Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1720 Gepost op: 04 maart 2008, 12:18:49 »
Bij de Hema hebben ze die al langer niet meer.
Misschien bij Duikelman in A'dam.

Probeer anders eens de Ikea. Ze hebben daar verschillende mengkommen e.d. en een aantal heeft ook een andere maatverdeling. Wellicht degene die je zoekt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1721 Gepost op: 04 maart 2008, 14:10:23 »
Geslaagd bij de Bijenkorf! Liep er per ongeluk tegenaan :) maar evengoed bedankt!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1722 Gepost op: 04 maart 2008, 18:13:34 »
In Pieks huzarensalade misstaan ze vast ook niet.

hee, goed idee!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1723 Gepost op: 04 maart 2008, 19:09:18 »
En weer een vraag .. corn meal?? Ik krijg verschillende uitkomsten dat men soms op corn flour doelt en soms cornstarch en das dan toch maismeel ( polenta) danwel maizena??
Lijkt me nogal verschil uitmaken in bijvoorbeeld muffins/cupcakes.


* heb maizena gebruikt en dat pakte goed uit, dus geloof dat dit ermee bedoeld werd...
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 07:58:46 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1724 Gepost op: 04 maart 2008, 20:34:07 »
Hallo,
Ik heb, enigszins impulsief, een man of 10 uitgenodigd om donderdag bij ons te komen eten. Ik probeer meestal om toch een klein beetje origineel te zijn als er mensen komen (hoeft dan niet eens erg origineel te zijn, bij die mensen is het meestal pasta-met-tomatensaus oid, dus het is al snel indrukwekkend)
Maar ik heb nu totaal geen inspiratie.. en bovendien weinig tijd donderdag (wrsl om 17u thuis, en verwacht ze tegen 19.30-20u).
Heeft er misschien iemand tips? Euhm samengevat: het mag niet te veel tijd kosten, niet extreem saai zijn en liefst ook geen al te dure ingredienten bevatten. We hebben een kleine oven, maar ik vrees dat het sowieso geen ovenschotel kan zijn (omdat we gewoon maar 1 ovenschotel hebben) Oh, en wel vegetarisch natuurlijk, maar vooral niks engs, zoals tofu of sojabrokken, dan heb ik teveel uit te leggen aan tafel ;)
bedankt :)

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1725 Gepost op: 05 maart 2008, 08:07:05 »
Tja dan zou ik gaan voor het 'saladebuffet"
 Je oven voorverwarmen en in een lage schaall ( of op het rooster) de nodige groentes roosteren ( paprika, courgette in repen, aubergineplakken, misschien wat pompoen) en ondertussen ofwel pasta koken of bulghur. Lauwwarme pasta/bulghursalade afmaken met wat dressing, wat verse peterselie erover en misschien wat gehakte groene olijven erdoor, of wat feta ( mocht je wel kaas eten). Turks brood erbij.  
Wat aardappels koken, in blokjes hakken, stukjes komkommer erbij, dressing naar smaak ( ik gebruik dan meestal yofu, peper/zout) en je hebt een frisse aardappelsalade.
Mexicaanse salade: ijsbergsla in reepjes, rode& groene paprika in reepjes, wat tomaten in blokjes, paar handen mais, wat zwarte olijven, kidneybonen en evt wat jalapenopepertjes in stukjes. Ernaast een bak tortillachips, wat salsa of guacamole erbij zetten ( kant en klaar kopen, niet zo lekker, wel tijdbesparend)

