Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1700 Gepost op: 28 februari 2008, 13:51:50 »
Hoe doe ik dat? Met een ei ofzo?

Ik maak wel eens frikadel tahu goreng ( gekruide, gefrituurde tofuballetjes)  en gebruikt dan maizena en agar om de balletjes ( waar ik meestal schijfjes van druk) stevig aan elkaar geplakt te laten zitten.
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1701 Gepost op: 28 februari 2008, 13:54:05 »
Het is niet echt een kookvraag maar wel een vraag die met koken te maken heeft dus ik plaats hem toch maar hier.

Hoe moet je precies een mes slijpen? Ik heb een slijpsteen gekocht bij de toko en als gebruiksaanwijzing staat alleen dat je de steen nat moet maken omdat het dan beter werkt. Ik weet nog steeds niet welke beweging ik precies moet maken, en hoe lang ik dat moet doen?

Slijpen op een slijpsteen
 geschikt voor: Messen met rechte snede (niet convex), lichte tot zware slijtage en kleine beschadigingen
Moeilijkheidsgraad: Hoog (oefening baart kunst)
De korrel van slijpstenen loopt uiteen van zeer grof tot ultra fijn. Gebruik geen stenen uit de koopjesbak van de bouwmarkt. Deze zijn meestal veel te grof en van slechte kwaliteit.
Met grovere stenen kun je beschadigingen wegwerken en een compleet nieuwe snede aanbrengen. Ook is het mogelijk om messen uit te dunnen.
Afhankelijk van het type steen moet hij met water, olie, of droog gebruikt worden.
De beweging is net als bij een slijpstaaf een snijdende beweging. Meestal wordt voor een sneller resultaat een ronddraaiende beweging gebruikt. Als je met een grove steen begint, eindig dan altijd met een fijne steen.
Het slijpen van een mes op een slijpsteen is aanzienlijk moeilijker dan slijpen op een slijpstaaf. Het vergt oefening, dus begin nooit op je dure messenset. Oefen eerst op wat oude messen tot je het slijpen goed beheerst.
Er zijn hulpstukjes te koop die je achter op je mes zet om de juiste hoek te handhaven. Deze zijn wellicht handig voor beginners, maar ze zijn niet echt nodig.
Een handige truc om doe hoe constant te houden is wat spanning op te spieren te zetten. Kantel met de hand die het handvat vasthoudt het mes iets naar voren, en houdt met de vingers van je andere hand tegen. Hierdoor krijg je betere controle over je beweging en de druk op de steen.

(van knivesandtools.com)

 :)
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2008, 13:54:34 door Joysetsfire »
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1702 Gepost op: 28 februari 2008, 14:03:52 »
Nu gaat dit niet over een steen, maar misschien heb je er toch wat aan:

http://www.videojug.com/film/sharpening-a-knife-with-a-steel
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1703 Gepost op: 28 februari 2008, 14:56:02 »
Wat dien ik te verstaan onder 'dry mustard'? Gemalen mosterdzaadjes, mosterdpoeder? Ingedroogde over de datum mosterd  :heehee:?
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1704 Gepost op: 28 februari 2008, 16:11:59 »
Dry mustard is een soort mosterdpoeder. Je kunt het ook vervangen door gevijzelde mosterdzaadjes, daar gebruik je dan ongeveer de helft van, of gewone mosterd, daar gebruik je evenveel van. In Leiden bij mij om de hoek zit een winkeltje (Tucker Box) die Colman's mosterdpoeder verkopen. Je kunt het ook online kopen zie ik: http://www.tuckerbox.nl/overview.php?cat_id=36

Dan heb ik nog een vraag. Hoe krijg ik mijn tofuhatende partner in godsnaam aan de tofu?

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1705 Gepost op: 28 februari 2008, 20:14:43 »
Een echte tofuhater..ai... die zijn het lastigst maar tegelijkertijd ook de leukste uitdaging! Naar wat ik begrijp is het de textuur die de meeste nietliefhebbers niet aanstaat ( en het naar niks smaken).. Een kwestie van flink goed marineren of mixen met allerlei lekkers en er dan balletjes/schijfjes van bakken.
Heb laatst een marinade van geraspte gember, knoflook, sojasaus, gembersiroop gebruikt. De tofu heel dun snijden, droogdeppen en minstens een halve dag laten marineren in de marinade en daarna flink bakken.. Vond de mijne heel lekker, maar das ook geen hater. Succes!
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #1706 Gepost op: 28 februari 2008, 23:04:51 »
ik houd ook niet zo erg van tofu... toch zeker niet van die grote witte blokken...
maar die kleine voorgekruide reepjes zijn echt wel te pruimen! heb je die al eens voorgeschoteld aan hem?
succes ermee ;)

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1707 Gepost op: 29 februari 2008, 10:08:48 »
ik houd ook niet zo erg van tofu... toch zeker niet van die grote witte blokken...
maar die kleine voorgekruide reepjes zijn echt wel te pruimen! heb je die al eens voorgeschoteld aan hem?

Haar. Ja, en die gaan er ook wel in, maar ik houd niet zo van die voorgekruide dingetjes. Ik wil het graag zelf doen. Ik ga dit weekend los op de frikadel tahu goreng (zondag rijsttafelen alhier), dus we zullen het wel weer zien.

