28 maart 2008, 17:57:10 »
dan zou ik appelazijn nemen en een drup gewone, wat zuurdere azijn.
,,,,فلافل

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1789 Gepost op: 28 maart 2008, 18:01:06 »
Dank je, ik ga het proberen. :)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1790 Gepost op: 31 maart 2008, 14:33:31 »
Ik heb een "FormaPasta" gekocht. Zo'n vormpje waarmee je deegflappies kunt vullen.
Wie heeft er een aantal lekkere vullingen voor deegflappies? Zowel hartig en zoet zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2008, 14:39:34 door Laurita_26 »
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1791 Gepost op: 31 maart 2008, 15:48:17 »
Ik heb een "FormaPasta" gekocht. Zo'n vormpje waarmee je deegflappies kunt vullen.
Wie heeft er een aantal lekkere vullingen voor deegflappies? Zowel hartig en zoet zijn welkom!

In deze thread staat vast wel iets van je gading:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=12600

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1792 Gepost op: 31 maart 2008, 16:01:03 »
Deze vond ik van Annemiek:

"Een seitanbroodje. Al vond ik het uiteindelijk meer naar een saucijzenbroodje smaken, dan naar een seitanbroodje uit de biowinkel."

Voor 10 broodjes:

* 10 plakjes bladerdeeg
* 1/2 pot seitan (of 1 kleine pot)
* 1 middelgrote ui
* 1 teen knoflook
* gehaktkruiden
* nootmuskaat, zout & peper
* bloem

Meng de seitan in de keukenmachine fijn met de knoflook en de ui. Doe daarbij gehaktkruiden en nootmuskaat, zout en peper naar smaak. Bedenk wel dat bladerdeeg van zichzelf een beetje flauw is. Doe er dan wat bloem en olie bij en meng het nogmaals.

Leg een rolletje op een vierkant plakje bladerdeeg en sla de 2 flapjes beurtelings om het rolletje. Leg het omgekeerd op een bakblik en prik er wat gaatjes in. Ongeveer 20 minuten op 200 graden.

Iemand al ervaring mee? Lijkt me wel lekker!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1793 Gepost op: 31 maart 2008, 16:42:09 »
Is dat niet het zelfde als een pie-maker? Daar schijnt Sam fantastische dingen mee te doen.  
,,,,فلافل

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1794 Gepost op: 31 maart 2008, 20:39:55 »
Deze vond ik van Annemiek:

"Een seitanbroodje. Al vond ik het uiteindelijk meer naar een saucijzenbroodje smaken, dan naar een seitanbroodje uit de biowinkel."

Voor 10 broodjes:

* 10 plakjes bladerdeeg
* 1/2 pot seitan (of 1 kleine pot)
* 1 middelgrote ui
* 1 teen knoflook
* gehaktkruiden
* nootmuskaat, zout & peper
* bloem

Meng de seitan in de keukenmachine fijn met de knoflook en de ui. Doe daarbij gehaktkruiden en nootmuskaat, zout en peper naar smaak. Bedenk wel dat bladerdeeg van zichzelf een beetje flauw is. Doe er dan wat bloem en olie bij en meng het nogmaals.

Leg een rolletje op een vierkant plakje bladerdeeg en sla de 2 flapjes beurtelings om het rolletje. Leg het omgekeerd op een bakblik en prik er wat gaatjes in. Ongeveer 20 minuten op 200 graden.

Iemand al ervaring mee? Lijkt me wel lekker!

ik heb een soortgelijk recept toevallig vandaag uitgeprobeerd. Was goed te doen. Ik heb gesnipperde ui, knoflook, fijngesneden seitan, tomatenpuree wel eerst even gebakken en daarna op het velletje bladerdeeg gelegd. Zeer de moeite waard.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1795 Gepost op: 31 maart 2008, 21:13:48 »
Is het ook lekker voor vleeseters? Ik wil het gaan maken voor een verjaardagsfeestje. Zelf vind ik de seitanbroodjes (molenaartje?) uit de natuurwinkel erg lekker!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1796 Gepost op: 01 april 2008, 12:22:11 »
Weet iemand een aan te raden (uiteraard liefst vegetarische) kookcursus (van ongeveer 10 lessen ofzo) in België?
Ik ga na de zomer namelijk samenwonen en ben van plan dan véél vaker (lees: eindelijk eens!) te gaan koken, maar ik ben een vreselijke kluns.
Dus voor beginners :)  Alvast bedankt!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1797 Gepost op: 01 april 2008, 12:35:51 »
Gefeliciteerd met het samenwonen!
Spannend hoor.

Maareh, leren koken is niet zo ingewikkeld, en je hebt er ook geen cursus voor nodig. Het enige wat je nodig hebt is een back-up gerecht (voor als het mislukt), humor en voor de rest is het gewoon allemaal uitproberen, en je wordt er gewoon steeds beter in.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1798 Gepost op: 01 april 2008, 12:40:18 »
Weet iemand een aan te raden (uiteraard liefst vegetarische) kookcursus (van ongeveer 10 lessen ofzo) in België?
Ik ga na de zomer namelijk samenwonen en ben van plan dan véél vaker (lees: eindelijk eens!) te gaan koken, maar ik ben een vreselijke kluns.
Dus voor beginners :)  Alvast bedankt!

Via EVA zijn er vast wel wat te vinden.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1799 Gepost op: 01 april 2008, 13:11:07 »
Gefeliciteerd met het samenwonen!
Spannend hoor.

Maareh, leren koken is niet zo ingewikkeld, en je hebt er ook geen cursus voor nodig. Het enige wat je nodig hebt is een back-up gerecht (voor als het mislukt), humor en voor de rest is het gewoon allemaal uitproberen, en je wordt er gewoon steeds beter in.

Waar ergens (zo klein is België nu ook weer niet), in het weekend of in de week, enkel 's avonds of ook overdag?  En hoe goed/slecht kan je tegen gepraat over 'verzurend eten', 'ying en yang' (dit is vast en zeker verkeerd geschreven), ...?  En wat mag het maximaal kosten?