Succes!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1726 Gepost op: 05 maart 2008, 09:30:16 »
Of een mexicaans buffet. Een grote pan chili maken met veel paprika, tomaat, kidneybonen, uitje, champignons. De chili kan je eventueel vanavond al maken (zonder bonen) en dan morgen opwarmen en de bonen erbij doen. In de oven taco's opwarmen en boven pan water of in magno tortilla's opwarmen. Grote pan chili op tafel zetten met de taco's, tortilla's, tacochips, guacamole, zure room, geraspte kaas, fijngesneden ijsbergsla, blokjes komkommer, blokjes tomaat, salsa-saus, eventueel nog iets zoetigs als ananas (ik vind het zelf minder, maar wordt toch wel gewaardeerd door sommige mensen).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1727 Gepost op: 05 maart 2008, 14:49:17 »
dankjulliewel!
Het zal denk ik inderdaad iets saladebuffet-achtigs worden, lekker gevarieerd, dat is wel leuk. En dan bak ik misschien zelf nog broodjes ofzo.
En chili met wat bijgerechtjes vind ik echt een heel goed idee, maar dat heb ik de vorige keer al gemaakt (doet het wel altijd erg goed vind ik)
Ik maak vanavond al een gote kom chocolademousse, de afsluiter is dus zeker al goed  :)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1728 Gepost op: 05 maart 2008, 15:10:43 »
Hallo,
Ik heb, enigszins impulsief, een man of 10 uitgenodigd om donderdag bij ons te komen eten. Ik probeer meestal om toch een klein beetje origineel te zijn als er mensen komen (hoeft dan niet eens erg origineel te zijn, bij die mensen is het meestal pasta-met-tomatensaus oid, dus het is al snel indrukwekkend)
Maar ik heb nu totaal geen inspiratie.. en bovendien weinig tijd donderdag (wrsl om 17u thuis, en verwacht ze tegen 19.30-20u).
Heeft er misschien iemand tips? Euhm samengevat: het mag niet te veel tijd kosten, niet extreem saai zijn en liefst ook geen al te dure ingredienten bevatten. We hebben een kleine oven, maar ik vrees dat het sowieso geen ovenschotel kan zijn (omdat we gewoon maar 1 ovenschotel hebben) Oh, en wel vegetarisch natuurlijk, maar vooral niks engs, zoals tofu of sojabrokken, dan heb ik teveel uit te leggen aan tafel ;)
bedankt :)

Ik denk aan burrito's, maar daar heb je wel even de oven voor nodig. Maar hoeft niet in een ovenschaal, het kan op bakpapier en folie. Waarschijnlijk kun je er wel 20 naast elkaar kwijt op een bakblik? En indien de oven echt klein is klaarleggen en in twee sessies.

Hiervoor hoef je alleen wat ui en knoflook te bakken, paprika snijden en toe te voegen. Verder kun je het aanvullen met een klein beetje tomatenpuree en om meer volume te krijgen veel (kidney)bonen en mais. Deze vulling rol je in flourtortilla's, die leg je naast elkaar, strooi er kaas over en gril in de oven. Ernaast natuurlijk sla met komkommer (neem een paar voordeelzakken gesneden sla), guacamole (zeg 6 rijpe avocado's, teentje knoflook, beetje citroensap) en een schaaltje creme fraiche erbij.

Oh, ik zie net dat Sam ook al zoiets voorstelde.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 15:11:31 door Annemieke »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1729 Gepost op: 05 maart 2008, 18:05:52 »
Wat ik vroeger op m'n verjaardag deed, is drie dagelijkse vierpersoons-maaltijden bereiden.
Iets met rijst, iets met aardappelen, iets met macaroni.

De mensen konden dan zelf kiezen. Meestal draaide het er op uit, dat men van alles wat nam.

In ieder geval nooit klachten vernomen en het ging schoon op.

Eenvoudig doch voedzaam.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re: Kookvragen
« Reactie #1730 Gepost op: 05 maart 2008, 18:09:29 »

Vroeger? Word je niet meer jarig tegenwoordig?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1731 Gepost op: 05 maart 2008, 19:39:18 »
En weer een vraag .. corn meal?? Ik krijg verschillende uitkomsten dat men soms op corn flour doelt en soms cornstarch en das dan toch maismeel ( polenta) danwel maizena??
Lijkt me nogal verschil uitmaken in bijvoorbeeld muffins/cupcakes.


* heb maizena gebruikt en dat pakte goed uit, dus geloof dat dit ermee bedoeld werd...