Zucht.
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2008, 10:09:10 door Grote Grutjes »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1708 Gepost op: 29 februari 2008, 21:56:29 »
Je kunt bij een goede toko (maar in Leiden moet je daarvoor niet zijn) eerst wat voorgemarineerde of zelfs gebakken tofu nemen. Misschien moet ze eerst wennen aan de smaak en de structuur en zien wat ermee mogelijk is. Daarna kan je het altijd nog zelf maken...

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1709 Gepost op: 01 maart 2008, 20:18:52 »
Vandaag was ik bij de Turk (of Marrokaan?) en daar verkopen ze opeens sojabrokken! Ik las er af en toe over hier, maar heb het nog nooit gegeten, laat staan klaargemaakt, dus ik heb nieuwsgierig een zak gekocht. De mevrouw bij de kassa vroeg wat ik er mee ging doen en ik zei dat ik dat nog niet wist. Haar kon ik duidelijk dus niet vragen hoe ik die brokken (fijne, niet de grote) moet bereiden.
Nu las ik hier op het forum wel dat je ze moet weken, maar ik kom er niet helemaal achter hoe lang. Hoeven die fijne brokjes maar even 5 minuten in (warm?) water of zit het heel anders? En als je ze in de pastasaus wilt gebruiken, week je ze dan eerst en bak je het dan, of gooi je ze in de saus en laat je ze daar in weken?
Sorry als het antwoord op deze vragen al ergens staat, ik kon het niet vinden..

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1710 Gepost op: 01 maart 2008, 23:09:20 »
Ik week ze niet, maar kook ze een minuut of 10 tot 15 (tot ze zacht zijn) in bouillon. Daarna zijn ze te verwerken in de pastasaus.
Er zijn mensen die er lekkere shaorma mee maken, ik neem aan met shaormakruiden.
Je kunt er ook champignons mee vullen: klik
Met bladerdeeg een veggie broodje ervan maken is ook wel oke.
In Pieks huzarensalade misstaan ze vast ook niet.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2008, 23:09:43 door Selly »
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1711 Gepost op: 02 maart 2008, 00:00:19 »
Ik week ze niet, maar kook ze een minuut of 10 tot 15 (tot ze zacht zijn) in bouillon. Daarna zijn ze te verwerken in de pastasaus.
Er zijn mensen die er lekkere shaorma mee maken, ik neem aan met shaormakruiden.
Je kunt er ook champignons mee vullen: klik
Met bladerdeeg een veggie broodje ervan maken is ook wel oke.
In Pieks huzarensalade misstaan ze vast ook niet.

Oh fijn, dankjewel! Ik ga er ns mee experimenteren.
Die shoarma spreekt me ook wel aan...

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1712 Gepost op: 02 maart 2008, 14:49:31 »
Ik kook ze een klein kwartiertje in wat water met bouillon, shoyu en soms nog wat kruiden. De laatste keer door de vulling van de gevulde koolrolletjes gedaan, was goed te doen.
Je vindt ze ook wel eens terug in bamiblokken/schijven van bepaalde merken..dus zou ook goed door de nasi danwel bami kunnen lijkt me.
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1713 Gepost op: 03 maart 2008, 10:34:17 »
In pastasaus is het wel lekker om ze er droog in te doen, dan nemen ze de saus lekker op, ook in tomatensoep werkt dit goed. In nasi of bami ook erg lekker, dan voorkoken in water met veel ketjap en sambal.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1714 Gepost op: 03 maart 2008, 10:43:08 »
Sojabrokken, daar heb ik me nog nooit aan gewaagd. Waarschijnlijk vanwege de associatie met kattenbrokken die zich aan me opdringt (zowel vanwege de naam als het uiterlijk). Heeft er iemand bekeringsdrang?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1715 Gepost op: 03 maart 2008, 11:38:03 »
In het tijdschrift van De Kleine Aarde stond een advertentie over panir van de Heilige Koe. Heeft iemand hier ervaring mee en kun je die met ons delen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1716 Gepost op: 03 maart 2008, 14:27:44 »
In het tijdschrift van De Kleine Aarde stond een advertentie over panir van de Heilige Koe. Heeft iemand hier ervaring mee en kun je die met ons delen?

Zeker. Hij is prima. Dwz net zo prima als andere kant en klare panir. Lekker stevig. Goed te gebruiken.
,,,,فلافل

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1717 Gepost op: 03 maart 2008, 21:44:12 »
Aargh... mijn cupcakes willen maar niet rijzen! Heb een recept van cupcakequeen Isa zo goed mogelijk opgevolgd (http://www.theppk.com/recipes/dbrecipes/index.php?RecipeID=92) maar rijzen ho maar. Heb bakpoeder gebruikt, is het misschien beter om wijnsteenpoeder te gebruiken?
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1718 Gepost op: 03 maart 2008, 22:26:41 »
Heb je er genoeg bakpoeder bij gedaan?
Let wel dat een NLse theelepel kleiner is dan een Anglo-Saksische.

Enne, de oven vooral niet! openen tijdens het bakken, want dan rijzen ze niet meer.

Geen ingrediënten over de datum, beslag luchtig genoeg geklopt?
Ik gebruik het liefst gewoon de mixer, met een garde krijg ik het gewoon niet luchtig genoeg, of krijg ik spontaan een garde-arm.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1719 Gepost op: 04 maart 2008, 10:37:25 »
Hmm volgens mij was dat allemaal wel in orde...

Iemand enig idee waar je van die standaard amerikaanse cups kan aanschaffen? Bij de Hema liggen ze niet meer, de lokale kookwinkel heeft ze niet..
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain