Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1640 Gepost op: 14 februari 2008, 17:36:00 »
En nee, ik bedoel zwarte pepersaus. Het smaakt ook erg sterk naar zwarte peper, maar lijkt qua uiterlijk wel weer op zwarte bonensaus.
Ik zag vanmiddag bij de Makro zakjes zwarte pepersaus van Amoy (rode verpakking); ben vergeten even te kijken wat er in zit qua ingrediënten.  :-[

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1641 Gepost op: 14 februari 2008, 17:58:56 »
Ik kwam een recept tegen voor amarettikoekjes: amandelen fijnmalen met suiker, eiwit met een heel klein beetje bloem erdoor, en vanille-extract en dan balletjes vormen en bakken.

Zouden die eiwitten niet stijfgeklopt moeten worden?
This is between me and the vegetable!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1642 Gepost op: 14 februari 2008, 19:01:59 »
:heehee: Ik had er natuurlijk niet bij gezegd dat Rose Rose Elliott is, die Vegetarian Superchef heeft geschreven waar dit recept (en vele andere fijne dingen, koopt dat boek!)
Dus je mag elk blik kokosmelk gebruiken.

Van zo'n blok doe ik meestal een kwart of een derde ofzo, ik doe meestal maar wat. Werkt zowiezo prima ;)

En ik maar denken, goh, dat lijkt enorm op het recept dat ik altijd gebruik... Juist, uit Vegetarische superchef van Rose Elliot!
Overigens vries ik de kokosmelk die ik overheb in, maar meestal kieper ik het hele blik erin.

en wij eten het ook met zijn tweetjes
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2008, 19:02:50 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1643 Gepost op: 15 februari 2008, 16:58:34 »
Ik heb onlangs kokosmelkpoeder gekocht in de Ming Wah, dat los je op in water, handig als je alleen of met 2 bent, het zakje plak je gewoon dicht tot de volgende.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1644 Gepost op: 15 februari 2008, 20:51:30 »
Ik heb onlangs kokosmelkpoeder gekocht in de Ming Wah, dat los je op in water, handig als je alleen of met 2 bent, het zakje plak je gewoon dicht tot de volgende.

handig!
Van die kleine blikjes zijn ook geschikt als je alleen bent.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1645 Gepost op: 16 februari 2008, 16:45:23 »
Ik heb eens bulgur gekocht in plaats van couscous. Couscous laat ik altijd zo'n vijf minuten wellen in kokend water (verhouding 1:1). Bij bulgur dezelfde procedure volgen - of moet het langer wellen en heb ik wellicht meer water nodig?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1646 Gepost op: 16 februari 2008, 18:20:59 »
Bij bulghur is de verhouding 1:2 !

Ik maak bulghur als volgt:

Als bijgerecht voor 1 persoon:

- 100 gram bulghur
- ruim 200 ml bouillon (zeg 225 ml ofzo)
- 1 paplepel olie
- 1 schone theedoek

De bulghur eerst met de olie roeren, zodat alle korrels een laagje hebben.
Dan water koken en bouillon maken; ik ben lui dus gebruik meestal gewoon bouillonpoeder.

Bouillon in de kleinste pan met deksel en aan de kook brengen. Geoliede bulghur erbij , even goed roeren, en vuur klein zetten. Voor 20 minuutjes met de deksel op de pan zachtjes laten pruttelen, bij voorkeur op een klein pitje.
Dan na het koken weer goed losroeren en een theedoek pakken. Pit uit en pan van het vuur halen. De theedoek tussen de pan en de deksel doen en dan 10 minuten laten uitdampen.
Dan weer losroeren en opdienen.

aanvulling:
Ik gebruik bouillonpoeder voor groentebouillon met tuinkruiden van Kn*rr. Dan is de bulghur gelijk lekker gekruid enzo als bijgerecht.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2008, 18:47:00 door koekje »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1647 Gepost op: 16 februari 2008, 21:36:28 »
Ik heb eens bulgur gekocht in plaats van couscous. Couscous laat ik altijd zo'n vijf minuten wellen in kokend water (verhouding 1:1). Bij bulgur dezelfde procedure volgen - of moet het langer wellen en heb ik wellicht meer water nodig?