Hmm, cornmeal is meestal echt maïsmeel, dus geen maïzena. Ik vind het ook erg verwarrend altijd, cornflour, cornstarch, cornmeal... En dan al die termen lekker door elkaar gebruiken. Ik vind het jammer dat maïsmeel vaak nogal duur is, omdat ik het best vaak gebruik voor pasta, brood, polenta etc.

Vraag: heeft iemand het recept voor nougatines toevallig? Ik heb gegoogeld maar kom op allerlei onduidelijke amandelkoekjes uit.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1732 Gepost op: 06 maart 2008, 19:02:49 »

Vroeger? Word je niet meer jarig tegenwoordig?


De familie dunt een beetje uit en niet iedereen komt op dezelfde dag. Daarnaast zat ik inderdaad een paar uur in de keuken, wel gezellig met een vriend, die me hielp.

Tegenwoordig staat er een pan snert gereed. Gemaakt door vrouwtjelief.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1733 Gepost op: 07 maart 2008, 13:11:31 »
Hallo,
Ik heb, enigszins impulsief, een man of 10 uitgenodigd om donderdag bij ons te komen eten. Ik probeer meestal om toch een klein beetje origineel te zijn als er mensen komen (hoeft dan niet eens erg origineel te zijn, bij die mensen is het meestal pasta-met-tomatensaus oid, dus het is al snel indrukwekkend)
Maar ik heb nu totaal geen inspiratie.. en bovendien weinig tijd donderdag (wrsl om 17u thuis, en verwacht ze tegen 19.30-20u).
Heeft er misschien iemand tips? Euhm samengevat: het mag niet te veel tijd kosten, niet extreem saai zijn en liefst ook geen al te dure ingredienten bevatten. We hebben een kleine oven, maar ik vrees dat het sowieso geen ovenschotel kan zijn (omdat we gewoon maar 1 ovenschotel hebben) Oh, en wel vegetarisch natuurlijk, maar vooral niks engs, zoals tofu of sojabrokken, dan heb ik teveel uit te leggen aan tafel ;)
bedankt :)

Het werd uiteindelijk toch een chili, met salades en brood ernbij. Geen kat die nog wist dat we vorig jaar hetzelfde hadden :)
En het was een succes, fijn

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1734 Gepost op: 08 maart 2008, 20:21:04 »
Bladerdeeg wordt bij mij altijd bladersop op de bodem. Hoe ga ik dat tegen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1735 Gepost op: 08 maart 2008, 20:28:53 »
Minder vocht in je bladerdeegvulling. Bij een quiche is het de kunst niet te veel, maar ook niet te weinig, melk door een ei te mengen. Bij mij werkt de verhouding 1:1, met wat kaas erdoor. Een laagje paneermeel om het vocht op te nemen, werkt ook. Misschien is het ook een idee het bladerdeeg in de vorm kort in de oven te zetten, voordat je de vulling er in doet - het bladerdeeg is dan minder poreus.
Gemüse ist mein Fleisch

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1736 Gepost op: 08 maart 2008, 20:42:45 »
Bladerdeeg wordt bij mij altijd bladersop op de bodem. Hoe ga ik dat tegen?

gebruik dit recept van Annemieke als basis

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1737 Gepost op: 08 maart 2008, 21:15:00 »
bladerdeeg ff voorbakken met bakbonen, daarna gaatjes in bodem prikken met vork
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1738 Gepost op: 09 maart 2008, 10:31:04 »
Dank!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1739 Gepost op: 09 maart 2008, 15:04:53 »
Bladerdeeg wordt bij mij altijd bladersop op de bodem. Hoe ga ik dat tegen?

gebruik dit recept van Annemieke als basis

Mja, maar dat is specifiek een tarte tatin. Dan kun je niet een quiche maken met bijvoorbeeld veel ei erin en ook korst aan de zijkanten.

Ik maak tegenwoordig mijn quiches met een zelfgemaakt heel makkelijk deegje dat mooi knapperig en bruin wordt en niet nat!

200 gr. zelfrijzend bakmeel
50 gr. roomboter
theelepeltje zout
2 eetlepels melk
1 ei