Ik kook grove bulghur, wel een minuut of 15 of misschien zelfs 20, dan afgieten, en doe er daarna boter, dille en sumak door.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2008, 21:37:01 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1648 Gepost op: 16 februari 2008, 22:19:14 »
15-20 minuten koken? Ook als er 'voorgeookt' (sic) op de verpakking staat?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1649 Gepost op: 16 februari 2008, 22:25:22 »
15-20 minuten koken? Ook als er 'voorgeookt' (sic) op de verpakking staat?

ja volgens mij staat dat wel op het pak. Nb dit doe ik dus met de grove variant, niet de fijne, die kook je dan tot pap, en het kan ook best 12 minuten zijn dat het er in zit, tot het gaar is. Dit doe ik dus als ik het spul warm wil eten. Voor een salade kan een andere bereiding wenselijk zijn.
Claudia Roden weekt het spul alleen en laat het dan verder zacht worden onder invloed van sap uit de ingredienten in de salade.
Johannes van Dam kookt het weer wel.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2008, 22:26:02 door Selly »
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1650 Gepost op: 16 februari 2008, 23:02:04 »
Ik heb ook altijd de grove van de Turk (niet de extra coarse, de 'gewone' coarse).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1651 Gepost op: 16 februari 2008, 23:26:13 »
Ok. Ik heb dus fijne bulgur - die moet ik dus gewoon vijf minuten weken, zoals couscous? En is grove bulgur lekkerderder?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1652 Gepost op: 16 februari 2008, 23:36:35 »
Staat er trouwens geen gebruiksaanwijzing op de zak?
Ik zou hem zachtjes koken, maar wel om de zoveel tijd even proeven en de gaarheid testen enzo.

Ik vind grove bulghur lekkerder, heeft iets meer bite en meer mondgevoel (en mislukt niet zo snel, kooktechnisch gezien dan  ;) )
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1653 Gepost op: 18 februari 2008, 14:21:55 »
Wat is 'fusion' koken? Ik zie het maar overal staan (als aanprijzing van een restaurant), maar weet niet wat het is.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1654 Gepost op: 18 februari 2008, 14:24:09 »
Ok. Ik heb dus fijne bulgur - die moet ik dus gewoon vijf minuten weken, zoals couscous? En is grove bulgur lekkerderder?

Ja korter werken en ja grove bulghur is veel lekkerder.
,,,,فلافل

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1655 Gepost op: 18 februari 2008, 14:25:37 »
Het combineren van ingrediënten/delen van gerechten/kooktechnieken uit verschillende keukens, bijvoorbeeld gado gado met pitabrood of pizza kebab... als het echt duidelijk uit verschillende werelddelen komt staat het idee me meestal tegen, maar ik weet dan weer vrijwel niks van afzonderlijke ingrediënten dus ik denk dat ik vaak fusion kook zonder het te merken :-[.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1656 Gepost op: 18 februari 2008, 14:26:17 »
Staat er trouwens geen gebruiksaanwijzing op de zak?
Nope.

Ok. Ik heb dus fijne bulgur - die moet ik dus gewoon vijf minuten weken, zoals couscous? En is grove bulgur lekkerderder?

Ja korter werken en ja grove bulghur is veel lekkerder.
Kijk, dan weet ik nu wat ik moet doen. Dank!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1657 Gepost op: 18 februari 2008, 14:27:01 »
Wat is 'fusion' koken? Ik zie het maar overal staan (als aanprijzing van een restaurant), maar weet niet wat het is.

Er wordt van alles onder de fusion noemer gegooid, maar oorspronkelijk was het een mix van west en oost in 1 gerecht. Bijvoorbeeld een Californische sushiroll, waarbij op de sushi mayonaise en avocado gaat. Of gefrituurde kaaskroketjes met een indiase mangochutney.
Fusion was zo rond de eeuwwisseling hip. Er was al vlug veel kritiek dat fusion leidde tot confusion: koks gooiden het bord vol smaken die helemaal niet bij elkaar pasten. Wat nu nog wel hip is, zijn streetfood hapjes uit Azie, een soort van Aziatische tapas, bijvoorbeeld gefrituurde dumplings en tempura.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2008, 14:27:20 door Selly »
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #1658 Gepost op: 18 februari 2008, 19:47:24 »
Als ik warme choco wil maken met zo'n blokje op een stokje, hoe warm ik dan de melk het beste op?

Om jullie voor te zijn, dat doe ik eigenlijk nooit ja. Ik drink zelden melk.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1659 Gepost op: 18 februari 2008, 20:07:25 »
Als ik warme choco wil maken met zo'n blokje op een stokje, hoe warm ik dan de melk het beste op?

Om jullie voor te zijn, dat doe ik eigenlijk nooit ja. Ik drink zelden melk.

In cafe's krijg je warme melk in glas en daar roer je t stokje door dus thuis dan melk koken in een steelpan, of in de magnetron, maar dat kan vlug te hard gaan, dus in steelpan is het beste, dan melk in mok, en dan dat stokje er door roeren tot t is opgelost.
,,,,فلافل